Middel hulpverlening (verkeersongeval) A6 - Almere 15-12-2015

Auteur Topic: Middel hulpverlening (verkeersongeval) A6 - Almere 15-12-2015  (gelezen 2753 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #10 Gepost op: 16 december 2015, 09:43:38
Citaat van: aZuL2001 link=msg=1392077 date=1450217485
Tel zo snel drie voertuigen met blauw.
Had dat, volgens IM, er niet minder moeten zijn?

Beide voertuigen zijn in deze buffer voertuigen omdat zij een rijstrook afsluiten. Daar zie ik niet zoveel kwaad in.

IM is bij lange na nog niet goed werkbaar. Conform IM is er op elke aanrijding wel wat aan te merken, met name de plaatsing van ambulance en brandweervoertuigen. Die staan begrijpelijk het liefst er dicht bij ivm materiaal. Als je de regels volgt moeten ze allemaal in een lijntje voorbij het ongeval staan. Gevolg is dat je 50 meter moet rennen voor je schaartje of slang. Dat werkt niet maar daar wordt geen rekening mee gehouden in de richtlijn.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #11 Gepost op: 16 december 2015, 10:00:44
Citaat van: AnneJan link=msg=1392050 date=1450211274
De Sigma-melding had hier niet mee te maken? Iemand die dit weet?

p2kflex
20:00:41 15-12-15-ALPHA-Sigmaleden bedankt voor jullie inzet! GHOR en meldkamer Flevoland
0720007MKA Flevoland (SIGMA)
ja hoor...afscheid van de SIGMA-groep....


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #12 Gepost op: 16 december 2015, 10:51:47
Citaat van: DiNozzo link=msg=1392116 date=1450255418
Beide voertuigen zijn in deze buffer voertuigen omdat zij een rijstrook afsluiten. Daar zie ik niet zoveel kwaad in.

IM is bij lange na nog niet goed werkbaar. Conform IM is er op elke aanrijding wel wat aan te merken, met name de plaatsing van ambulance en brandweervoertuigen.
Die staan begrijpelijk het liefst er dicht bij ivm materiaal.
Als je de regels volgt moeten ze allemaal in een lijntje voorbij het ongeval staan.
Gevolg is dat je 50 meter moet rennen voor je schaartje of slang.
Dat werkt niet maar daar wordt geen rekening mee gehouden in de richtlijn.

Ik ben het niet met je eens kerel. Want het klopt ook niet wat je zegt.
Ik wist dat het anders is als dat jij zei en heb het ook teruggevonden in het IM boek.
Heb e.e.a. geel gemarkeerd om zoeken te verkomen.




Bron: Hoofdstuk 4.1.1. op pagina 27 van http://www.incidentmanagement.nl/Portals/0/Documenten/RLTotaal2012_03.pdf
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #13 Gepost op: 16 december 2015, 12:03:24
Citeren is mooi, lezen nog mooier in hetzelfde boekje :

Citaat van: HIT link=msg=1313869 date=1418394439
Als je pagina drie leest staat er in het voorwoord alinea 5:
Citaat
Dat wil echter niet zeggen dat alle omstandigheden die zich in de praktijk kunnen voordoen in de richtlijn terug te vinden zijn. Als dit al mogelijk zou zijn, dan zou dit een zeer groot en in de praktijk onhandelbaar document opleveren.
en in de alinea erna:
Citaat
En als ze een situatie aantreffen waarbij de veilligheidsmaatregelen niet letterlijk zijn toe te passen <knip> de situatie veilig mogelijk maken in de gegeven omstandigheden.


Als ik de foto's bekijk hebben de PA's wel degelijk in FO de rijstroken willen afzetten zodat het verkeer over de vluchtstrook de weg kon vervolgen. Vervolgens heeft RWS besloten dat de rijstroken helemaal dicht moeten worden gezet door de aannemer. In dit geval voorschrijft het IM boekje weer geen te volgen situatie.

De gemaakte foto's zijn mooi om het werk te zien, maar doen de situatie geen eer aan. Ze zijn gemaakt met een in werking zijnde afzetting door de IM aannemer.
Aan de hand van deze foto's maak ik op dat de tweede Ambu en MMT en andere voertuigen pas na het plaatsen van de afzetting ter plaatse zijn gekomen. De eerste Ambu staat inderdaad verkeerd volgens het IM, maar ik heb al eens eerder aangegeven dat je de Ambu het dichts op je werkplek wilt hebben. Deze is als je de foto's ook bekijkt bij het eerste voertuig ( zie de schade aan de  hand van de foto's ), daar maakt de Ach samen met de Pleeg een keuze voor. De deur zit rechts van het voertuig, weet je ook gelijk waarom hij met de neus de verkeerde kant op staat. En dit kan je ook gelijk zeggen over het brandweervoertuig, om bij alle kleppen op normale wijze te kunnen komen zet je hem niet uiterst rechts ( omdat er geen berm maar een vangrail is ) en ver ( ivm snelheid van het te halen materieel ) weg.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 16 december 2015, 22:49:53
Verkeersongeval met meerdere auto's

Laatste update: 16-12-2015 | 11:18

Almere - Op dinsdag 15 december vond op de Rijksweg A6 een verkeersgongeval plaats waarbij meerdere auto’s waren betrokken. Enkele gewonden werden naar het ziekenhuis vervoerd.

Rond 16.10 uur ontstond er op de rijbaan in de richting van Lelystad vertraging. Een achteropkomende automobilist zag dit te laat en botste op zijn voorganger. Hierdoor ontstond een kettingbotsing waarbij vijf voertuigen betrokken raakten. Een van de inzittenden, een 45-jarige vrouw uit Wilsum, raakte bekneld in haar auto en moest door de brandweer worden bevrijd. Twee andere bestuurders, inwoners van Emmeloord en Almere in de leeftijd van 35 en 30 jaar, raakten eveneens gewond en werden naar het ziekenhuis vervoerd.

Ongeval leidde tot files
Specialisten van de verkeersongevalsanalyse deden het onderzoek. Een bergingsbedrijf voerde alle voertuigen af. De rijbaan tussen Almere en Lelystad raakte gedurende lange tijd versperd. Dit leidde tot aanzienlijke vertraging in het verkeer.
Samen sterk in de hulpverlening!