Centrale Post Ambulancevervoer weigert huisartsenposten toestemming
Onduidelijkheid over zwaailicht
door Claudia Sondervan
GOES - De auto`s van de huisartsenposten (hap) in noord- en midden-Zeeland hebben nooit toestemming gehad van de Centrale Post Ambulancevervoer om spoedritten te maken. De snelle ritten van hap-auto`s met zwaailicht in nacht en weekeinde zijn daarmee illegaal. Volgens de Stichting Huisartsengeneeskunde Zeeland, exploitant van de posten, weigert de CPA sinds 4 oktober toestemming te geven voor het voeren van een zwaailicht door de hap-auto`s, terwijl daarover wel afspraken bestaan. Volgens de CPA is zij enkel gestopt met het registreren van deze ritten.
Van toestemming in de zin van de Wet Ambulancevervoer is nooit sprake geweest, zeggen chef alarmcentrale J. Rotte en directeur J. van de Velde van de Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Zeeland. Volgens hen is er echter geen sprake van een conflict. Rotte stelt dat de juridische aansprakelijkheid bij ongevallen tijdens spoedritten niet is geregeld. Het toekennen van spoedritten is gebonden aan strikte regels in de Wet Ambulancevervoer. ,,Over huisartsenauto`s bestaat geen landelijk beleid.``
Directeur M. Weststrate van de stichting Huisartsengeneeskunde Zeeland bestrijdt de opstelling van het CPA. Volgens hem zet de CPA het medisch oordeel van artsen aan de kant. Hij zegt de inspecteur voor de gezondheidszorg in Zeeland,
C. Vader, ingelicht te hebben. ,,Dit is een drastische inperking van de waarde van de huisartsenposten.``
Volgens Weststrate is een werkgroep van CPA en huisartsen in maart dit jaar een protocol overeengekomen dat nog niet formeel is, maar dat tot een week geleden praktijk was. Daarbij konden huisartsen spoedritten aanvragen bij de CPA.
Sinds 2 oktober is Weststrate in gesprek met de nieuwe medisch manager ambulancezorg bij de CPA, R. Meppelder, om die afspraken formeel te maken. Meppelder is verantwoordelijk voor de medisch inhoudelijke toetsing van alle handelen bij de CPA. Rotte en Van de Velde stellen dat de huisartsen op 30 juni te kennen gegeven is dat de hap-auto`s niet onder verantwoordelijkheid van de CPA voor spoedritten worden ingezet. Weststrate zegt daarvan geen kennis te hebben.
Volgens Weststrate voldoen de hap-auto`s aan de criteria die de wet stelt aan spoedritten. De auto`s worden gereden door speciaal opgeleide chauffeurs van Medi-Express, een bedrijf dat volgens Weststrate ontheffing heeft voor het voeren van bijzondere signalen. Daarmee mogen de hap-auto`s zogeheten A1-ritten uitvoeren mits de CPA die toekent. Van de Velde ontkent dat. ,,Medi-Express moet daartoe erkend zijn als particulier ambulancebedrijf. Dat is het niet.``
Consternatie
Onder de huisartsen van de hap`s in Zierikzee, Goes en Vlissingen bracht de stopzetting van de registratie van de hap-spoedritten grote consternatie teweeg. De stichting Huisartsengeneeskunde Zeeland heeft bepaald dat in geval van spoedeisende medische hulp, waarvoor de CPA niet tijdig een ambulance beschikbaar heeft, de hap-auto moet rijden volgens de wettelijke snelheidsbeperkingen. ,,We zijn een zorginstelling; we hebben geen geld om de juridische consequenties te dekken``, zegt Weststrate. Daarmee stelt de stichting budget boven de patiënt, erkent hij. Hij schat dat de helft van de hap-artsen in een spoedgeval toch met zwaailicht wil rijden. De helft of iets meer van de hap-artsen deelt de stelling van de stichting dat de CPA de eindverantwoordelijkheid moet dragen voor alle spoedritten. Weststrate: ,,Er zijn 80.000 spoedeisende ritten in Zeeland per jaar. Iedere dag dat de samenwerkingsafspraken niet geformaliseerd zijn, is onverantwoord.``
Voor de huisartsenpost in Goes staat de auto paraat om de arts naar de patiënt te brengen.
(foto Mechteld Jansen ©)
Bron: PZC
Verschillende regio, verschillende regels dus,.........
[Ivm opschoning verwijderd door de admin]