Voordelen/nadelen

Auteur Topic: Voordelen/nadelen  (gelezen 13030 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Thijs

  • Gast
Gepost op: 23 december 2003, 09:21:42
Wat zijn voordelen van een hoogwerker en wat de nadelen ten opzichte van een ladderwagen?

Thijs ::)




Lukas074

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 23 december 2003, 10:17:52
Een hoorwerker heeft een bakje aan het eind hangen en een ladderwagen niks dus de mensen kunnen lekker staan. Op een ladderwagen moet je toch altijd ik een bepaalde houding blijven liggen of half staan.


Thijs

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 23 december 2003, 10:26:37
De ladderwagen hier in Smallingerland heeft wel degelijk een redkorf op het einde.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #3 Gepost op: 23 december 2003, 10:58:47
idd Thijs,
volgens mij heeft tegenwoordig bijna elke ladderwagen ook een redkorf.  ;)

Het grootste verschil tussen een HW en een AL is dat een AL alleen rechtomhoog kan, en een HW kan vaak 1 of meer keer knikken, zo kun je dus makkelijker ergens bijkomen, bijvoorbeeld over een huis.


Thijs

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 23 december 2003, 11:00:18
Is een HW ook goedkoper dam een AL?


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 23 december 2003, 11:01:05
Het enige voordeel wat ik zo gauw kan bedenken is dat een hoogwerker meestal een groter kanon heeft en dus wat meer water kan leveren.
groetjes Jaap, Beverwijk


Bralo20

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 23 december 2003, 11:01:52
Laten we even beginnen met de voordelen van een "luchtladder":

- Zeer snel operationeel
- Mogelijkheid tot opbouw op "lichtere" vrachtwagen
- Automatische correctie van het ladderpakket zodat deze altijd horizontaal staat
- Mogelijkheid tot aanbouw van diverse "accessoires" zoals een winch, schoorsteenreinigingsset, monitor, rollgliss,...
- Mogelijkheid tot aanbouw van reddingskorf

Nadelen van een luchtladder:

- Duur in aankoop door beperkt aantal constructeurs
- Mogelijk doorroesten van het ladderpakket
- Beperkte hoogte  (maximaal 50m werkhoogte)
- Vrij fragiele constructie, beperkte maximale belasting


Voordelen van een "hoogwerker / elevator"

- Grotere reddingskorf
- Grotere capaciteit reddingskorf
- Hogere werkhoogtes mogelijk (88m is courant)
- Meer mogelijkheden door eventuele aanwezigheid van knikstukken in de mainboom.
- Vrij "goedkoop" tov een luchtladder
- Meer opstellingsmogelijkheden bij bepaalde merken door intelligent computersysteem
- Mogelijkheid tot aanbouw van noodladder aan de boom
- De leidingen voor de monitor kunnen binnenin de arm gemonteerd worden.

Nadelen van een "hoogwerker / elevator"

- Zwaarder chassis nodig
- Minder wendbaar door omvang
- Tragere opstelling van de machine
- Horizontaal zetten van de machine gebeurd doormiddel van de stempels te corrigeren.
- Naar gelang de gekozen opties kan ook dit "duur" uitvallen
- ...


Beste keuze luchtladders: Magirus Leiter
Beste keuze hoogwerkers / Elevators: Bronto Skylift

Mvg,


Thijs

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 23 december 2003, 11:10:01
Wat is de gemiddelde levensduur van deze auto's?


Bralo20

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 23 december 2003, 11:40:10
Wat is de gemiddelde levensduur van deze auto's?

Onze vorige ladderwagen had een levensduur van 23 jaar voor deze definitief afgekeurd werd wegens een doorgeroest ladderpakket.

De wagen was in dienst van 1975 tot 1998.
Van 1998 tot 2000 hebben we dan gebruik gemaakt van een ladder van Brandweer Brussel die ons uitgeleend werd.  Sinds 2000 hebben we een nieuwe Magirus ladder ter beschikking.

Oude ladder:

Merk: Magirus-Deutz
Type: 170D12
Ladder: Magirus Leiter, Drehleiter DLK23/12
Werkhoogte: 30m
Bouwjaar: 1975
Uit dienst: 1998

Nieuwe ladder:

Merk: Magirus-Iveco
Type: Eurofire 150E27
Ladder: Magirus Leiter, Drehleiter DLK23/12 GL CC (knikarm)
Platformhoogte: 28m
Bouwjaar: 2000
Levensduur: 25 jaar (hopelijk)
Kostprijs: +/- 605.000 EUR

Mvg,


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 23 december 2003, 11:41:12
Wat is de gemiddelde levensduur van deze auto's?

meestal word een brandweervoertuig,en of dat nu een autoladder/hoogwerker of een TAS is na een jaar of 10 a15 ingeruild.
Maar een ladderwagen/hoogwerker moeten wel jaarlijks gekeurd worden(ladderpakket en boom hoogwerker)Omdat er op hoogtes mee word gewerkt