Diversen van ons zaten ook te wachten tot de pieper afging
Uiteindelijk is het er niet van gekomen nee.
Waarom... Ik zou het niet weten.
Misschien omdat er wel veel gewonden waren, maar dat velen van hen "slechts" schaafwonden hadden.
(Citaat uit nieuws van toen)
De machinist van de trein, een inwoner van Dalfsen, raakte bij het ongeval zwaargewond en er werden ook vier lichtgewonden met ambulances afgevoerd. De rest kon ter plaatse worden behandeld. Hun verwondingen lopen uiteen van schaafwonden tot botbreuken. De treinpassagiers werden opgevangen in een sporthal in Wijhe.
Is er destijds niet een O&V team aan de slag geweest
Waarom dat zo gelopen is weet ik ook niet en het is ook een aanzienlijke tijd geleden gebeurd. Ik denk ook dat het eerder een casus is die aan de orde hoort te zijn in de betrokken regio. De meldkamer daar bepaald grotendeels de inzet en doet de alarmering.
Ik ben niet in de positie om al die dingen te weten of te overzien maar soms kun je op feiten en omstandigheden zaken beredeneren. Het grondgebonden team van de Isala heeft zich bezig gehouden met de machinist van de trein, lifeliner 3 is ingezet voor een chauffeur van een vrachtwagen welke zeker niet direct op de locatie bevond waar de trein stond.
Voor mijn gevoel was het ondanks dat het een grootschalige inzet was toch erg soepel verlopen en een grote rol voor de politie die aan- en afvoerwegen afgesloten heeft vanaf Wijhe naar het isala-sophia en naar het schijnt ligt de hoofdpost van de Zwolse ambulancedienst ook op deze route.
Het is daarom misschien ook jammer dat dit soort inzetten niet echt geëvalueerd wordt, op die manier leert men nooit hoe het anders kan of welke mogelijkheden er ook zijn.
Het toeval wil ook dat gistermiddag de lifeliner-3 weer bij een vrachtwagen voor een trein is geweest, nu in een andere regio. Gelukkig niet zo grootschalig als in Wijhe maar het toont wel aan dat dit soort scenario's zich hoe dan ook kunnen herhalen.
Groet,
Peter