Navigatie amublance

Auteur Topic: Navigatie amublance  (gelezen 2535 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dragonfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Gepost op: 27 juli 2006, 09:23:25
Ik heb een vraagje naar aanleiding van een gebeurtenis: afgelopen dinsdagavond kreeg een kennis van me een ongeluk met de fiets (over de kop geslagen). Dit gebeurde in het buitengebied, maar wel op de openbare weg. Z'n fietsvrienden (ze waren met z'n vieren) belden voor een ambulance. Het duurde nogal lang en wat bleek: de ambu zat helemaal op de verkeerde plek ... tot 2x toe. Na enkele malen telefonisch contact is er uiteindelijk afgesproken dat de ambu naar een naburig restaurant zou gaan en vanaf daar begeleid zou worden naar het so.

Nou vroeg ik me af hoe de ambu-chauffeur zijn weg vindt: kaarten, stratenboek, navigatiesysteem? Volgens mijn kennis leek het erop dat het nogal lukraak ging. Nou weet ik dat een ambu een behoorlijk groot gebied bestrijkt, dus volledige stratenkennis is onmogelijk. Maar toch... 't is wel handig als je snel ter plaatse kan zijn, zeker in levensbedreigende situaties (was dit overigens niet, so is eraf gekomen met een paar gekneusde ribben en hechtingen).




fast-one

  • ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 149
Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2006, 10:06:17
hallo,

allereerst is het natuurlijk erg vervelend wat er met je vriend is gebeurd en ik ben blij voor hem en jullie dat hij er met redelijk licht letsel vanaf is gekomen.

het probleem met buitengebieden wordt eigenlijk veroorzaakt door meerdere factoren nl:

1: deze buitengebieden zijn vaak niet goed voorzien van straatnamen of andere benamingen waardoor ze vaak ook niet goed op een kaart staan aangeduid of dat een navigatiesysteem ze kent. daarbij komt nog dat mocht bijvoorbeeld een "vreemde" ambulance van voorwaardescheppend gestuurd worden er kans is dat die bemanning net iets minder kennis heeft van het vreemde gebied zodat dat ook een beetje tegenwerkt

2:  het is ook zo dat je weinig in buitengebieden komt met een ambulance (buitengebied = bospaden, natuurgebieden e.d.) waardoor de kennis van die gebieden ook wat meer slijt in je geheugen, dit is net zoiets als een telefoonnummer dat je vaak gebruikt en daarna een hele tijd niet dan moet je ook even goed nadenken wat het ook weer was.

3: ook voor de mensen die staan te wachten op de ambulance is het vaak moeilijk om een goede locatie aan te geven waar ze zich bevinden doordat er geen goede straatnaam borden zijn en dergelijke

het beste wat je kunt doen is als je inderdaad met meer dan twee mensen bent 1 persoon terug sturen naar een bekende straat of doorgaande weg of zoals in jullie geval een restaurant of andere gelegenheid en daar de ambulance opvangen en de bemanning dan naar de juiste plek begleiden. want neem maar van mij aan dat het voor de ambulancebemanning ook heel frustrerend is als je een locatie of patient niet kunt vinden.

nog even over je andere vraag over navigatiemiddelen in de ambulance: we zijn in de ambulance voorzien van een vdo-dayton navigatie systeem en we hebben een klapper met alle kaarten van alle gemeenten waar we rijden. daarbij hebben we ook nog een boek van heg&steg van de hele provincie in de auto en dat gebruiken we als we vanaf voorwaardescheppend een rit moeten doen in een vreemde plaats buiten ons gebied.
persoonlijk ben ik niet zo een voorstander van het gebruik van een navigatiesysteem dit omdat het systeem soms wel eens de neiging heeft om je 'om' te sturen zodat het ook langer duurt voordat je bij een patient bent.

ik hoop dat zo je vraag een beetje beantwoord is

groeten fast-one


Leon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
  • EHV'er
Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2006, 10:09:47
Tsja, buitengebied...

Ik weet dat er veel buitengebieden zijn waar de meeste landweggetjes allemaal dezelfde naam hebben. Ook dan heb je niets aan stratenkennis, stratenboek of navigatiesystemen. Volgens mij is er dan ook goed aan gedaan om de ambulance naar een bekend punt te dirigeren en hem vervolgens naar het ongeval te begeleiden...

Leon
Virus checking completed: All viruses functioning normally.


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2006, 13:34:43
nog even over je andere vraag over navigatiemiddelen in de ambulance: we zijn in de ambulance voorzien van een vdo-dayton navigatie systeem en we hebben een klapper met alle kaarten van alle gemeenten waar we rijden. daarbij hebben we ook nog een boek van heg&steg van de hele provincie in de auto en dat gebruiken we als we vanaf voorwaardescheppend een rit moeten doen in een vreemde plaats buiten ons gebied.
persoonlijk ben ik niet zo een voorstander van het gebruik van een navigatiesysteem dit omdat het systeem soms wel eens de neiging heeft om je 'om' te sturen zodat het ook langer duurt voordat je bij een patient bent.

is het niet zo dat dat navigatiesysteem je uberhaubt al geen busbanen laat gebruiken enzo?
Politie Aspirant niveau 4


GerardG

  • Eerste Hulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
  • Rode Kruis taakveld 3
Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2006, 14:15:42
nog even over je andere vraag over navigatiemiddelen in de ambulance: we zijn in de ambulance voorzien van een vdo-dayton navigatie systeem en we hebben een klapper met alle kaarten van alle gemeenten waar we rijden. daarbij hebben we ook nog een boek van heg&steg van de hele provincie in de auto en dat gebruiken we als we vanaf voorwaardescheppend een rit moeten doen in een vreemde plaats buiten ons gebied.
persoonlijk ben ik niet zo een voorstander van het gebruik van een navigatiesysteem dit omdat het systeem soms wel eens de neiging heeft om je 'om' te sturen zodat het ook langer duurt voordat je bij een patient bent.

Het grote voordeel van een navigatiesysteem is in ieder geval wel dat je weet waar je moet zijn. Of je dan ook de 'optimale route'-aanwijzingen opvolgt is aan de chauffeur.... 8)
Groet, Gerard  ;)


Bart S

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2006, 16:48:59
is het niet zo dat dat navigatiesysteem je uberhaubt al geen busbanen laat gebruiken enzo?

Een Tom Tom systeem zal dat niet doen, maar de navigatiesystemen die de hulpdiensten doorgaans gebruiken zijn speciaal voor hen gemaakt (CityGis) en die tonen wel busbanen en fietspaden, maar ook huisnummers en hectometerpaaltjes. Verder ben ik het met mijn voorgangers eens, het is een hulpmiddel. Ik kijk zelf meestal nog even op de kaart voordat ik wegrij als het een onbekend adres is.


Wilma

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2006, 23:09:31
het navigatiesysteem geeft alleen niet altijd aan dat er fietspaden zijn. Een tijd geleden moest er een ambulance komen op een weg. Nu licht in het verlengde van dezelfde weg een ambulancepost. Maar de ambulance kwam vanaf de andere kant en aan die kant zit er een fietssluisje. De verpleeger stapte uit en ging zonder spullen alvast lopend naar het slachtoffer terwijl de chauffeur een stuk moest omrijden.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2006, 08:40:48
Zoals Bart S. reeds aangeeft, geeft CityGIS ook de busbanen, huisnummers, maar ook vele voetpaden aan. Nou moet je niet denken aan voetpaden als een trottior, maar aan een schelpenpad door de duinen, waar je met je Chevrolet niet eens overheen kan rijden.

Maar de meeste lokaties zijn te vinden door de regio-kennis van de chauffeur. De meeste chauffeurs kennen die rara plekken wel. En anders kunnen collega chauffeurs elkaar sturen. Zo is bij ons het strand ook zoŽn gebied. Vaak hoor ik aan de melding al waar de ambulance het makkelijkste kan aanrijden. En die info deel ik graag met collegea.

RR (strand specialist 8))
Elke hulpverlening start met communicatie.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2006, 11:02:06
persoonlijk ben ik niet zo een voorstander van het gebruik van een navigatiesysteem dit omdat het systeem soms wel eens de neiging heeft om je 'om' te sturen zodat het ook langer duurt voordat je bij een patient bent.
groeten fast-one

Ik vrees dat dit niet komt door het navigatie systeem, maar door de ontheffingen RVV die de ambulance heeft. De navigatiesysteem houden zich keurig, voor zover dat "bekend" is, aan de verkeersregels. Dat is maar goed ook, want anders zou je in een stad met veel eenrichtingsverkeer geen moer aan die dingen hebben.

Ik weet niet in hoeverre de systemen van de hulpverleningsdiensten duaal zijn, "normaal" en "spoed" waarbij elke straat waar je kunt rijden ook mee genomen wordt in de berekening van de snelste route.


trevelyan006

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2006, 15:28:59
Citaat
Ik weet niet in hoeverre de systemen van de hulpverleningsdiensten duaal zijn, "normaal" en "spoed" waarbij elke straat waar je kunt rijden ook mee genomen wordt in de berekening van de snelste route.

Bij ons is dit zo dat dat allebei hetzelfde is, alleen kun je altijd zelf even op de kaart van het navigatiesysteem kijken wat de snelste route is... Niet elke straat word dus meegenomen in de berekening maar dat kun je dus zelf wel even doen...  ;)