Waterongevallen OSC of OVD ?

Auteur Topic: Waterongevallen OSC of OVD ?  (gelezen 16446 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2004, 23:56:37
Met Peter ben ik het eens dat die Samij regeling een puinhoop is. Er zijn afgelopen zomer wat politici op losgelaten maar ze komen er nog niet echt uit. Komt al helemaal niet van de grond om redenen die Peter al noemt: In samenspraak met de kustwacht is flovoland de spil in de hele regeling. Ze zijn er helemaal klaar voor. Alleen lezen pas de volgende dag in de krant waar ze nu weer allemaal verantwoordelijk zijn geweest  ;D. Want wie alarmeert de reddingsboten?? Zelfs die van Almere??  Gooi en Vechtstreek! Dus vindt de kustwacht het verspilde energie om ook flevoland op de hoogte te brengen van hetgeen zich afspeelt. G&V moet flevoland op de hoogte stellen maar "vergeet"  :P dat telkens...
Als Flevoland als eerste op de hoogte is (in een enkel geval gebeurt dat wel, 112 melding naar hun centrale) "vergeten" zij op hun beurt weer de reddingsbigade in te seinen, zo zijn ze ook wel...

Maar op papier, als politiek stuk ziet het er goed uit, daar hoor je mij niet over...


Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #11 Gepost op: 28 augustus 2004, 18:40:06
nou, ik merk dat het initiatief wel goed is.. maar de praktijk wat weerbarstiger is... ;D

En dat de werelden nog een beetje uit elkaar liggen.. en een evalutie komt er op termijn wel aan..  maar dat duurd wel even..

Er zijn namelijk te weinig mensen die beide werelden kennen...

Henk, je doet een boel constateringen, maar dat ondertoontje, wat het in het belachelijke trekt maakt je boodschap minder krachtig..

Maar je hebt wel gelijk.. in deze dat alle partijen te weinig van elkaar af weten.. en dat alle regelingen en afspraken langs elkaar heen werken..

Daarom is het wel handig om nu eens het proces incidentmanagement ook maar eens op het water toe te passen...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 28 augustus 2004, 19:18:22
eerst even dit hier plaatsen, en niet onder het oorspronkelijke topic:Ja, opgeleid of niet. Marifoon kanaal ingebouwd in de mobi en als je vraagt welk kanaal dat is heeft de bemanning geen idee. Is dat soms 16?
"Ik weet het echt niet zullen we eens proberen?". Ik vind dat de brandweer op het land fantastisch werk aflevert, maar dat ze voor ze de taken op het water overnemen van de "oude" reddingsdiensten eerst wat kleinigheden aan moeten leren, zoals het besturen van een boot en de werking van een echte marifoon.  En wat redden is daar verstaan brandweer enerzijds en waterreddingsdiensten anderzijds elk wat anders onder. Het is nog maar een paar dagen geleden dat de minister heeft beslist dat de brandweer voortaan ook levensreddende handelingen mag verrichten. Brandweer heeft een dusdanige, leger achtige commando structuur (ik maak vrienden hier, dat besef ik  ;D)  dat het jaren duurt eer dat ze toezijn aan hetgeen wij onder redden verstaan, dat houdt meer in dan iemand in de rautekgreep nemen en naar een veilige plek slepen. Duiken doen wij ook niet aan een lijntje, veel te gevaarlijk.  Zo zijn er wel honderd redenen te bedenken om de brandweer niet bij een reddingsaktie op het water te willen hebben. Met een uitzondering: brand. Dan mogen ze mee. Wel een reddingsvest aan en luisteren naar de schipper. En niet als een wilde gaan spuiten naar het schip want dan ga je alle kanten op want een boot is geen auto.

En een OVD moet even van z'n voetsuk af en beseffen dat hij niet alles van 't water afweet omdat ie zich er 's morgens mee heeft gedouched. ;)

Henk
 

PS de waterpolitie zit op kanaal 1, waarom weten ze zelf niet (ik wel, dat is vanwege die SAMIJ, kanaal van meldpost IJselmeergebied, een Kustwacht wanabee)). Als er wat gebeurd komen ze vragen waar we heen gaan, terwijl ze het op 16 zo mee hadden kunnen krijgen.

wij nemen geen taken over van Reddingsbrigades,je kunt het beter anders stellen.Als de reddingsbrigades hun werk nog beter zouden gaan doen,en de zaken nog beter op elkaar zouden afstemmen zou de brandweer geen bemoeienis hebben op het water.

Maarja op de een of andere manier komt men toch weer bij de brandweer terecht,dus waar liggen de problemen?
En als een OVD van de brandweer bij een waterongeval wordt geroepen zal hij daar een inzetplan opmaken.

Hij zal zich graag laten adviseren door de deskundigen,maar als de deskundigen al achter de oren staan te krabben over hoe ze het zullen gaan aanpakken,tja dan trekt een OVD zijn eigen plan ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 28 augustus 2004, 19:34:58
He, ook Peter heeft gelijk, net als Henk..  ;D

Als er onvoldoende of onduidelijke structuur is zal een OVD zijn eigen plan maken. En gelijk heeft tie (ik generaliseer), alleen weet tie te weinig van hulpverlening op het water. En beschikt tie niet over de communicatiemiddelen om met alle partijen te communiceren..

In mijn visie heeft ook de brandweer organisatie een belangrijke rol bij het redden op het water. zoals alle partijen..

Maar we zijn hier niet alleen om te zwarte pieten, maar eerste te inventariseren wat er nu allemaal mis gaat..
Misschien moeten we dat dan maar eens duidelijk formuleren.
Waarbij ik voorstel het voorbeeld te nemen zoals ik genoemd hebt.
 
We hebben het project incidentmanagement op autosnelwegen een beetje achter de rug. Kunnen we niet een vergelijkbaar traject opzetten voor incidentmanagent op het water..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 28 augustus 2004, 19:44:17

 
We hebben het project incidentmanagement op autosnelwegen een beetje achter de rug. Kunnen we niet een vergelijkbaar traject opzetten voor incidentmanagent op het water..
lijkt me een goed plan Peter,dan staat er precies beschreven wie er wanneer wordt opgeroepen.Maar we weten dan ook welke diensten we van wie mogen gaan verwachten,en daarmee schep je een hoop duidelijkheden


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #15 Gepost op: 29 augustus 2004, 02:34:11
beste henk jij maakt echt geen vrienden, aller eerst wat is het verschil tussen een marifoon en een moblifoon, volgens mij gewoon het zelfde, beide werken in de VHF en doen precies het zelfde, ik luister veel en veel reddingsbrigades doen het net zo knullig als de brandweer.

de porto van een ovd is heel makkelijk aan te vullen met een aantal marifoon kanalen(heb ik toevallig zelf ook), wel even afspreken hoe je  met elkaar omgaat.

brandweer zou geen verstand hebben van redden op het water, toevallig weet ik dat meerdere brandweermensen toevallig ook bij de vrijwillige reddingsbrigades zitten, het heeft dus geen enkele zin om te constateren dat het heel wat jaren zal duren voor zij begrijpen wat de reddingsbrigades onder redden verstaan, want dat weten ze allang.
vanwaar al die frustratie, is het niet beter om op een gezonde manier met elkaar samen te werken, en elkaar aanvullen, ik denk dat dat erg goed mogelijk moet zijn.

nou verkeer ik in de gelukkige omstandigheid dat de reddingsbrigade bij ons erg goed samen gaat met de plaatselijke brandweer, zoals ik al eerder schreef dienen een aantal mensen bij beide, en zorgt de brandweer er in de winter voor dat de boot vanuit de brandweer kazerne in het water komt.
Nemo me impune lacessit


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 29 augustus 2004, 10:11:27
beste henk jij maakt echt geen vrienden, aller eerst wat is het verschil tussen een marifoon en een moblifoon, volgens mij gewoon het zelfde, beide werken in de VHF en doen precies het zelfde, ik luister veel en veel reddingsbrigades doen het net zo knullig als de brandweer.

de porto van een ovd is heel makkelijk aan te vullen met een aantal marifoon kanalen(heb ik toevallig zelf ook), wel even afspreken hoe je  met elkaar omgaat.

brandweer zou geen verstand hebben van redden op het water, toevallig weet ik dat meerdere brandweermensen toevallig ook bij de vrijwillige reddingsbrigades zitten, het heeft dus geen enkele zin om te constateren dat het heel wat jaren zal duren voor zij begrijpen wat de reddingsbrigades onder redden verstaan, want dat weten ze allang.
vanwaar al die frustratie, is het niet beter om op een gezonde manier met elkaar samen te werken, en elkaar aanvullen, ik denk dat dat erg goed mogelijk moet zijn.

nou verkeer ik in de gelukkige omstandigheid dat de reddingsbrigade bij ons erg goed samen gaat met de plaatselijke brandweer, zoals ik al eerder schreef dienen een aantal mensen bij beide, en zorgt de brandweer er in de winter voor dat de boot vanuit de brandweer kazerne in het water komt.
helemaal mee eens.Ik heb het al eens eerder vermeld,op de een of andere manier wordt er telkens weer bij de brandweer aangeklopt voor reddingen op het water.
Dus waar liggen de problemen nu?


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #17 Gepost op: 29 augustus 2004, 11:09:13
Bij elk incident wil je een soort centrale coordinator, of een CTPI (Coordinatie Team Plaats Incident) inrichten.
Bij waterongevallen zie je in sommige plekken een rare situatie ontstaan.
Ik merk dat er in de discussie de rol brandweer en rol coordinator CTPI door elkaar worden gebruikt.
De brandweer is in eerste instantie bij elke multidisplinair optreden de coordinator CTPI. De leider/coordinator heeft dan ook tot taak om ervoor te zorgen dat de dienst met elkaar samenwerken en dat er eenduidige beslissingen gezamelijk worden genomen. Dit betekent dat hij gebruik moet van de kennis in het CTPI dus ook de kennis van de kustwacht. De leider CTPI geeft alleen welke taak gedaan moet worden, maar niet hoe. (in vergelijk met de politie en brandweer bij een verkeersongevaal, brandweer geeft aan dat ze een veilige werkplek willen van 10 meter en de politie bepaald waar de afzetting komen en hoe deze afzettingen worden gemaakt).
Dus de brandweer moet dus niet over de kustwacht zeggen gaan met twee duikers/redders te water, maar kan wel aangeven dat er nog met de zoekactie doorgegaan moet worden.


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #18 Gepost op: 29 augustus 2004, 11:21:26
in aanvulling op het vorige bericht.

Degene die de leiding over de brandweer heeft, is tevens belast met de operationele leiding van de bestrijding van een ramp of een zwaar ongeval, tenzij de burgemeester een andere voorziening treft.

(Wet rampen en zware ongevallen, Artikel 11 lid 2)

Opm. De OvD Brandweer moet natuurlijk wel die rol nemen en daarvoor opgeleid en geoefend zijn


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 29 augustus 2004, 11:38:11
Laten we even vooropstellen dat marifoon kanalen in een mobilofoon niet toegestaan zijn. Sommige martieme gesloten netten mogen wel in een marifoon, andersom mag nooit (ik weet het, het gebeurd wel, maar je hoort het meteen er is geen ATIS). Natuurlijk zijn er brandweer mensen die ook bij de reddingsbrigade zijn.
Natuurlijk zijn er brigades die goed samenwerken met de brandweer.
Maar ik kijk om me heen en ik zie ze niet. Ik luister op de marifoon en ik hoor ze niet. En ik ontvang in een straal van 50 km alles wat zich op het water inmeldt. Wat ik wel tegen kom op de terugweg van een eens rokende binnenvaarder is een rubberbootje met twee brandweermannen met brandblussers beladen die de weg vragen naar de brandende boot. Zolang hier in de wijde omgeving de brandweer nog vaart in plastick bootjes hebben ze nog geen toegevoegde waarde in mijn ogen. Als ik even mag adviseren, koop een aluminium of stalen schip, die vliegen niet in de fik.
Nijkerk en Bunschoten vormen een aangename uitzondering: ze melden zich netjes in en hebben ook een echte Marifoon. (maar wel plastick bootjes.)
Ik wil graag met de brandweer samenwerken maar als er een aktie is kan ik ze op geen enkele manier  kan bereiken, behalve door ze op te bellen. En zelfs in Nijkerk en Bunschoten kan ik de boten wel aanroepen maar die kunnen alleen vertellen wat zíj van de ovd moeten doen, niet wat mijn rol daarin is. Dan moet ik de haven invaren, naar de ovd en vragen wat ik kan doen. Dan krijg ik een zoek gebied, moet daar heen varen afzoeken en weer terug naar de haven om een nieuw zoekgebied te vragen. Want de OVD (hier, in een straal van 50 km) gaat niet aan boord van een boot met marifoon. Mijn vraag aan de OVD om een VC (waar een echte marifoon in zit) werd beantwoord met dat duurt veel te lang. Als je wilt samenwerken moet er een mogelijkheid worden gecreëerd tot gezamelijke communicatie. Als je gebruik maakt van een ontoegankelijk netwerk (en c2000 is daar voor bedacht) om je akties uit te voeren kun je niet tegelijk uit blijven roepen dat je graag met iedereen samenwerkt, het aantal diensten zal altijd beperkt zijn.
(heeft rijkswaterstaat trouwens c20000?).

Henk