KNRM concurent of partner Reddingsbrigades??

Auteur Topic: KNRM concurent of partner Reddingsbrigades??  (gelezen 27240 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #130 Gepost op: 29 oktober 2004, 11:33:44
Dus de KNRM met haar strandhulpverleningstrucks worden als partner in de hulpverlening gezien voor reddingsbrigades?

Zijn er al plaatsen waar gezamelijke uitrukprocedures zijn? Wie heeft wanneer de leiding en waarom?


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #131 Gepost op: 29 oktober 2004, 11:40:35
KNRM staat op veel plaatsen voor de uitruk als de brigades er niet beschikbaar zijn of geen materiaal hebben . Gesaamelijke uitrukprocedures zullen niet vaak nodig zijn omdat je moeilijk 1 slachtoffer in 2 voertuigen kan vervoeren. Verder zal het ambupersoneel de leiding hebben omdat het om medische zaken gaat. Bij ongevallen waarbij de brigade aan het bewaken is zal de brigade de aansuring krijgen vanaf een post, maar in deze gevallen zal de knrm er niet snel bij komen met het voertuig voor assistentie.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #132 Gepost op: 29 oktober 2004, 12:01:13
De brigades zijn in de praktijk deel van de professionele hulpverlening. Op papier is het echter omstanderhulp.

Willen we eigelijk wel af van het vrijblijvende van 'omstanderhulp'?

Willen we eigenlijk wel deel nemen aan de verplichtingen die samenhangen met de professionele hulpverlening?

Dat is het dilemma! Wil je voor de volle 100% deelnemen als OOV organisatie heeft dat nogal wat consequenties. Als je roept: "laat mij maar meedoen" en er is wat aan de hand waarbij blijkt dat je het niet helemaal waar kan maken zijn de rapen gaar. Een hobbyclub met prima prestaties kan als officiële organisatie wellicht totaal niet voldoen!  En dan zijn de rapen gaar als daardoor slachtoffers vallen. Wij hebben een aanbod om te bekijken of we volledig mee zouden kunnen doen nog even afgeslagen. De 365/24/7 kunnen wij niet voor 100% garanderen.  Anderen die doen dat wel, die houden wel van een gokje. Een reddingsstation als dat van Marken kan er altijd uit. Maar als je tegen je baas zegt dat je bij de KNRM zit of bij de reddingsbrigade maakt nogal wat uit in de beslissing of je weg mag. Nog eerder mag je voor de KNRM weg dan voor de brandweer. Ik ken nogal wat mensen die niet meer weg mogen van hun baas voor het schoonspuiten van het wegdek.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #133 Gepost op: 29 oktober 2004, 13:07:30
Volgens mij dwalen we ook enigzins van het onderwerp af..
Ik zie de KNRM echt niet als concurrent, maar als een club waar mee je goed kan samenwerken.. tja, natuurlijk willen ze weten waarmee ze samenwerken.. en dat kost ook even tijd..

Maar mijn beeld is wel, dat veel reddingsbrigades zich zelf vaak in de onderdog positie voelen. en dan kijken of ze niet links of rechts worden ingehaald.


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #134 Gepost op: 29 oktober 2004, 13:36:21
Volgens mij dwalen we ook enigzins van het onderwerp af..
Ik zie de KNRM echt niet als concurrent, maar als een club waar mee je goed kan samenwerken.. tja, natuurlijk willen ze weten waarmee ze samenwerken.. en dat kost ook even tijd..

Maar mijn beeld is wel, dat veel reddingsbrigades zich zelf vaak in de onderdog positie voelen. en dan kijken of ze niet links of rechts worden ingehaald.

Ik denk dat je ons dan nog wel zult inhalen als je in Zwolle vaart, Peter!

KNRM zie ik niet zo veel bij ons in de gracht, hoewel we wel eens iemand van de KNRM in de jachthaven hebben laten oefenen met het gooien van werpzakken!

bAdemArk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #135 Gepost op: 29 oktober 2004, 13:45:15
Er is een verschil in doelstelling tussen een knrm en een brigade (de meeste dan) hierbij concentreren de brigades zich op de strandbewaking en de knrm zich op de zee. Hierbij kan je overlap of hulp nodig hebben dan zal dat in goed overleg moeten. Op de ruimere binnen wateren kan er meer sprake zijn van overlap omdat er minder gebied verschil is. Maar ik mag er van uit gaan als iemand van de kustwacht opdracht krijgt ook zijn taak kan uitvoeren en dus de leiding krijgt over de (redding)boten die zich aanbieden. Hier zal dan ook gewoon naar geluisterd moeten worden als je als reddingsboot je wilt profileren.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #136 Gepost op: 29 oktober 2004, 15:02:39
Ik denk dat je ons dan nog wel zult inhalen als je in Zwolle vaart, Peter!

KNRM zie ik niet zo veel bij ons in de gracht, hoewel we wel eens iemand van de KNRM in de jachthaven hebben laten oefenen met het gooien van werpzakken!

bAdemArk

We kunnen zeker wel oefeningtje op de IJssel bij zwolle organiseren. we geven daar ook een swift water rescue cursus.. dus je bent welkom om mee te doen of te komen kijken.. neem maar even contact op.


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #137 Gepost op: 29 oktober 2004, 23:55:02
KNRM staat op veel plaatsen voor de uitruk als de brigades er niet beschikbaar zijn of geen materiaal hebben . Gesaamelijke uitrukprocedures zullen niet vaak nodig zijn omdat je moeilijk 1 slachtoffer in 2 voertuigen kan vervoeren. Verder zal het ambupersoneel de leiding hebben omdat het om medische zaken gaat. Bij ongevallen waarbij de brigade aan het bewaken is zal de brigade de aansuring krijgen vanaf een post, maar in deze gevallen zal de knrm er niet snel bij komen met het voertuig voor assistentie.

9910001  

1 drenkeling en twee auto's geeft juist aan dat er van te voren nagedacht dient te worden over een gezamelijke inzet.
Verder heeft de ambulance niet de leiding over een reddingsactie op het strand.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #138 Gepost op: 30 oktober 2004, 12:31:49
KNRM staat op veel plaatsen voor de uitruk als de brigades er niet beschikbaar zijn of geen materiaal hebben . Gesaamelijke uitrukprocedures zullen niet vaak nodig zijn omdat je moeilijk 1 slachtoffer in 2 voertuigen kan vervoeren. Verder zal het ambupersoneel de leiding hebben omdat het om medische zaken gaat. Bij ongevallen waarbij de brigade aan het bewaken is zal de brigade de aansuring krijgen vanaf een post, maar in deze gevallen zal de knrm er niet snel bij komen met het voertuig voor assistentie.

9910001  
Bij reanimaties en drenkelingen rijden twee ambulances. Dus voor een snelle en adequate hulpverlening is er dus meer logistiek noodzakelijk. Bijvoorbeeld 1 voertuig ter plaatse, zodat de reanimatie gestart kan worden. Een ander voertuig kan de aanrijdende eerste ambu opvangen en ter plaatse gaan met dit team. Eventueel kan het andere voertuig de tweede ambu opvangen en ter plaatse brengen.
Bij inzetten van bijvoorbeeld een trauma-heli kan een goede afzetting gebeuren middels meerdere voertuigen.
Hier is dus een goede samenwerking met KNRM of buur-reddingsbrigade van essentieel belang. Immers het gaat om de hulpverlening en niet het ego van een reddingsbrigade of reddingmaatschappij.
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #139 Gepost op: 1 november 2004, 12:03:50
Zelf verwacht ik ook niet dat het problemen geeft wie je de leiding geeft op het strand. Mijn ervaring is dat dit redelijk van zelf loopt zonder duidelijke afspraken. Als er posten op het strand staan heeft de dichts bijzijnde post de leiding, zonder posten zal dit vanuit de truck van de krnm gebeuren zodat met de brigade wagens slachtoffer gereden kunnen worden.

9910001
9910001