onnodig bezoek SEH

Auteur Topic: onnodig bezoek SEH  (gelezen 7489 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Meike

  • Gast
Gepost op: 30 september 2004, 12:09:44
Hallo!

Wij zijn bezig met een verslag voor een vak 'gezondheidszorg en management'. We willen onderzoeken hoe er omgegaan wordt met patienten die eigenlijk niet thuishoren op de eerste hulp (maar bijvoorbeeld bij de huisarts). Is er bij jullie iets bekend hierover? Hoe wordt hiermee omgegaan? Zijn er misschien maatregelen bekend om dit tegen te gaan?

Bedankt!




Paul SEH

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 1 oktober 2004, 17:50:30
Als een patient zich meldt, dan ben je als ziekenhuis verplicht om de patient te behandelen. Dit noemt men de behandel plicht. Die zelfverwijzers worden dus gewoon gezien op een SEH. Dit is een enorme belasting voor de behandel capaciteit. Tevens brengt het ook enorme kosten met zich mee. Het is namelijk tweede lijns specialistische zorg.


Geertje

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 1 oktober 2004, 19:15:25
Eerste spoedpost in Haarlem geopend
 
Gepubliceerd op woensdag 22 september 2004
 
HAARLEM (ANP) - In het Kennemer Gasthuis in Haarlem-Noord is woensdag de eerste spoedpost van Nederland geopend. Het is een combinatie van een huisartsenpost en spoedeisende hulp. Dat heeft een woordvoerder van het ziekenhuis gezegd.

In het ziekenhuis was tot nu toe alleen een aparte huisartsenpost. Volgens de zegsman kwam het geregeld voor dat mensen met kleine verwondingen zich bij de spoedeisende hulp meldden. Terwijl zij ook heel goed door een huisarts konden worden geholpen. Andersom gebeurde het ook; gewonden met ernstig letsel belandden bij de huisarts, terwijl zij spoedeisende hulp nodig hadden.

De patiënt hoeft nu niet meer te kiezen waar hij of zij naar binnengaat. De spoedpost bekijkt of iemand een huisarts of het ziekenhuis nodig heeft of misschien wel allebei.

Volgens de woordvoerder kan de samenwerking tussen huisartsen en specialisten een flinke besparing opleveren. Patiënten die snel hulp nodig hebben, willen de huisarts nog wel eens overslaan en kiezen dan direct voor het ziekenhuis. Dat kost veel geld en zorgt bovendien voor veel werkdruk. Met de komst van de spoedpost wordt die trend tegengegaan.
 
bron:http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=509887/sc=d67fe7
Ik denk zelf dat dit wel een hele goede maatregel is/gaat worden.


Robert

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 1 oktober 2004, 22:11:36
Uit ervaring weet ik dat er weining tegen te doen is. Echter om de toegankelijkheid te waarborgen moet er wat gebeuren. In de Utrechtse ziekenhuizen is gemeten hoeveel patienten er op de SEH met een zorg/hulpvraag kwamen. Het Julius centrum van het UMC kan je wellicht meer informeren wat oplossingen zijn die in deze ziekenhuizen worden ontwikkeld. Eén isin ieder geval in het St Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein waar de patient eerst door een traigevpk wordt gezien en doorgestuurd naar de HAP of SEH naar gelang aard en ernst van de klacht.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #4 Gepost op: 2 oktober 2004, 00:13:56
Wat te denken van onnodig ambulancezorg(vooral vervoer) omdat personen geen geld hebben voor de taxi en de huisarts dan wel even een gratis amburitje regelt (rekening gaat toch naar ziekenfonds). Er zijn soms veel vraagtekens te zetten bij bepaalde aanvragen en indicaties om patient met ambulance te laten vervoeren denk maar aan vrijwillige opname in psychiatrische inrichting vanaf een politieburo, patienten die zelf kunnen lopen en of met rolstoelbus kunne maar waarvoor de huisarts/poli wel even een ambulance regelt. Dit is onnodig gebruik van ambulances, ikzelf koppel dit altijd terug naar de desbetreffende huisarts of andere 'opdrachtgever''. De ambu vpk is namelijk zelf de poortwachter van de ambulancezorg (Menig CPA honoreert namelijk gewoon elke ambu aanvraag zonder( veel ) discussie met een huisarts
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Paul SEH

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 2 oktober 2004, 16:18:22
Het zijn de bekende problemen die er al jaren en jaren zijn. ze zijn niet zomaar 1, 2, 3 op te lossen. Maar er wordt wel aan gewerkt.  8)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #6 Gepost op: 4 oktober 2004, 10:59:10
Het zijn de bekende problemen die er al jaren en jaren zijn. ze zijn niet zomaar 1, 2, 3 op te lossen. Maar er wordt wel aan gewerkt.  8)
\

Dat hoor ik ook al jaaaaaren.......   ;D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Paul SEH

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 4 oktober 2004, 11:35:19
En dat zal ook nog jaren zo blijven vrees ik.  :-\


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #8 Gepost op: 11 april 2011, 08:52:52
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Datum 8 april 2011

Betreft Kamervragen

Bezoekadres:
Parnassusplein 5
2511 VX Den Haag
T 070-3405714

Geachte voorzitter,

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Mulder (VVD) over het onnodig beroep op de spoedeisende eerste hulp (2011Z04992).
Hoogachtend,

de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,mw. drs. E.I. Schippers

Antwoorden op Kamervragen van het Kamerlid Mulder (VVD) over onnodig beroep op de spoedeisende eerste hulp (2011Z04992).
1. Herinnert u zich nog de beantwoording van de vragen van het lid Schippers (VVD) over de mensen die aankloppen bij de spoedeisende hulp maar die geen specialistische hulp behoeven? 1)
Ja, die herinner ik mij.

2. Bent u bekend met het bericht in de Telegraaf met als kop ‘Onterechte spoedhulp jaagt zorgkosten op’ waaruit blijkt dat het onnodig beroep op de spoedeisende hulp jaarlijks minimaal € 169 miljoen kost? 2)
Ja, ik ben bekend met dit bericht.

3. Bent u bereid maatregelen te nemen om dit onnodig beroep op de spoedeisende hulp tegen te gaan? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke maatregelen en met ingang van wanneer?
Er zijn reeds maatregelen door mijn ambtsvoorganger genomen om dit onnodig beroep op de spoedeisende hulp (SEH) tegen te gaan. Ik zal deze maatregelen onverkort doorvoeren. Daarnaast verken ik een aantal andere opties die ik in onderstaande ook beschrijf.
Verreweg de meeste acute zorgvragen zijn goed te behandelen in de eerste lijn. Veel SEH’s en huisartsenposten (HAP’s) hebben al stappen genomen tot samenwerking. Op deze wijze kan de huisartsenpost zoveel mogelijk de eerste stroom patiënten opvangen en eventueel doorverwijzen naar de SEH. Dat betekent dus dat de huisartsenpost of gevestigd moeten zijn voor de SEH, of geïntegreerd in de SEH. Het aantal zelfverwijzers dat zich rechtstreeks meldt op de SEH zal hierdoor afnemen. Samenwerking of integratie tussen HAP en SEH zal in de toekomst noodzakelijk zijn.
De bovenstaande verschuiving van patiëntenstromen vanuit de tweede naar de eerste lijn betekent een extra belasting en inzet van huisartsen. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft het daarom voor de huisartsenposten die extra patiënten vanuit de SEH opvangen mogelijk gemaakt onder bepaalde voorwaarden een extra toeslag te ontvangen voor de inhuur van aanvullende huisartsencapaciteit in de avond- nacht- en weekenduren. Een belangrijke voorwaarde is dat er een aantoonbare besparing is waar te nemen in de tweede lijn. De NZa zal de verschuiving van de patiëntenstromen vanuit de tweede naar de eerste lijn monitoren en de financiële gevolgen in kaart brengen.
Ik wil ook wijzen op het belang van een goede triage. Eenduidige triage in de keten van acute zorg is het doel van de Nederlandse Triage Standaard (NTS) die op initiatief van VWS is ontwikkeld om betere samenwerking en afstemming in de acute zorg te bewerkstelligen. Het goed voorsorteren van de patiënt met een acute zorgvraag betekent dat de patiënt op de juiste plaats, op het juiste moment en door de juiste zorgverlener wordt behandeld. Goede triage voorkomt dat er onnodige schakels in de keten van de acute zorg worden gebruikt, die leiden tot extra vertraging van zorg die met spoed nodig is. Met het invoeren van een eenduidig triage instrument in de acute zorg wordt bovendien onnodig beroep op de SEH voorkomen.
Naast het bovenstaande verken ik momenteel ook andere maatregelen die ik kan nemen om het onnodig beroep dat leidt tot hogere kosten op de SEH tegen te gaan. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan het hanteren van één prijs voor dezelfde prestatie, ongeacht de aanbieder die deze levert.
In dit verband is het goed om te refereren aan het spoeddebat dat ik op 31 maart jongstleden met uw Kamer heb gevoerd over de concentratie van SEH’s. Ik heb in dit debat aangegeven dat ik geen bezwaren zie in het terugbrengen van het aantal SEH’s in Nederland. Ik heb hier wel een aantal belangrijke voorwaarden aan gesteld. De beschikbaarheid van de spoedeisende hulp dient een belangrijk publiek belang en dat moet niet alleen van goede kwaliteit zijn, maar dient ook altijd binnen 45 minuten na melding met een ambulance bereikbaar te zijn. Ik voel me als minister in het bijzonder verantwoordelijk voor het waarborgen van dit belang en stel dan ook normen aan de bereikbaarheid en kwaliteit van de spoedeisende hulp.
Ik kan me voorstellen dat de zorgverzekeraars met inachtneming van de gestelde kwaliteits- en bereikbaarheidsnormen via hun zorginkoop tot een goede landelijke spreiding en een doelmatige herinrichting van de spoedeisende hulp komen. Als daarbij zowel situaties van overaanbod als van zorgschaarste in beschouwing worden genomen, zie ik mogelijkheden voor een betere verdeling waarbij de dunbevolkte gebieden minder kwetsbaar worden. Ik zal de totstandkoming van dit proces in de komende periode aanmoedigen en daar waar nodig ondersteunen.
Tot slot meld ik u dat ik met veldpartijen in overleg ben om ook van hen te vernemen welke mogelijkheden zij zien om nog beter de patiënt op de juiste plaats te laten behandelen.

1) Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2007-2008, nr. 2537
2) De Telegraaf, 10 maart 2011 ‘Onterechte spoedhulp jaagt zorgkosten op’
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2011/04/08/antwoorden-over-onnodig-beroep-spoedeisende-hulp/antwoorden-over-onnodig-beroep-spoedeisende-hulp.pdf


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2013, 15:31:19
Ernst SEH-patiënt niet te voorspellen

De klachten waarmee patiënten zich presenteren op de SEH, zeggen niets over de spoedeisendheid van hun situatie. Kijken naar de klacht bij binnenkomst om SEH-bezoeken aan te merken als wel of niet spoedeisend, mist daarmee wetenschappelijke grond. Dit blijkt uit een grote studie door Maria Raven e.a. die deze week in de JAMA verschijnt. lees verder

Bron: Medisch Contact

De klacht waarmee een patiënt naar een SEH komt is een slechte leidraad voor het indelen van patiënten, aldus de onderzoekers