de tonen:
in de regeling optische en geluidssignalen staat dat de twee toon een b en een e toon moeten zijn, maar zoals je weet praten we over vals of zuiver in de muziek, nou daar wordt gebruik van gemaakt.
als we uitgaan van de stemming die wij allen kennen is de A-toon 440 Hz, dan is de B-toon 493,88 Hz.
nou mag in de muziek een toon afwijken, mits alle instrumenten maar gelijk gestemd zijn, de afwijking in de muziek wordt uit gedrukt in cent(hoe vreemd het ook lijkt), nou mag een toon 50cent afwijken, dit gaat als volgt, de B-toon is 493,88, de eerst volgende onderliggende toon is de Ais, deze staat op 466,17 Hz
het verschil is 27,71 Hz, 50 cent is ongeveer de helft daar van, dus de B-toon mag ongev. 13,85 Hz naar beneden afwijken, dit zelfde geldt naar boven en mag een afwijking vertonen van 14,68, dan is het nog steeds een B-toon.
nu mag de toon bij de politie en brandweer maar 650 milliseconden duren en bij de ziekenwagen 900 milliseconden, door nu in 650 miliseconden de toon een aantal keer te laten varieren van 480 naar 508 en terug naar 480, krijg je een zwevend(jankerig) effect, wat de attentie waarde verhoogd.
bij de zieken auto zijn het de C-E-G-E toon, en laten ze op dezelfde manier varieren.
het enige voordeel is de attentie waarde.
dit alles gaat alleen op voor de elektronische sirenes
de sirene's:
een ander probleem is dat er veel verschillende soorten sirenes in gebruik zijn, zo rijden er nog motoren met de oude claxons, deze zijn meestal(ook hier zit verschil in) de frequenties 280Hz en 459Hz, dus totaal niet volgens de regelgeving, tegenwoordig worden deze vervangen door elektronische, meestal van Pintsch Bamag, geleverd door Wandel en Goltermann, deze tonen heb ik nog nooit exact kunnen meten, want hier is weer een andere truuk mee uitgehaald om de attentie waarde te vergrooten, waardoor hij moeilijk te meten is.
de andere elektronische sirenes houden zich meestal netjes aan de richtlijn en geven de juiste toon weer, maar ook daar heeft de toegepaste luidspreker weer een invloed op de toon.
dan gaan we naar de luchthoorns (Martin bijv.) deze geven een totaal andere klank dan een elektronische, dit is een hoorn aangedreven door een luchtcompressor, dit is vergelijkbaar met het princiepe van een orgel pijp, hij geeft een hard en zuiver geluid.
dan zijn er ook nog de fiam hoorns, dit is eigenlijk een claxon (dus electromechanisch) met een gedraaide hoorn voorop.
de politie en brandweer hebben in princiepe dezelfde tweetoon, echter doordat veel brandweervoertuigen met een Martin hoorn rijden, die meestal 440/585Hz zijn, een A-D-toon, en sommige met een Fiam hoorn, die weer 410/510Hz, de Gis-C-toon, verschillen de geluiden dus al aardig.
de toon die Firefly ervaart als hoge B-E-toon, is wel degelijk de normale tweetoon die volledig aan de regelgeving voldoet, echter weer een truukje uitgehaald om de attentie waarde te vergroten.
bij de brandweer is er ook nog een onderscheid te maken tussen de auto's die een 12V accu(bussen en dienstauto's) en de auto's die een 24Vaccu hebben, de 24 volt hebben meestal een luchthoorn, de andere op 12V meestal een elektronische sirene vaak uitgebreid met een toespreek mogelijkheid.
ik hoop dat dit enig duidelijkheid geeft.