Nog even een reactie op voorgaande posts, excuses voor het offtopic gaan.
Nope Nick, zie diverse uitspraken inzake parkeren grote voertuigen wat niet mocht volgens de APV maar niet duidelijk stond aangegeven op de toegangswegen naar de bibeko.
Het kan zijn dat een onderdeel na beroep door de rechter onverbindend wordt verklaard. Dat betekend dat een bepaling in de APV niet voldoet aan de eisen uit de Algemene Wet Bestuursrecht of in strijd met andere wetgeving. Het zou zo kunnen zijn dat dit in het verleden is gebeurd met het parkeren van grote voertuigen, daar ben ik eerlijk gezegd niet in thuis. Dat neemt echter niet weg dat de APV in beginsel nageleefd dient te worden en dat er diverse instrumenten zijn om te handhaven, zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk.
Helaas (in dit geval) maak ik al een tijdje geen gebruik meer van papieren kaartjes. Maar ik meen mij te herinneren dat er altijd wel zoiets staat als dat de AvR-NS van toepassing zijn (in geval van een treinkaartje) of de regels van de betreffende vervoerder (in geval van een strippenkaart). Daarnaast vind je in de trein, tram, metro of wat dan ook vaak wel een aanplakbiljet waarop de belangrijkste huisregels nog eens staan aangegeven, inclusief plaatjes
Volgens mij is bovenstaande redenering dus iets te kort door de bocht. Of gewoon onjuist
Het verhaal van huisregels op spoor/metro is wettelijk ook anders geregeld dan bij bijvoorbeeld een kroeg of andere openbare gelegenheid. Er zijn diverse wetten die bepalen dat voorschriften van het bedrijf nageleefd moeten worden. Bijvoorbeeld:
Artikel 79.1. Een ieder is verplicht de aanwijzingen betreffende de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang op te volgen, die door de directie duidelijk kenbaar zijn gemaakt.
Bron: Metroreglement (dit is een wet!).
Als een huisregel (=aanwijzing betreffende de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang) duidelijk is kenbaar gemaakt (bijvoorbeeld door stickers bij de ingang van het treinstel), dient de reiziger deze dus op te volgen.