opleidingen KNBRD

Auteur Topic: opleidingen KNBRD  (gelezen 48382 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dave

  • Gast
Reactie #230 Gepost op: 29 maart 2004, 10:12:36
Hoe je het ook wilt omschrijven, de doelstelling zoals omschreven door RedNed is dus volkomen achterhaald...

Dave


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #231 Gepost op: 29 maart 2004, 10:28:51
Hoe je het ook wilt omschrijven, de doelstelling zoals omschreven door RedNed is dus volkomen achterhaald...

Dave

Nee Dave,

de doelstelling is niet achterhaald als je het hebt over de 150 zwemmende reddingsbrigades in Nederland, de reddingsbrigades die een gezelligheidsclubje zijn, de watervrienden/ reddingsbrigade, de varende reddingsbrigade met een rampeneenheid in de "motteballen", de wedstrijdzwemmende/ waterpoloënde reddingsbrigade.

Daar is de doelstelling nog van toepassing, maar niet voor de ongeveer 30 OOV-georienteerde reddingsbrigades, die 24/7 inzetbaar zijn het gehele jaar door.
Elke hulpverlening start met communicatie.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #232 Gepost op: 29 maart 2004, 11:31:36
Terug naar het onderwerp, opleidingen KNBRD.

Iets wat mij als praktijkman vreselijk tegen de borst stuit is dat de hele opleiding en examinering volgens KNBRD normen niet aansluit bij de praktijk.
Ten eerste komt repressie door het houden van toezicht er in beide nieuwe handleidingen weer erg karig van af , dit zou dus drastisch moeten verbeteren.
Ten tweede lijkt het uitvoeren van bepaalde handelingen op exact omschreven wijze blijkbaar belangrijker dan het doel, namelijk het voorkomen en bestrijden van waterongevallen.

Allereerst zou het nuttig zijn om eens te kijken in hoeveel procent van de waterongevallen de drenkeling nu werkelijk de redder omklemt.
Nergens kent men zoveel soorten grepen die volgens het boekje moeten worden uitgevoerd als in Nederland, met als eindresultaat dat hele groepen het volgende jaar weer opnieuw geleerd moet worden hoe men het op het examen wil hebben. Waarom leert men een bepaalde manier voor het ontsnappen uit een bepaalde omklemming aan, waarom niet een aantal mogelijkheden waaruit de leerling kan kiezen welke hij in het bepaalde geval voor hem de handigste kiest?  
Ik zou graag in navolging van andere landen zien dat er meer nadruk wordt gelegd op een juiste benadering, de graaiende drenkeling van je af houden door bijv. je been te gebruiken en een tweetal bevrijdingsgrepen voor het geval het toch niet goed gaat. En leer iemand aan om indien mogelijk een hulpmiddel te gebruiken, oftewel laat iemand eerst zijn hersens gebruiken aleer in het water te springen. Logica in plaats van kunstjes.
Net zoals het toewerpen van een touw naar een drenkeling alleen maar nuttig is bij iemand die zich drijvende kan houden of kan zwemmen. Een drenkeling die zich niet boven water kan houden is namelijk bezig met verdrinken en kan helemaal het touw niet grijpen. In de USA is dit al bekend sinds de jaren 70.
Verder is de lijnredding op de wijze zoals gepubliceerd in het strandhandboek en gebaseerd op getaand touwwerk totaal achterhaald (ja het staat op deze wijze ook weer in het nieuwe boek).
Ten eerste wordt de lijnredding bijna nergens ter wereld nog op deze wijze uitgevoerd, daar zijn andere meer doelmatiger middelen voor ontwikkeld. Wil je hem als nog gebruiken dan heb je met het lichte drijvende touwwerk van vandaag de dag buiten de vrije zwemmer/redder met Burnside-can of Peterson-tube maar één lijnzwemmer nodig en een haspelman, geen horde lijnophouders (waar haal je ze trouwens vandaan???)
 
Verder heeft de bond zelf geen materialen hiervoor in het assortiment en worden in heel Europa ook niet in de handel gebracht. Waarom mag er geen lijn uit een lijnwerpzak worden gebruikt?
Ik val in herhaling, maar leer mensen inventief te zijn.

Bij examinering is er momenteel nog teveel vrije interpretatie van de uitvoering.
(binnenexamens A waarbij alle onderdelen gekleed worden uitgevoerd, zwin doorzoeken waar dat onlogisch, zoniet onmogelijk is, theorie-examens die deze naam niet waardig zijn etc.).
M.a.w. zoals de gehele organisatie van examens nu functioneert is niet correct en het diploma is geen goede graadmeter voor iemands kennis en kunde.
Bond, ga met je tijd mee, maak examens eerlijker met duidelijke normen, ga bijv. over op meerkeuze vragen en laat B kandidaten aanvullend een scriptie maken en een stelling verdedigen zodat men er echt mee bezig is en blijkt dat men ook werkelijk snapt waar het om draait.

Voorkomen van waterongevallen en redding van drenkelingen is een serieuze zaak en geen kunstje!

Kees  8)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #233 Gepost op: 29 maart 2004, 11:43:39
Niet helemaal mee eens, het nadeel is dat we geen inspraak hebben in de wijze waarop een drenkeling ons vast pakken. Ik kan me goed voorstellen dat een drenkeling met zo vast pakt. Heb het zelf wel eens meegemaakt. Bevrijdingsgrepen zijn dan zeer nuttig, maar alleen effectief als je ze vaak hebt geoefend zodat je het volledig beheert. Ook de horde touw ophouders zou ik er wel tussen plaatsen als ik er de beschikking over had. Ik denk dat een lijn redding een relatief veilige manier is om iemand uit het water te halen op zee als er goede branding staat. De examinering zou inderdaad wel wat opjectiever kunnen maar met meerkeuze vragen kom je er niet achter of mensen de theorie beheersen, je komt er wel achter of ze dom rijtjes kunnen leren. Jem oet er ook nog iets mee kunnen. Een scirptie ;ijkt mij ook niet de oplossing omdat je dan ook de schrijfvaardigheid toets van een cursist, dit is van belang bij een redding. Ook is het gevolg dat alle verhalen in eeuwigheid worden gekopieerd. Het moeten redders worden geen drs.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #234 Gepost op: 29 maart 2004, 12:03:57
Ik ben het volkomen met Kees eens, 9910001!
Het enige waarin ik met jou mee ga is de scriptie. Dit is natuurlijk geen optie, de reddingsbrigade is toch een hobby. Dat je voor deze hobby diverse opleidingen moet doorlopen is punt 2 (voor ons logies natuurlijk) maar daarin moet je niet te ver gaan.

Laat ze nou eerst eens al die prehistorische opleidingen eens onderhanden nemen, daar zijn ze de komende 5 jaar nog wel zoet mee  ;D

Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #235 Gepost op: 29 maart 2004, 12:07:47
In iedergeval van omklemming volstaat het je naar beneden te laten zakken/zwemmen/duiken.Je bent dan niet langer aantrekkelijk voor de drenkeling. Daarna de drenkeling van achteren naderen en hup in de oksel/nekgreep. Wat grote bek: blub blub blup!

Henk


Dave

  • Gast
Reactie #236 Gepost op: 29 maart 2004, 12:09:45
Precies, na drie minuten onder te zijn, is ie zo mak als een lammetje ;D ;D

Dave


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #237 Gepost op: 29 maart 2004, 12:10:09
Het was maar een voorbeeld wat blijkbaar bij onze tegenvoeters voldoet, blijft staan dat het examen zoals het nu wordt afgenomen een aanfluiting is.
Verder is ook het mondeling gedeelte voor sommigen een bezoeking. Heb het zelf meegemaakt dat één van de beste kandidaten die werkelijk snapt waar het om draait en andere mensen helpt bij het leren van hun theorie, dicht klapt en vervolgens zakt.

Ik heb trouwens nog wel een paar aanvullingen op mijn eerder betoog, waarom wordt er in Nederland geen gebruik gemaakt van hulpmiddelen zoals zwemvliezen? Zelf heb ik ze wel altijd bij me. Maar ik ben dan ook al wat ouder en liever lui dan moe.  ;D

Komen we aan een ander onderwerp, het invoeren per onmiddelijk van de run-swim-run als strandonderdeel.
Ik ben zelf een groot voorstander van deze redelijk praktijkgerichte conditionele proef, ik ben echter zeer benieuwd naar de manier van examineren, daar omstandigheden aan de kust, soort zand, steilte van het strand, branding en stroming nooit gelijk zijn.
Hoe gaat dat bijvoorbeeld zoals ik al eerder heb meegemaakt als de branding zo sterk is dat je er bijna niet door komt?
Dus wat is de toepasbaarheid van de norm.
Moeten we niet naar zwemproeven en conditionele tests in gecontroleerde omgeving en alleen praktijknabootsingen in open water die dan beoordeeld worden op de uitvoering?

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #238 Gepost op: 29 maart 2004, 12:37:58
Het was maar een voorbeeld wat blijkbaar bij onze tegenvoeters voldoet, blijft staan dat het examen zoals het nu wordt afgenomen een aanfluiting is.
Verder is ook het mondeling gedeelte voor sommigen een bezoeking. Heb het zelf meegemaakt dat één van de beste kandidaten die werkelijk snapt waar het om draait en andere mensen helpt bij het leren van hun theorie, dicht klapt en vervolgens zakt.

Ik heb trouwens nog wel een paar aanvullingen op mijn eerder betoog, waarom wordt er in Nederland geen gebruik gemaakt van hulpmiddelen zoals zwemvliezen? Zelf heb ik ze wel altijd bij me. Maar ik ben dan ook al wat ouder en liever lui dan moe.  ;D

Komen we aan een ander onderwerp, het invoeren per onmiddelijk van de run-swim-run als strandonderdeel.
Ik ben zelf een groot voorstander van deze redelijk praktijkgerichte conditionele proef, ik ben echter zeer benieuwd naar de manier van examineren, daar omstandigheden aan de kust, soort zand, steilte van het strand, branding en stroming nooit gelijk zijn.
Hoe gaat dat bijvoorbeeld zoals ik al eerder heb meegemaakt als de branding zo sterk is dat je er bijna niet door komt?
Dus wat is de toepasbaarheid van de norm.
Moeten we niet naar zwemproeven en conditionele tests in gecontroleerde omgeving en alleen praktijknabootsingen in open water die dan beoordeeld worden op de uitvoering?

Kees  8)

Kun je nagaan hoe wij verschillen van insteek:

Praktijk is bij ons dat je alleen te water gaat als het echt niet anders kan, reddingsmiddelen, hulpmiddelen, al het andere faalt: dan héél goed denkend aan je eigen veiligheid héél omzichtig het water in. En met zwemvliezen en event. trimvest is een zeer goede optie, als je er goed mee om kan gaan tenmiste (en niet te lang hoeft te lopen want dat vind ik echt geen gezicht).

En ook voor de rest: helemaal mee eens, al meer dan 20 jaar! Op naar de volgende 20!

Henk (die zich afvraagt waarom niet meer uitkijken en keesjes bij de commissie opleidingen REDNED zitten, de zaak zou zo opgelost kunnen worden!)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #239 Gepost op: 29 maart 2004, 12:53:30
Volgens mij verschilt die insteek niet zo vreselijk Henk, in de eerste plaats repressief optreden zodat je niet hoeft te redden.
Dus voorlichting, mensen leren zwemmen en op het water theoretisch en praktisch leren varen (zelfredzaamheid verbeteren d.m.v. opleiding).
Bij redding zo min mogelijk risico voor redder en zo groot mogelijke kans van slagen voor het slachtoffer.
(als basis aanleren van praktijk gerichte individuele vaardigheden waardoor vertrouwen in zichzelf en de groep toeneemt, daarnaast groepstrainingen, gebruik van hulpmiddelen en gezond verstand, regelmatige evaluatie).
Maak dingen zo simpel en doeltreffend mogelijk, laat alles uit opleidingen weg wat eigenlijk alleen ballast is.

Kees  8)