MUG-team is vergelijkbaar met een MMT in Nederland.
Voor zover ik kan zien ligt dat busje gewoon op een weg met klinkerbestrating. Bovendien vrees ik dat als we moeten gaan zoeken naar een takelwagen met een Palfinger-kraan met een speciale optie dat dat erg lang gaat duren.
Verder zeg ik niets omdat ikzelf de maker van de foto's ben
Gr
Erik
Ah, op de foto's was het niet duidelijk te zien over welke ondergrond het ging. Het leek erop dat de wagen gedeeltelijk op instabiele ondergrond lag.
Mja, ik gaf hier dan ook de oplossing om zo min mogelijk extra schade aan te richten aan de geknelde persoon. Het hoeft niet perse een Palfinger kraan te zijn hoor, waarschijnlijk hebben andere merken iets vergelijkbaars. Ik nam de Palfinger als voorbeeld omdat we hier op de firma 2 van dergelijke kranen in gebuik hebben en omdat je met deze zeer nauwkeurig kan werken (zeker als de HPLS ingeschakeld is).
Wij hebben hier enkele jaren geleden ook eens een bevrijding moeten doen van een slachtoffer dat onder haar wagen gekneld zat (wagen lag in de gracht op zijn kop). En toen bleek ook dat vetterkussens geen optie waren (mede door de ondergrond) en werd er besloten om een plaatselijke takeldienst op te vorderen. In dat geval lag de wagen gewoon recht op zijn dak en kon met doormiddel van de 4 wielen aan te slagen de wagen mooi "liften" zodat de bevrijding kon gebeuren.
In dit geval ligt de wagen niet stabiel en niet recht. Ik vermoed dat de ontzetting dmv van stabilisatieblokken en vetterkussens gedaan zal zijn toch vind ik dit in dit geval niet de beste optie. Als het SO stabiel is en er geen noodontzetting dient te gebeuren dan zou ik "rustig" de tijd nemen om een naburig takelbedrijf op te vorderen en een takelwagen onder prioritaire begeleiding naar de plaats van het ongeval laten komen. Het kost misschien 20 tot 30 minuten (hier kan binnen de 15 à 20 minuten op ons volledig grondgebied een takelwagen met kraan ter plaatse zijn) meer maar het is dan ook de minst risicovolle ontzetting.
Greetzzz,