Aanhouden bij artikel 6 wegenverkeerswet

Auteur Topic: Aanhouden bij artikel 6 wegenverkeerswet  (gelezen 7811 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #20 Gepost op: 13 januari 2013, 20:04:51
Sinds wanneer bent u ovj en/of rechter geworden?

We houden ook VE's van een vechtpartij, waarbij later blijkt dat de persoon in kwestie niet zelf geslagen heeft. Onterecht aangehouden?

Dood bij een verkeersongeval is een ernstige zaak en ik vind het niet meer dan de normaalste zaak (alleen al voor de nabestaanden) dat alles uit de kast gehaald wordt om de zaak tot de bodem uit te zoeken. Zonder de bestuurder als een crimineel te behandelen. Aanhouden hoort daar mi gewoon bij. rustig alles op t bureau uitzoeken, rustig t verhaal laten doen zonder de hektiek van 't ongeval en uitgebreid vastgelegd ipv het gekrabbel op je kladblokje. Daarna is het aan de rechter of ovj om te beslissen tot vervolging of niet.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #21 Gepost op: 13 januari 2013, 20:14:29
In simpel gezegd is art 6. ernstige schuld (dus niet met opzet) hebben aan het veroorzaken van een verkeersongeval waarbij zwaar lichamelijk letsel of de dood bij ontstaat.
Moord of doodslag is met opzet en dus willens en wetens.

Artikel 6 WVW'94 spreekt over schuld en verwijtbaarheid, niet over ernstige schuld. Verder spreekt het artikel ook, naast dood en zwaar lichamelijk letsel, over letsel waaruit ziekte ontstaat over verhindering in de dagelijkse bezigheden.

En wat is die schuld en verwijtbaarheid? In een arrest van de Hoge Raad van 1 juni 2004 (nr. 01889/03, LJN: AO5822) gaat het over een verkeersfout, gemaakt onder verzwarende omstandigheden. Genoemd worden dan in het kort het onder invloed zijn, het niet in goede staat hebben van het voertuig of het niet aanpassen van de rijstijl aan de omstandigheden, (veel) te hard rijden en het niet stoppen voor het oprijden van een voorrangsweg.

Aanhouden is volgens mij zeker niet altijd nodig, vaak gaat de verdachte ook wel uit zichzelf mee naar het bureau. De verdachte is inderdaad ook slachtoffer, maar zeker ook dader. Aanrijdingen worden te vaak af gedaan als een ongelukje. Ik vond de term ongeluk ook wat minder, omdat bij veel aanrijdingen geen sprake is van een ongelukje, maar gewoon van het niet aan de regels houden, het voertuig niet onder controle hebben of gemakzucht. Geen voorrang verlenen, niet voldoende afstand houden,etc. De gevolgen zijn vaak best groot. Financieel en psychisch voor de betrokkenen, maar ook voor de maatschappij. Een aanrijding op de snelweg in de Randstad heeft al snel files tot gevolg, met alle maatschappelijke schade tot gevolg.

Daarom hoor ik bij iedere aanrijding waar sprake is van meer dan geringe schade de veroorzaker tegenwoordig in beginsel als overtreder van artikel 5 WVW'94.

Maar goed, dat ben ik met mijn verkeershart. Is misschien niet zo sexy als het op boeven jagen, maar naar mijn mening is er veel te weinig aandacht voor binnen de politie. Wel eens gezien hoe de gemiddelde PD bij een aanrijding er uit ziet?  :'(


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #22 Gepost op: 13 januari 2013, 20:27:02
TDMdR: Ik ben het wel met je eens. Ik heb dan ook een verkeershart, maar kan er momenteel helaas nog niet zo veel mee doen. Dus nog even behelpen. Haha.

Maar het klopt dat het vaak een artikel 5 is. Het overtreden van een bepaalde verkeersregel met een aanrijding tot gevolg.
Tevens zie je bij veel aanrijdingen dat de PD te klein is. Dat het buffervoertuig in sporen staat of dat deze er overheen is gereden. En dat alles met als motivatie dat het overige verkeer er zo min mogelijk last van mag hebben, maar daardoor is het verdere onderzoek naar de toedracht wel een stuk lastiger.

Ik ben daarom ook een voorstander om bij artikel 6 altijd over te gaan tot aanhouden, maar men moet dan wel rekening houden met het feit dat de verdachte ook een slachtoffer is.

Zo heb ik uit eigen ervaring mee gemaakt dat ik een buschauffeur had aangehouden terzake artikel 6. De bestuurder van het andere voertuig was met ernstig rug- en nekletsel afgevoerd. De bestuurder van de bestelauto was namelijk in de zijkant van een stadsbus gereden. De stadsbus kwam van de snelweg en had haaientanden. In eerste instantie leek het erop dat de buschauffeur geen voorrang had verleend.

Echter uit onderzoek door FTVO (VOA) bleek dat op de camerabeelden in de bus te zien was dat de bus al op de kruising stond en dat toen pas de bestelbus kwam aanrijden met een zeer hoge snelheid. Tevens bleek uit technisch onderzoek dat de remmen van de bestelbus defect waren.

Zo zie je maar weer dat je wel voorzichtig moet om gaan met een verdachte van artikel 6. Want in deze wat het niet aan schuld te wijten of verwijtbaar ten opzichte van de buschauffeur.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #23 Gepost op: 15 januari 2013, 09:11:41
Zie hier de noodzaak van een eigen verkeersdienst.

Als er sprake is van overtreding van artikel 6 van de Wegenverkeerswet 1994, dus een verkeersmisdrijf;

Artikel 6
Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat.

Uit de diverse uitspraken moet het dan gaan om letsel  met een herstel periode van meer dan 6 weken.

Dus overtreding van artikel 6 is gewoon aanhouden en naar het bureau voor verhoor.Tevens kan er worden door gestapt naar artikel 175 voor de inverzekering stelling en de  vh als er spraken is van verzwarende omstandigheden. In sommige gevallen wordt er ook door gestapt in de richting van strafrecht voor de poging doodslag danwel doodslag.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #24 Gepost op: 15 januari 2013, 17:18:07
Tsja en toch wordt daar vanaf geweken, in "Haaglanden" hanteert de VP een periode van 4 weken ipv 6.
Zoals Q88 ook meldt wordt er bij ons ook niet altijd aangehouden voor art 6, sterker nog... ik heb het zelf bijna nooit gezien nog.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #25 Gepost op: 15 januari 2013, 17:39:09
Iets aannemen is ook vak. Lees de landelijke richtlijn maar eens.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #26 Gepost op: 15 januari 2013, 20:53:58
De richtlijn ken ik, die heb ik in dit topic al eerder aangehaald. Desalniettemin wordt er bij ons in de regio (deels en in samenspraak met het OM!) vanaf geweken, kan jij het niet mee eens zijn, prima. Don't shoot the messenger.  O0

Wat ik me wel nog afvraag:

Tevens kan er worden door gestapt naar artikel 175 voor de inverzekering stelling en de  vh als er spraken is van verzwarende omstandigheden.

Hoe bedoel je dit? 175 sr?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #27 Gepost op: 15 januari 2013, 21:10:48
sr moet uiteraard wvw zijn.  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #28 Gepost op: 16 januari 2013, 10:10:50
Zie hier de noodzaak van een eigen verkeersdienst.

Als er sprake is van overtreding van artikel 6 van de Wegenverkeerswet 1994, dus een verkeersmisdrijf;

Artikel 6
Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat.

Uit de diverse uitspraken moet het dan gaan om letsel  met een herstel periode van meer dan 6 weken.

Dus overtreding van artikel 6 is gewoon aanhouden en naar het bureau voor verhoor.Tevens kan er worden door gestapt naar artikel 175 voor de inverzekering stelling en de  vh als er spraken is van verzwarende omstandigheden. In sommige gevallen wordt er ook door gestapt in de richting van strafrecht voor de poging doodslag danwel doodslag.

In mijn regio hebben we een eigen DCIV  ;). En gelukkig dat FTVO apparatuur aan boord heeft om de camerabeelden in een bus uit te lezen. Dit werkt dan toch sneller, anders moest de bus meegnomen worden voor het uitlezen en via de OvJ een vordering voor debeelden enzo.

De "verdachte" in mijn eerder geplaatste reactie is overigens door collega's van de afdeling afhandeling zware verkeersongevallen gehoord.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.