Als je ook geen alarmering hebt gehad hoef je ook niet ergens op af te jagen, vind het alleen een beetje jammer dat je zo negatief bent en het alleen maar over cowboy redders kunt hebben zie je zelf ook schrijven vol trots dat je in een half uurtje vanuit lelystad naar huis vaart maar dat laten we verder maar in het midden. Beetje respect voor elkaar zou niet verkeerd zijn en als je nou zo erg overal meezit zou ik eens proberen om met elkaar om tafel te gaan zitten kan ook niet helmaal de situatie bij jullie op de randmeren en weet ook niet wat voor organisatie jullie zijn of jullie onder de bergers cq hulpverleners vallen of dat jullie een reddingsbrigade zijn.
Als ik het over "veilige snelheden" gaat, dan doel ik zoals omschreven heb "cowboy redders op een drukke zondagmiddag tussen de boten door racen". Nee, we willen niet de eerste zijn, dat is veiliger
.
Dat is wat anders als op een verlaten Markermeer van Lelystad naar Amsterdam met half gas. We kwamen al eerder tot de conclusie dat verantwoorde snelheid afhangt van een aantal faktoren, en je realiseren wat de werkelijke "winst" van "tijdwinst" per geval.
we kwamen eigenlijk toch wel een beetje overeen dat:
- eigen veiligheid
- veiligheid voor overig (watersporters, wallekant, afgemeerde boten
- de toegekende prio ivm de aard van het ongeval
- welke rol de tijdsfaktor speelt bij de ontwikkeling van de ernst van het incident
- andere omstandigheden zoals weer, zicht, golfslag, drukte
- welke andere hulp wordt al geboden en hoe adequaat die is
- welke hulp (taak) men zelf kan bieden en hoe adequaat die is
.
Van invloed moeten zijn op de beslissing met welke snelheid de aktie dient te worden uitgevoerd...
Misschien kan iemand nog wat aan het lijstje toevoegen...
Laat ik mij nuanceren. Ik vind samenvattende dat niet iedere melding (of vermoeden van wellicht een mogelijke, toekomstige melding) gevolgd moet worden door eenzelfde aanpak: het gas er op, verstand op nul en blazen met die hap.
Natuurlijk, als je boot niet harder kan dan 25 knoop mag je het gas behandelen als een aan/uit schakelaar. Maar met de tegenwoordige snelheden van rond de 40 knopen en meer zou ik toch willen pleiten om ondanks de enorme gevaren die kennelijk mogelijk soms aan het vastvaren van een jacht kleven, dit niet met eenzelfde prio te behandelen als de gespotte omgeslagen zeilboot met personen te water.
Een boot (of twee dan) leek mij bovendien in zulke gevallen wel voldoende, drie (of meer!) is in mijn ogen wat "overdone" en geeft de redding al gauw ten overstaande van de verbaasde toeschouwers het aanzien van een wedstrijd. Daar komt bij, wie houdt de achterwacht als alle boten aan het srjorren zijn, soms ver van huis...
Ik weet het, het maakt de zaak niet eenvoudiger. Keuzes, beslissingen, inschattingen... Maar we gaan een beetje uitdaging toch niet uit de weg, wie zei dat redden een makkelijke hobby was...
Henk
PS: Mijn zoontje van twaalf zou waarschijnlijk in alle gevallen vol gas over het meer naar een boot met een lege accu scheuren, de profi onderscheidt zich juist door zijn inschattend vermogen.