Weer een bijzondere casus.
Ik kijk er met vooral brandweer ogen na!
Voordeel in deze situatie is dat ook ambulance personeel er ook al is.
In de tijd dat ambu met persoon bezig is kan de brandweer al eerste lijns redgereedschap (spreider + schaar) klaarleggen. Dit is voor een eventuele load en go (die term word hier gebruikt).
Wie er wat doet is op zich niet zo heel erg interessant. Je moet de kennis die in huis is gebruiken en niet zeggen van jij hebt nummer 1 dus je moet dit of dat doen. Zoiets gebeurt in overleg/automatisch en de uitruknummers is een richtlijn!
Als ambu aangeeft wat voor een bevrijding het moet worden kun je daarop gaan handelen.
Snelle bevrijding met spreider er onder en tillen. (hiervan uitgaande dat hij alleen maar onder het voertuig zit.) Voor de zekerheid wel zorgen dat je trapesium blokken ernaast hebt liggen om ervoor te zorgen dat het voertuig niet naar beneden kan zakken als hij omhoog getild is. Onder de spreider wel een plank leggen zodat de auto omhoog gaat en niet de spreider het zand in. Hierbij zou ik wel de ambulance broeder informeren dat wanneer je het voertuig ineens optilt er een eventuele inwendige bloeding "leeg" kan lopen naar bijvorbeeld de benen. Hoe de termen daar precies voor heten weet ik niet maar weet wel dat het een risico is!
Zodra voertuig opgetilt is persoon eronder uit en "klus" geklaard. Dit dus alleen met een load en go actie met 1 persoon onder de auto!
Wanneer er een rustige bevrijding plaats kan vinden toch eerst spreider klaarleggen om een eventuele snelle bevreiding te kunnen doen wanneer het slachtoffer ineens van "kwaliteit" abc instabiel word.
Anders voertuig onderstoppen met stophout. beginnen aan kant van het so. Denk hierbij ook om het slachtoffer een isolatie deken te geven voor de tempratuur. (ook al is het zomeravond!)
Spanbanden lijken mij niet zinvol want je kunt deze alleen maar aan de boom bevestigen tussen auto en so. Je moet gaan tillen dus heeft geen meerwaarde. Accuklemmer zou ik in deze situatie ook niet los gaan maken. Wel een straal klaarleggen. Maar dat doe je bij aankomst al. Wanneer je de accuklemmen losmaakt moet je aan het voertuig gaan werken en in de auto om de motorkap los te maken.
Verder zou ik de hogedruk hefkussen gebruiken om het voertuig te tillen.
Tijdsindicatie voor load en go bevrijding richting ambupersoneel is 5 minuten voor rustige bevreiding ongeveer 20 minuten.
Ambupersoneel mag aangeven met welke snelheid ze willen bevreiden en brandweer bepaalt hoe er gehandeld word.
Taak van politie is in deze simpel. Als eerste zorgen voor een veilige werkplek. Dus gewoon weg afzetten. Wanneer bevreiding klaar is krijgen zij alle ruimte om voertuig te onderzoeken. Prioriteit ligt bij redden en hierbij word wel rekening gehouden dat er zoveel als mogelijk sporen bewaard blijven.
Misschien iets om een keer een uitleg vanuit politie (tr) op de site te zetten welke sporen ze allemaal willen hebben
een heel verhaal maar vooral een van de kant vanuit de brandweer. en ervan uitgaande dat er maar 1 persoon is die alleen onder het voertuig bekneld zit. Anders krijg je een hele andere aanpak.