beste Erik, je noemt het een begin van een vaag beleid, nou troost je dit is niet het begin het is al jaren bezig, bovendien hij is redelijk omschreven, en niet vaag, het RVV mischien wel, maar dit is ook een regelgeving, en bied allerlij ontsnappings mogelijk heden, dit is altijd zo geweest, en niet alleen met deze regelgeving, maar alle wetten en regelgevingen, maatregelen van bestuur en ga zo nog maar een tijdje door, het enige wat uiteindelijk vast komt te staan is een uitspraak van een rechter (jurispendentie of de letter van de wet), maar als een hoger hof dit weer verwerpt, ontstaat er of weer een nieuwe jurispendentie, of het hof verwijst terug naar de oude regel of wet.
het wet boek is redelijk klein, in vergelijking bij de jurispendentie, dit zijn echt boekenkasten vol en een advokaat die daar de weg in weet is goud waard.
maar waar het hier allemaal om draait is wel of geen voorrangs voertuig, dus wel of geen OGS.
de wegenverkeerswet stelt dat het een twee of drie toon moet zijn in combinatie met een lamp die blauw licht uit straalt die rondom(360graden) zichtbaar, het RVV geeft aan wie wel en wie niet, en welke toon hoogten(dit in grote lijnen)
nu kunnen we bladen vol schrijven van wat wij vinden, maar uiteindelijk is het weer de rechter die bepaald, en de overheid doet een poging om het voor te schrijven, echter tegenwoordig moet dit in europeesch overeenstemming zijn, nou dat is best heel lastig.
het doel van OGS is om aan te geven wie een voorrangs voertuig is en wie niet, zodat de medeweggebruikers weten wie ze voorrang moeten geven, meer niet, je mag met OGS aan, nooit voorrang nemen.
wie bepaald nu wanneer iemand met OGS mag rijden, in princiepe de minister, nou die weet er echt helemaal niets van, die laat zich adviseren door zijn ambtenaren, daar rolt dan een voorstel uit, en ja ik ben het helemaal met iedereen eens dat hulpverleners bij een dringende taak OGS zouden moeten mogen gebruiken (reddingsbrigade is niet nader genoemd in het RVV, maar mag als voertuig ten dienste van met OGS rijden, lees het hoofdstuk reddingsbrigade met...), echter zijn er veel voertuigen, o.a. zoals Joffry Ambu-Vpk ook al omschrijft die officieel toestemming hebben en niet in het RVV vermeld staan.
wanneer zou jou voertuig nou met OGS mogen rijden(mits het voertuig daar over beschikt), ten tijd van een groot incident kan de commandant brandweer (die altijd de leiding heeft bij een groot incident) in samenspraak met de politie en meldkamer jou de opdracht geven om met jou personenwagen mensen te vervoeren of materiaal op te halen wanneer de situatie dit eist.
heb je nog nooit een situatie mee gemaakt waar ambu's niet op tijd konden komen, politie handen vol en niet meer beschikbaar, en de commandant jou capabel acht om een voorrangsvoertuig te besturen, hopelijk niet, maar volendam en enschede waren zulke situaties, reken maar dat de hulp welkom was.
zelf ooit een situatie mee gemaakt waar ik verantwoordelijk was voor de technische installatie van een aantal gebouwen, waar onder een ziekenhuis. er is een storing opgetreden die levensbedrijgend kon worden en was op dat moment de enige beschikbaar met kennis van de installatie, echter ik zat wel aan de andere kant van de stad, verzoek van de brandweer was om met de hoogste spoed ter plaatse te komen, een voordeel ik reed in een duidelijk herkenbare bedrijfs wagen maar helaas zonder OGS, oplossing was knipperen met de koplampen en continu claxoneren, tot dat de politie mij op kon vangen en begeleiding kreeg.
dit is ook zo'n situatie die met OGS zou mogen, mits voorhanden.
een ieder mogen dit wazige verhalen noemen, maar in werkelijkheid worden dit soort beslissingen genomen, de ene commandant zal dit sneller doen dan de ander, maar het gebeurt.
plaatsen waar de politie geen takelwagen heeft, er een partikulier bedrijf hier de opdracht voor krijgt en dus blauw licht heeft (staan voorbeelden op dit forum), is ook weer zo'n voertuig ten dienste van.
OGS is om aan te geven wie voorrang heeft en de rest zal hier op moeten anticiperen, als zij dit niet kunnen laten we de verkeerde mensen op de weg, het is alleen aan de politie voorbehouden om iemand die met OGS rijd (na eerst zijn rit af te laten maken en pas daarna) te controleren of dit terecht is of niet.