nieuwe Hi tech motor voor Reddingsboot Seeker

Auteur Topic: nieuwe Hi tech motor voor Reddingsboot Seeker  (gelezen 3962 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 25 oktober 2004, 11:36:48
Het is zo ver! De Seeker, reddingsboot van de Hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer heeft een Hagelnieuwe buitenboordmotor, een Mercury 150L Optimax. De optimax is een computer gestuurde 2 takt buitenboordmotor met turbo injectie voor lucht en benzine (80 bar!!).




Sensoren voor oa snelheid, motor-, buitenlucht- en watertemperatuur  regelen de inspuiting van lucht  en benzine en het ontstekingstijdstip voor een optimale prestatie bij een zo gering mogelijk gebruik. De injectie vindt plaats als de poorten gesloten zijn zodat niet als bij de conventionele tweetakt motoren een gedeelte van het benzine/luchtmengsel ongebruikt in de uitlaat verdwijnt. Daardoor is de optimax zuiniger: 85% (!!) bij stationair tot 45 % bij vol gas.

Alle relevante gegevens van het motormanegment systeem zijn uitleesbaar op een tweetal analoge/digitale meters. Zo kan direkt worden uitgelezen wat het gebruik is per liter in km, km per liter, gemiddeld gebruik, tank inhoud en hoe lang/hoe ver er nog op gevaren kan worden, buitenlucht- water- motor- koelwater- temperatuur, toerental, snelheid, trimstand van de motor, positie in graden, afgelegde kilometers, gebruiksuren enz...



Al twee jaar tobde de Seeker met motorproblemen. Drie motorblokken werden versleten in twee seizoenen, allen Mercury's van 250 tot 200 pk. Na van dealer gewisseld te zijn kwam de nieuwe dealer achter de oorzaak: een te kleine binnendiameter (4 mm) van de benzineleiding. Voldoende voor een 60 pk, maar niet voor een 200pk of meer. Bij vol gas krijgt de motor dan een te schraal mengsel, wordt te heet en loopt vast.

De toenmalige dealer vond dat we wel veel pech hadden, repareerde de boel en zo konden we weer een uur of tien varen voor de volgende zuiger weer vastliep.

Met deze 150 pk motor loopt de Seeker geen 98 km per uur meer helaas, maar het geringe benzine gebruik maakt de lagere top acceptabel. Bij 80 km (vol gas) gebruiken wij 40 liter per uur.

Rustig varend (wij noemen dat de fluisterstand, zo stil is de motor) gebuiken wij 1,2 liter per uur. Op een bewakingsdag zonder al te veel akties betekent dat een daggebruik van 6 liter! Met de F1 250 pk gebruikten wij gemiddeld het 10 voudige. Zo zal deze motor zichzelf snel terugverdienen. De Seeker is inmiddels voorzien van stil en luid alarm ;D.





De motor komt uit België bij de Fma Van Akelyen vandaan.

Tot zover het niet brandweer nieuws in deze catagorie  ;D  ;D ;).

Henk




Martijn van Mourik

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2004, 16:37:52
:D 8) niet verkeerd! Kan ik jaloers op zijn. Wij hebben nog wel van die benzineslurpende bakken. Wij hebben wel wat minder pk'tjes (meer is ook niet zo nodig op de randmeren, ingesloten door sluizen)

Zo zie je maar dat een second opinion soms toch helemaal niet zo'n slecht idee is.

Jullie kunnen een hoop plezier beleven aan deze motor en 6L voor een hele dag is inderdaad om trots op te zijn.


roel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
  • Soms zit het mee, meestal zit het tegen.
    • KNRM wijk aan zee
Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2004, 17:09:55
Ziet er goed uit henk en als de verhalen allemaal kloppen dan wens ik jullie helemaal veel succes.
Als ik een keer in de buurt ben kom ik zeker ff kijken,
groeten van roel
plv. schipper knrm wijk aan zee


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2004, 17:11:51
Het is zo ver! De Seeker, reddingsboot van de Hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer heeft een Hagelnieuwe buitenboordmotor, een Mercury 150L Optimax. De optimax is een computer gestuurde 2 takt buitenboordmotor met turbo injectie voor lucht en benzine (80 bar!!).




Sensoren voor oa snelheid, motor-, buitenlucht- en watertemperatuur  regelen de inspuiting van lucht  en benzine en het ontstekingstijdstip voor een optimale prestatie bij een zo gering mogelijk gebruik. De injectie vindt plaats als de poorten gesloten zijn zodat niet als bij de conventionele tweetakt motoren een gedeelte van het benzine/luchtmengsel ongebruikt in de uitlaat verdwijnt. Daardoor is de optimax zuiniger: 85% (!!) bij stationair tot 45 % bij vol gas.

Alle relevante gegevens van het motormanegment systeem zijn uitleesbaar op een tweetal analoge/digitale meters. Zo kan direkt worden uitgelezen wat het gebruik is per liter in km, km per liter, gemiddeld gebruik, tank inhoud en hoe lang/hoe ver er nog op gevaren kan worden, buitenlucht- water- motor- koelwater- temperatuur, toerental, snelheid, trimstand van de motor, positie in graden, afgelegde kilometers, gebruiksuren enz...



Al twee jaar tobde de Seeker met motorproblemen. Drie motorblokken werden versleten in twee seizoenen, allen Mercury's van 250 tot 200 pk. Na van dealer gewisseld te zijn kwam de nieuwe dealer achter de oorzaak: een te kleine binnendiameter (4 mm) van de benzineleiding. Voldoende voor een 60 pk, maar niet voor een 200pk of meer. Bij vol gas krijgt de motor dan een te schraal mengsel, wordt te heet en loopt vast.

De toenmalige dealer vond dat we wel veel pech hadden, repareerde de boel en zo konden we weer een uur of tien varen voor de volgende zuiger weer vastliep.

Met deze 150 pk motor loopt de Seeker geen 98 km per uur meer helaas, maar het geringe benzine gebruik maakt de lagere top acceptabel. Bij 80 km (vol gas) gebruiken wij 40 liter per uur.

Rustig varend (wij noemen dat de fluisterstand, zo stil is de motor) gebuiken wij 1,2 liter per uur. Op een bewakingsdag zonder al te veel akties betekent dat een daggebruik van 6 liter! Met de F1 250 pk gebruikten wij gemiddeld het 10 voudige. Zo zal deze motor zichzelf snel terugverdienen. De Seeker is inmiddels voorzien van stil en luid alarm ;D.





De motor komt uit België bij de Fma Van Akelyen vandaan.

Tot zover het niet brandweer nieuws in deze catagorie  ;D  ;D ;).

Henk

och,tis een leuke koffiemachine ;) ;D ;D ;D ;D (kon het ff niet laten Henk ;))

maar een mooie motor henk,ik hoop dat jullie daar veel plezier aan kunnen hebben


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2004, 17:23:57
mooie motor.....lvt ;) ;D



en peter...als er plaatjes in een bericht staan...maak er dan ff URL van ipv IMG
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2004, 17:57:38
mooie motor.....lvt ;) ;D



en peter...als er plaatjes in een bericht staan...maak er dan ff URL van ipv IMG

Dank jullie. En de plaatjes van Peter vind ik bijna net zo mooi als de mijne!!! ::)

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 30 oktober 2004, 12:38:54
Henk,

Ik bekeek jullie foto's van Seeker nog eens goed..

Klopt het dat jullie bekabeling van de motor midden over het achterdek loopt.. en niet onder de tubes zijn weg gewerkt.

Ik ga het trouwens zondag van dichtbij bekijken.
Chester en Seeker houden een zondag middag een oefeningtje samen op het veluwe meer..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2004, 13:16:40
Hé Peter,

Je ziet het goed, dat werkt ook niet. Die worden dus weer tegen de tube aangelegd.

Henk


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #8 Gepost op: 31 oktober 2004, 17:53:16
Ziet er netjes uit Henk. Maareh... wat kost zoiets nou? ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 31 oktober 2004, 22:49:58
Ziet er netjes uit Henk. Maareh... wat kost zoiets nou? ;)

15395 euro plus montage, benzinemeter inbouwen (anders werkt de uitlezing van Smartcraft, het motormanagement niet), nog een duzend euro. Schroef zit er ook niet bij, moet ook een andere voor komen, 400 euro. Maar het gebruik is maar 25 % van onze eerste motor, een 250 PK F1 mercury.
Dus het is een investering die zich terugverdiend.

Henk