Dag allemaal, aangezien ik mateloos geïnteresseerd ben in BerWi kwam ik jullie info tegen. Zeer herkenbaar allemaal, mede doordat ik zojuist sprak met de dochter van een ingenieur die destijds bij BerWi werkte en me vertelde dat de gebroeders inderdaad eerst een klokkengieterij hadden (die natuurlijk nog niets met de naam BerWi te maken had). Daar werden voor de 2e wereld oorlog o.a. klokken gemaakt en brandweerpompen. In de oorlog werden de klokken overal geroofd door de buren om er oorlogstuig van te maken, maar was het bedrijf en haar medewerkers noodzakelijk om de te blussen branden te voorzien van pompen.
Na de oorlog werd de bedrijfsactiviteit weer erg verlegd naar klokken omdat die er vrijwel nergens meer hingen.
- hier mis ik een stukje historie maar sluit me aan bij Louis en anderen-
In 1951 werd het huidige pand in Winschoten opgeleverd en startte BerWi.
Hier werden diverse carrosserieën gemaakt (zoals hierboven vermeld). Nu komt mijn inbreng want wat de meesten op dit forum niet weten maakten ze daar ook caravans
. Namelijk de Cosmopoliet "Nomade"(later "Mignon" gaan heten), "Grand Routier" en later de "Brenner" en nog een model waarvan me de naam onbekend is.
Ook werden er wel eens speciale modellen gemaakt bijvoorbeeld een soort vouwwagen voor wereldreiziger / globetrotter Wim Dussel met aan de voorzijde dikke rubbermatten voor opspattend grind.
In de toenmalige folder van de Cosmopoliet zie ik nu eigenlijk pas dat deze geproduceerd/verkocht werd door Caravanbouw Cosmopoliet N.V. waarbij fabriek in Winschoten aangegeven word.
Op oude foto's uit die tijd kun je links het woonhuis (van de Ingenieur) en aanpalend bedrijfsgebouw (waar Ziegler nu nog zit) zien waarbij het eerst in de nok geverfd en gesloten was en later beglaasd. De reden daarvoor was dat ze kantoor ruimte nodig hadden en op die plek een "zwevend" kantoor maakten wat erg warm was (zo vertelde de dochter van de ingenieur). Toen de caravans niet meer lucratief waren, werd deze bedrijfstak opgeheven -zover ik weet.