Chauffeursopleiding ALGEMEEN

Auteur Topic: Chauffeursopleiding ALGEMEEN  (gelezen 38730 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Nolke

  • Gast


Ronald Kuijpers

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 10 april 2005, 21:58:35
klopt dit zijn de onderdelen:

Goederen vervoer en techniek! ook moet je je theorie C hebben maar die haal je bij eht rijbewijs al 8) 8)

Groet Ronald


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #42 Gepost op: 15 april 2006, 17:51:57
http://www.gelderlander.nl/maasland/article258481.ece

Les sirenerijden brandweer
Door onze verslaggever

LAND VAN CUIJK / GENNEP - Een kwart van de brandweerchauffeurs in de regio heeft nog geen chauffeursdiploma. Dat moeten ze voor juli volgend jaar hebben.
De brandweerkorpsen in het Land van Cuijk en Gennep zijn met een inhaalslag bezig. Bij de vijf Land van Cuijkse korpsen en dat van Gennep zijn in totaal zo’n tachtig chauffeurs actief. Een kwart daarvan heeft nog geen chauffeursdiploma of volgt momenteel een speciale cursus.

Groot rijbewijs is nu nog voldoende. Maar op 1 juli volgend jaar moet elke chauffeur van een brandweerauto het diploma van die cursus in zijn bezit hebben. Reden: het rijden met toeters en bellen, zoals de sirene en het zwaailicht in brandweerjargon heten, geeft de chauffeur extra bevoegdheden in het verkeer. Maar die moet hij wel goed toepassen.

Wie onterecht zwaailicht voert of door onachtzaamheid een ongeluk veroorzaakt, kan ter verantwoording voor de rechter worden geroepen en kan zelfs zijn rijbewijs kwijtraken.

Volgens een woordvoerster van de Hulpverleningsdienst Noord-Brabant-Noord geldt de diploma-eis voor elke hulpverleningsauto die zwaailicht mag dragen, behalve voor die van de politie. Ook de officier van dienst (ovd), die vaak in een kleine auto rijdt, moet op cursus. De ovd volgt een opleiding voor lichte voertuigen.

Een brandweerchauffeur mag niet bij elke uitruk sirene en zwaailicht aanzetten. De meldkamer bepaalt de prioriteit van de melding en alleen bij prioriteit 1 mag de knop worden ingedrukt.

De cursus kost zo’n 1000 euro per persoon. „Een fikse kostenpost voor de gemeente,“ zegt commandant Wim Janssen van het korps Mill. „Gelukkig zien de gemeenten het belang ervan wel in.“ Tijdens de cursus volgt de chauffeur enkele dagdelen theorielessen over hoe te handelen in het verkeer en over voertuigtechniek. „Die techniek is eigenlijk overbodig,“ meent brandweercommandant Wim van Dijk van Sint Anthonis. „We repareren de auto’s toch niet zelf. Maar de praktijkdag vinden de chauffeurs geweldig, alleen al vanwege de slipcursus.“

Alleen bij de Graafse brandweer zijn alle chauffeurs gediplomeerd. Bij de overige korpsen wordt nog hard geleerd.