Op de foto van de roeivlet zijn diverse reacties en zoals Kees al aangaf is het varen met een verbrandingsmotor soms niet mogelijk. In de situaties waarin de reddingsbrigades en ook de KNRM te maken krijgen met gasvorming en licht ontbrandbare stoffen op het water brengen we onze eigen mensen in levensbedreigende situaties. Ondanks deze situaties niet vaak voor zullen komen zal daarom de basis van het varend redden dus zeker een onderdeel van de opleiding blijven en zeker als een reddingsbrigade een taak binnen de rampenbestrijding heeft.
Gasvorming? Lichtontbrandbare stoffen? Nou, ik ben nog nooit in een situatie geweest, waarin dit soort stoffen een levensbedrijgende situatie opleverde voor mijn boot! Wanneer er ergens een brandje is en een gaslek of gasfles aanwezig is, ga ik eerst eens proberen om het brandje te blussen, op de befaamde H.O.G.E. methode
Daarna zullen we kijken of er nog steeds gevaar is en/of s.o.'s zijn, en deze eventueel behandelen...
Voor het toedienen van zuurstof zal echter een medische opleiding moeten worden gevolgd en zal indien men medicinale zuurstof wilt toedienen een recept door een arts moeten worden uitgeschreven.
Ard
Voor het toedienen van medicinale zuurstof hebben wij een D.A.N. opleiding genoten. Wij zijn dan ook bevoegd voor het toedienen van de medicinale zuurstof, en hebben standaard een D.A.N.- koffer aan boord. Voor meer informatie kijk ff op onze site
Dave