De brandweer wordt verondersteld de “droge” taken van de BB en het Korps Mobile Colonnes te hebben overgenomen en (voornamelijk) de Reddingsbrigades de “natte”.
Een groot gedeelte van de niet onaanzienlijke hoeveelheid “droog” materieel werd vrijwel direct voor schrootprijzen afgevoerd naar opkopers en wat er naar de brandweer over ging werd ook snel door de brandweer afgevoerd. Alleen het zogenaamde GWT is hiervoor in de plaats gekomen. In verhouding tot de vroegere aantallen medewerkers BB en KMC (ca 100.000) stelt de tegenwoordige sterkte van de brandweer (ca 20.000) nog maar weinig voor.
Na jarenlange onzekerheid en discussies over het “natte” gedeelte schijnt er nu vaart in de uiteindelijk opzet te komen. Naast de BB vletten konden de zogenaamde Tinn Silvers worden aangeschaft waardoor de sterkte van de nationale reddingsvloot (NRV) op rond de 88 eenheden komt,met een bemanning van ca 1000 vrijwilligers naast enkele VR’s waar de brandweer verantwoordelijk qua organisatie, bemanning en materieel is/wordt voor het “natte” gedeelte.
De gestage inkrimping van materieel en uitvoerend personeel bij de brandweer in de loop der jaren is overduidelijk. Zelfs bij een beetje brand in sommige grotere gemeenten moet tegenwoordig al snel een beroep worden gedaan op de korpsen van aanliggende gemeenten of veiligheidsregio’s.
Een ramp met landelijke omvang zal al gauw moeten resulteren in verzoeken om assistentie vanuit naburige landen, om over oorlogsomstandigheden, de naburige landen zullen die toch ook kennen, maar niet te schrijven.
Vwb het natte gedeelte is er naast de NRV de KNRM/Kustwacht, landelijk georganiseerd, modern materieel en de nodige vrijwilligers. Genie, RWS, politie te water en andere overheidsdiensten zijn ondertussen geminimaliseerd zowel op het gebied van materieel als (bekwaam) personeel.
Tijdens een grotere watersnoodramp zal het neerkomen op de inzet van goedwillende particulieren net als in 1953.
De diverse overstromings scenario's geproduceerd door de overheid liggen er, de papieren opzetten ook, hoe ligt dat alles vwb. de harde praktijk?