Grensoverschrijdend samenwerking ambulancezorg.

Auteur Topic: Grensoverschrijdend samenwerking ambulancezorg.  (gelezen 15108 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #50 Gepost op: 23 december 2009, 11:37:32
De Beschikking van het Comité van Ministers van de Benelux Economische Unie met betrekking tot het grensoverschrijdend spoedeisend ambulancevervoer is ondertussen hier te vinden.


Gast

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 23 december 2009, 13:17:23
...
Ik vind het alleen jammer dat de Belgen in opleiding / kennis etc "achter lopen" op de NL'ers en Duitsers, kunnen die jongens op de ambu natuurlijk ook niks aan doen...
...

Is dat ook daadwerkelijk zo? Hoe is dat meetbaar, zijn hier statieken of gegevens van? Op welke manier zouden ze "achter lopen" en waar haal je deze stelling vandaan?


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #52 Gepost op: 23 december 2009, 14:53:35
de inzet van het rode kruis hamont in cranendonk is een goede zaak.de aanrijtijden van de ambulancedienst zijn fiks,primair moet de wagen uit valkenswaard komen.als deze in inzet is uit eindhoven of eersel.vaak word een beroep gedaan op limburg noord maar ook hier is de bezetting dun.ze kunnen wel geen medische handelingen verrichten maar hun bls inzet in de kostbare minuten tot de ambulance aankomt is waardevol.
dit moet beter geregeld worden dan zou bv de ambulance lommel in luyksgestel en de ambulance arendonk in reusel kunnen worden ingezet.
de mug overpelt en in mindere mate ook turnhout worden in brabant zuid oost al jaren ingezet.toen de ll3 nog niet snachts vloog was de mug een graag geziene gast.ook in eindhoven zelf zijn ze al vaker geweest,toch best wel apart met die amerikaanse sirene.


freudsap

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • GGZ verpleegkundige, vrijwilliger dienst 112
    • VZW First Response
Reactie #53 Gepost op: 26 december 2009, 15:10:36
Is dat ook daadwerkelijk zo? Hoe is dat meetbaar, zijn hier statieken of gegevens van? Op welke manier zouden ze "achter lopen" en waar haal je deze stelling vandaan?

De opleiding van de "basis"ambulance (twee ambulanciers) is maar 160 uur opleiding... (dus ja, veel lager)

(belangrijke opmerking: op vele plaatsen vind je ook al verpleegkundigen (al of niet met BANABA spoed en intensieve) op de ambulance (vertrekkende vanop spoed, prive diensten, brandweerdiensten) => regionaal verschillend/geen uniforme protocollen(PIT: wel nationale protocollen))

Een stukje wordt dit gecompenseerd doordat in iedere stad wel een mug beschikbaar is (bij wijze van spreken vind je om de 20 - 30 km wel een mug)

Laatste nieuwe is het PIT (paramedisch interventieteam):  Op dit moment is dit nog een proefproject.  Dit is een ambulance die vertrekt van op een spoedgevallendienst (1 ambulancier en 1 verpleegkundige spoed).  Deze ambulance werkt ook onder nationale protocollen (wel minder uitgebreid als LPA7).  
PIT is als het ware een "light" versie van een Nederlandse ambulance (beetje oneerbiedig geschreven wel voor PIT)

Samengevat:  De BLS - ambulances hebben een relatief laag opleidingsniveau.  Dit wordt wel gecompenseerd door een groot netwerk van ALS-hulverleners (MUG).  
Men heeft nu wel ontdekt dat een MUG duur is (urgentievpk en urgentiearts) + in vele gevallen is een arts ter plaatse niet nodig (vb hypoglycemie) en is men gestart met proefproject PIT (minder duur, vangt leegte tussen ambulance (bls) en mug (als) op, MUG meer beschikbaar voor echte ALS)
Vrijwilliger verpleegkundige - ambulancier dienst 112  Banaba GGZ verpleegkundige | Banaba IZ en spoedgevallenzorg | Informatiesysteemver


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #55 Gepost op: 3 maart 2016, 10:00:38
Even ter correctie, in het filmpje spreken er mensen van Ambulance Oost, deze dienst verzorgt Twente en een deel van de Achterhoek, en niet Gelderland.
Een Rettungssanitäter is géén verpleegkundige, ook de Rettungsassistent/Notfallsanitäter, welke hoger is opgeleid is dan de RettSan geen verpleegkundige. Hun spectrum van handelen is beperkter dan die van de Nederlandse AVPK. Daarentegen roepen ze in DLD sneller een Notartzt op, een functie vergelijkbaar met de MUG/SMUR van België en laagdrempeliger ingezet dan het Nederlandse MMT

ter info: https://de.wikipedia.org/wiki/Rettungsfachpersonal
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #56 Gepost op: 3 maart 2016, 10:10:27
Begrijp het probleem ook niet. In grensgebied met Saudi Arabie is het standaard dat de dichtsbijzijnde ambulance ter plaatse gaat. Het kan een Rode Kruis ambulance zijn uit Saudi Arabie (BLS/EHBO) of een ALS-ambulance van de nationale ambulancedienst van Qatar.

Wij laten een ambulance van ons richting een ongeval rijden als de buren als eerste ter plaatse zijn. Als er geen sprake is van levensbedreigend letsel brengt de ambulance uit Saudi Arabie de patient naar een ziekenhuis in Qatar. Als het mogelijk levensbedreigend betreft doen we rendez-vous; een critical care paramedic of een chirurg van de ambulancedienst pakt zijn eigen spullen uit de auto en stapt in de Saudische ambulance.

Als het zeer ernstig is komt er een helikopter (twee paramedics en twee critical care paramedics) die de patient overnemen (rendez-vous) en vervoeren naar nationale traumacentrum.

Ik begrijp niet waarom het in Nederland een groot probleem is als een Duitse ambulance een gevallen fietser met gebroken pols en gat in de kop naar het ziekenhuis in Enschede brengt. Je hoeft geen verpleegkundige met 'lange' opleiding tot ambulanceverpleegkundige te zijn om dit ritje op verantwoorde wijze te kunnen uitvoeren.