Opvolger GPS?

Auteur Topic: Opvolger GPS?  (gelezen 2922 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thijs

  • Gast
Gepost op: 22 januari 2004, 18:34:30
LEEUWARDEN - Carrosseriebedrijf Visser in Leeuwarden legt deze dagen de laatste hand aan het automatisch voertuig locatie systeem (avls) waarmee Friese ambulances zijn uitgerust. De wagens zijn hiermee door centralisten in de meldkamer op een elektronisch kaartje van de provincie te volgen.
Het computersysteem werkt via het signaal van mobiele telefoons. Het geeft aan waar de wagens zijn, wat voor patiënt er aan boord ligt en wat het ziekenhuis voor voorbereidingen moet treffen. De apparaten zitten al een tijdje in de wagens. De programma's zijn de afgelopen dagen geladen. De Friese politie krijgt eveneens zo'n systeem in de surveillancewagens.

Bovendien is Visser bezig met Siemens om voor de brandweer een speciaal systeem te ontwikkelen waarmee al tijdens de uitruk een plan van aanpak gemaakt kan worden.
bron: leeuwardercourant




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2004, 18:47:00
Nee, geen opvolger van GPS..  Een GPS is onderdeel van het systeem..

Er zit een GPS in de voertuigen en de coordinaten worden via een transport medium door gezonden naar een centrale locatie.. waar die coordinaten worden getekend op een electronische kaart..

We kennen daar verschillende systemen voor. We kennen vergelijkbare systemen voor de transportsector en scheepvaart al lang..


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2004, 19:53:47
de 26 Noodhulpvoertuigen (en het GMS van de meldkamer) van de Regiopolitie Groningen zijn hier ook reeds een jaar mee uitgerust. Met wisselende ervaringen. :-\
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2004, 20:06:17
de 26 Noodhulpvoertuigen (en het GMS van de meldkamer) van de Regiopolitie Groningen zijn hier ook reeds een jaar mee uitgerust. Met wisselende ervaringen. :-\

Ik heb daar ooit eens een artikel over gelezen. Bij mijn weten is dat een totaal aparte infrastructuur en heeft dat niets te maken met GSM en/of GPS. Geen GSM omdat dat te duur en onbetrouwbaar is (overbelasting) en geen GPS omdat dat slecht tot niet doordringt in gebouwen.

Groeten, Peter.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2004, 20:08:08


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2004, 21:06:26
Wij hebben het nog niet "op de man" (m/v) dit systeem van quicktrac, en wat in de noodhulpvoertuigen zit is volgens mij écht GPS.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2004, 17:12:00
GPS is nog het enige systeem waarmee je de plaats kunt bepalen. Er komt misschien een europese versie, maar dat is nog toekomst muziek.  De berekende positie heeft een nauwkeurigheid van 5 meter als voldoende satalieten waargenomen worden. Met minder satelieten is de nauwkeurigheid lager.

De software zet de berekende coördinaat om in een positie op een kaart. Eenmaal een positie nauwkeurig bepaald, zal de software bij gebrek aan voldoende satelieten schattingen gaan maken. Uiteraard zijn daar grenzen aan en uiteindelijk geeft hij de melding positie onbetrouwbaar en toont de laatste positie.

Uit twee opeenvolgende posities kan hij de richting en snelheid bepalen. Omdat dit om de seconde gebeurd mag er vanuit gegaan worden dat de afgelegde weg een rechte lijn is en de snelheid constant. De snelheidsverandering in 1 seconde is nooit echt groot.

Verder zorgt de software dat de positie op de kaart past bij de richting waarin je rijdt. Als je achteruit zou rijden op een tweebaans weg, doe je dat volgen het systeem op de andere rijbaan.

Het wagen nummer, de berekende positie vande wagen en status van de rit wordt via een GSM of andere radioverbinding doorgegeven aan het systeem van de meldkamer. Deze doet in principe hetzelfde maar toont de informatie in de vorm van een blokje met wagennummer en de status van de rit.

In de CPA den Bosch hebben ze al jaren een systeem dat rond die blokjes met een blauw lijn liet zien wat binnen de 15 minuten grens ligt.

Als je het adres ingeeft, verschijnt de opgegeven lokatie op het scherm en kan hij snel zien welke ambulance ht beste ingezet kan worden.

Tegenwoordig kan ook variabele informatie meegenomen worden. Via radio verbindingen wordt de basis informatie van het systeem aangevuld met file informatie, wegomleidingen, posities andere hulpverleningsvoertuigen  e.d.  

Die


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 24 januari 2004, 19:02:51
Beide systemen werken op verschillende manieren..

GPS werkt in de openlucht met directe sateliet verbinding.
GPS geeft een positie over de gehele aardbol.

Quicktrak. is een transponder systeem.. dus eigenlijk een zend en ontvanger systeem.
De bepaald de positie door middel van peilen..

het bereik van Quicktrak is beperkt. en bepaald de positie ten opzichte van een bekend punt op de aardbol..

Quicktrak werkt ook binnen gebouwen en GPS niet..
Transponders zijn erg klein.. Kunnen zelf ingebouwd worden in portofoons etc..
(eventueel zelfs onderhuids aangebracht worden..)

Beide systemen zijn eerder een aanvulling op elkaar dan elkaars concurrent..

Defensie gebruikt zoiets ook.. Een GPS voor voertuigen en transponders voor de positie van personen ten opzichte van het voertuig...


wicher

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2004, 20:16:53
bij onze dienst zijn de ambulances uitgerust met amutrack(rav ijsselvecht). De centralist kan zien waar de ambualnce is, onderwelke code die rijd en of deze inzetbaar is. Via citygis kan de centralist een melding invoeren en dit systeem kijkt dan welke ambulance het best inzetbaar is en doet dan een voorstel aan de centralist. Echter het systeem heeft nog al eens haperingen, bv volgens het systeem staat de ambulance nog in apeldoorn terwijl we op de ijsselbrug in zwolle rijden. De leverancier is hier nu hard mee aan het werk om alles in orde te maken.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2004, 21:21:34
even een korte aanvulling

Citaat
Verder zorgt de software dat de positie op de kaart past bij de richting waarin je rijdt. Als je achteruit zou rijden op een tweebaans weg, doe je dat volgen het systeem op de andere rijbaan.

Dit hangt af van je GPS ontvanger en navigatie syteem. Een van mijn GPS ontvangers sluit je aan , naast je kilometerteller puls, op het achteruitrijlicht. Hier door weet het systeem dus dat de snelheid achteruit gereden word.

Citaat
Quicktrak werkt ook binnen gebouwen en GPS niet..
Transponders zijn erg klein.. Kunnen zelf ingebouwd worden in portofoons etc..
(eventueel zelfs onderhuids aangebracht worden..)
[/qoute]
zou toch liever niet hebben dat ik voor me baas een onderhuidse transponder zou moeten hebben.  :-\
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken