Voor Frank en Tamara het volgende,
Klopt inderdaad dat je als centralist snel in de gaten hebt of een melding serieus is of FAKE.
MÁÁR ik wil toch even één van mijn meldingen beschrijven, waarin maar weer eens blijkt dat een centralist toch ook maar gewoon een mens is.
Ik kreeg op een zaterdagmorgen rond 11:30 uur een telefoontje van een gebrekkig nederlands sprekende (mogelijk) buitenlandse jonge man. Hij geeft aan dat er brand is bij de buurvrouw in de keuken, maar doet dit op een zodanig verwarde wijze, dat ik licht achterdochtig wordt. Ik vraag de melder om zijn telefoonnummer. Hij geeft mij een nummer van wel 15 cijfers!!! Mijn achterdocht groeit. Op de achtergrond is mijn collega centralist via de 112 centrale bezig het telefoonnummer te achterhalen en ik vraag de melder om zijn naam. Hij geeft mij een typisch nederlandse naam en dat komt niet overeen met mijn eerste indruk (buitenlandse man). Inmiddels heeft mijn collega via de 112 centrale het nummer achterhaald en zo krijgen wij ook het juiste adres. Toch maar even een voertuig gestuurd, want je weet tenslotte maar nooit.
Achteraf de juiste beslissing, want de gebrekkig nederlands sprekende jonge man, blijkt een verstandelijk gehandicapte jongen. Er was dan wel geen brand bij de buurvrouw, maar de maaltijd die zij aan het bereiden was kon rechtstreeks de prullenbak in.
Hieruit blijkt, dat zelfs een centralist zich kan vergissen!
Mijn devies vanaf die dag: Bij twijfel altijd uitrukken!