Toch leuk dat deze 'bijzondere creatie' zoveel reacties oproept
Werk zelf niet voor EMS, maar ken ze vrij aardig dus zal proberen wat antwoorden te geven door een beeld te schetsen van deze organisatie:
De grotere evenementen waarbij EMS aanwezig is zijn vaak 'buitenfeesten' met soms wel 50.000 bezoekers en waar zij dan met meer dan 50 man tegelijk aanwezig zijn. Dit is dan een volledige EHBO-post met BLS- en ALS-bedden incl. artsen, plegen etc. Eigen ambulance standby die is ingemeld bij de GMK en zelfstandig bij een ziekenhuis in de omgeving terecht kan. Dit aangevuld met brandwachten evt. met bevelvoerder, lifeguards met snelle boten etc. Blijkbaar vragen organisatoren van evementen om dit soort 'creaties' anders was een commercieel bedrijf er niet mee gekomen. En nog een stapje verder: blijkbaar vragen vergunningverlenners (GHOR, B&W, Brandweer) aan organisatoren om een eigen hulpverleningsdienst die dit kan? Blijkbaar zien vergunningverleners een risico dat door organisatoren van grote evenementen zo afgedekt wordt?
Gerichte antwoorden:
@tower-ladder: watertank is dus inderdaad schuim, maar geen vierkante doos. Het hele achterste deel van chassisbalken tot laadvloer is een custom-made tank. De originele laadbak is dus verwijderd en daarop is een stalen tank gelast, zo groot als het voertuig, met een vlakke bovenkant. Daarop is vervolgens al het materiaal gemonteerd.
@Maarten.: Je bent dus niet met 2 man, maar indien nodig met een heel team.
@Ba(a)s: Als je ziet wat er op grote evenementen allemaal aan podia, kramen, stellages etc. staat, kan ik me best voorstellen dat als daar iets mee mis gaat, het ook meteen om flinke beknellingen gaat.
@varsseveld: inderdaad vinden regionale hulpdiensten het steeds moeilijker om urenlang (soms wel meer dan 12 uur) bij een evenement te zijn, waar misschien iets kan gebeuren, maar meestal niet. Dus als een ander dit ook kan bieden, waarbij de organisatie voor de kosten opdraait en je goede afspraken kan maken over kwaliteit, opvolging, opschaling etc. dan zijn ze daar vaak heel blij mee.
@tower-ladder: striping en blauwe lampen zijn voor officiele diensten, maar omdat EMS op contractbasis ook ritten doet voor de RAV hebben zij die. Met bevoegd personeel, voldoen aan de kwaliteitsregels en een afspraak met een RAV, kan een commercieel bedrijf een 'echte' ambulance rijden.. Daarbij komt dit ding niet op de openbare weg, dus blauwe lampen is sowieso geen probleem.
@Blauwe-motormuis: het is geen omgebouwde golfkar, maar een Kawasaki Mule 4x4. Dit is een soort kruising tussen een quad en een pickup-truck en wordt vooral gebruikt in bos- en landbouw. Rijdt met gemak door mul zand, neemt zeer steile hellingen etc. En kan dus ook komen waar de gemiddelde TS blijft steken...