Elke handeling die je verricht aan een brandmeldcentrale zorgt er automatisch voor dat jij diegen wordt die verantwoordelijk is voor eventuele gevolgen...dus afblijven!!
Handel naar procedures zoals die gelden binnen je eigen korps en denk om je eigen hachie, zorg dat het probleem van de eigenaar van de centrale niet jouw probleem wordt......!
Gr Jaap
En daarom neemt de AC er vaak geen genoegen mee dat de uitruk weer inrukt zonder dat de installatie gereset is; een beetje centralist kent namelijk zijn (bij ons 700!) klanten en weet precies bij welke objecten men (niet
) weet hoe het BMC bediend moet worden.
De brandweer is namelijk tp geweest en heeft gecontroleerd, keert huiswaarts en de zaak wordt niet (goed) gereset -> een nieuw brandalarm zal niet binnenkomen en we mogen met het schaamrook op de kaken weer terug naar het object omdat de buren bellen dat de tent in de fik staat
.
Ook dit is tijdens mijn diensten op de AC helaas al meerdere keren voorgekomen!
Als bevelvoerder wacht ik ook even tot de sleutelhouder tp is en de zaak gereset is, dan weet ik tenminste zeker dat alles in orde is als we weer inrukken om bovenstaand risico te voorkomen.
Verder is in onze regio gebleken dat de centralisten erg veel loze meldingen kunnen afvangen.
Hiervoor zijn natuurlijk wél goede centralisten (hebben wij),
duidelijke instructies aan de klanten (hebben wij) en
goede afspraken met de lokale korpsen (hebben wij ook).
Bovendien moeten wij ont-alarmeren indien, vóórdat het korps uitrukt, vaststaat dat er niets aan de hand is (dit doen we eigenlijk liever niet, schept namelijk vaak verwarring in het korps)
The Chief
brandweercentralist hulpverlening Gelderland Midden
bevelvoerder brw Lingewaard, post Bemmel