Henk,
indien er een groot passagiersvliegtuig naar beneden komt op iets anders dan een landingsbaan, heeft men een dillemma. Op het land is het een en ander nog wel een klein beetje te leiden, maar op het water wordt dat al een groot gedeelte moeilijker.
De Randmeren is dan een mogelijke uitweg, maar datzelfde geldt voor de kustlijn tussen Noordwijk en Heemskerk. Enige jaren geleden hebben wij getracht een oefening te maken op dit scenario.
Niet doen.
Indien er een dergelijk incident zich voordoet, probeer er het maximale uit te halen en hopen dat het goed verloopt. Een catastrofe van dat formaat moet je handelen naar incidenten. We hebben deze als "paper-top" training gedaan en eigenlijk blijven reddingsbrigades onderaan de trap steken in de lijn van organisatorisch optreden. We missen de know-how voor grootschallig optreden en zijn te lokaal gericht, geen regionaal officier met bevoegdheden.
Voorts is een dergelijk feest binnen de gemeentegrenzen en moet de desbetreffende gemeente daar een vergunning voor afgeven. Het KWC kent wel evacuaties, maar die zijn vanaf schepen en booreilanden. Daar is ook nog eens een delay van aanvaartijd en bereik. Dit is nu niet van toepassing. We hebben het nu over lokale reglementen en die zijn of niet bekend of bestaan mogelijkerwijs niet.