Als medewerker van van Amerongen BV ben ik ook verantwoordelijk voor het (aangepaste) stukje tekst op 112spoed.
De tekst die daar staat is correct, maar dient ter completering voorzien te worden van wat uitleg over de voertuigen die het nog WEL voeren:
2 zware bergingskranen.Het protocol 'duikongevallen' van het Duikteam Regio Arnhem schrijft voor dat er naast het Waterongevallenvoertuig een zwaar bergingsvoertuig uitrijdt. Zoals onlangs in Laag-Soeren kan, als een auto (in dit geval op de kop) te water geraakt is geheel opgelicht worden, indien nodig zelfs met slachtoffer(s) erin. Om deze LEVENSREDDENDE reden mag blauw met toestemming van de brandweer AC gebruikt worden.
1 Waterongevallenvoertuig.Geel van kleur, is officieel eigendom van Bergingsbedrijf van Amerongen en gemeenschappelijk in gebruik bij het Duikteam Regio Arnhem en mag derhalve niet van BKV kleuren voorzien worden (tja, averechtse regels zijn er ook!). Ook het oude waterongevallenvoertuig is nog voorzien van blauw, deze wordt als tweede uitruk (boot brengen) of ter vervanging bij uitval van het eerste voertuig gebruikt.
2 verkeerswagensTwee verkeerswagens welke assisteren bij wegomleidingen, ijltransporten, verkeersbegeleidingen, verkeer-regelen, etc. Blauw wordt alleen met toestemming van politie Meldkamer (CMG) Arnhem gebruikt.
Voor foto's kan men terecht op de
website in het Archief (wagenpark).
Let wel! Dit zijn alle voertuigen voorzien van OGS, niet uitsluitend van flitsers. Daarbij gelden deze voertuigen onder OGS wel degelijk als voorrangsvoertuig!
Bergingsvoertuigen (lichte berging) muv de bergingsvoertuigen van politie Amsterdam en Rotterdam mogen geen OGS voeren, nog sterker: er mag zelfs geen blauwe lichtbalk of flitser aanwezig zijn. De berger in bovenstaande berichten is dus in overtreding. Zelfs met toestemming mag deze geen OGS meer voeren volgens de eind 2002 aangepaste wetgeving en zal politie in de voorkomende gevallen een begeleiding uit moeten voeren, iets wat in de regel zelden lukt als de situatie zich voordoet (Voorbeeld: Duikongeval Laag-Soeren, auto op de kop in het water, kraanwagen uit Arnhem rijdt al in Dieren als er een begeleiding beschikbaar is, ander voorbeeld: Kettingbotsing op N325 Pleyroute. 8 km file in beide richtingen omdat de berger geen OGS meer heeft om ter plaatse te kunnen komen. Men moet achteraan aansluiten terwijl het verkeer gewoonweg niet meer weg kan (geen vluchtstrook. Na lang aandringen mag er onder begeleiding vanuit tegenovergestelde richting aangereden worden tegen de rijrichting in).