Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)

Auteur Topic: Variabele voertuigbezetting (TS-4, SIE, SIV, etc.)  (gelezen 536705 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Pyromaan

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 1 juni 2004, 20:44:43
Er zullen beslist genoeg gemeente's zijn waar de opkomst van brandweerlieden overdag laag zijn door bv hun baas die ze niet vrijaf geeft.
Dus kan je er ook niet op rekennen dat ze bji een woningbrand zelfstandig wel komen omdat er toch al een voertuig uit is voor een buitenbrandje.
Ik vind het niet zo zeer voor de brandweer lieden gevaarlijk maar voor de personen in moelijkheden.
En daar zijn wij toch voor om die te helpen en dat kan beslist niet met 4 man.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #31 Gepost op: 1 juni 2004, 21:34:15
Nogmaals mijn uitleg want volgens mij begrijp je het niet helemaal,

Op een melding van autobrand rukken uit P, 1,2 en 3. Het gaat om een 24-uurs beroepsbezetting. Op de kazerne is nog een complete ploeg aanwezig ook 24-uurs die bij bijvoorbeeld een woningbrand direct uit kunnen rukken met 6 man inclusief bevelvoerder! Geen probleem dus.

De veiligheid van de manschappen is dus niet in gevaar, de ploeg opweg naar de autobrand blust deze en keert terug naar de kazerne.

Hopelijk nu iets duidelijker. Maar mijn vraag nog steeds:wat vind je gevaarlijk aan een uitruk met een kleine bezetting voor een kleine brand?


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #32 Gepost op: 1 juni 2004, 21:52:49
Even nog een aanvulling op shave.

Het gaat hier over een korps dat meerdere voertuigen heeft waaronder 3 tassen op de hoofdpost......

uitrukken zonder bevelvoerder kan gemakkelijk want als je zelf al de cursus hbt hebt gevolgd mag je uitrukken als bevelvoerder op een kleine uitruk!!!!
Bij ons is het zo dat alle chauffeurs HBT zijn en er dus ten alle tijden een hbt bij is.

Ben ook benieuwd wat de er gevaarlijk is aan een kleine bezetting? zie er echt geen gevaar in. We beschikken over een omroep instalatie en als de centralist de juiste informatie doorgeeft dan bepaald de bevelvoerder of er iets anders mee moet dan van te voren afgesproken!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #33 Gepost op: 1 juni 2004, 21:55:46
Ter aanvulling, de opleiding tot HBT is voor iedere beroeps verplicht bij ons  ;)


Rene112

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 1 juni 2004, 22:27:33
uitrukken zonder bevelvoerder kan gemakkelijk want als je zelf al de cursus hbt hebt gevolgd mag je uitrukken als bevelvoerder op een kleine uitruk!!!!
Bij ons is het zo dat alle chauffeurs HBT zijn en er dus ten alle tijden een hbt bij is.

Helaas is dat al jaren niet meer het geval. De lesstof voor hbt heeft als uitgangspunt dat je (beperkt) leiding geeft aan enkele brandwachten onder directe verantwoordelijkheid van een bevelvoerder, die dan ook ter plaatse aanwezig moet zijn.

Ik ben persoonlijk van mening dat er veel incidenten zijn die prima met 4 personen kunnen worden aangepakt. Maar los daarvan lijkt het mij het ontbreken van een opgeleide bevelvoerder niet wenselijk.

Ook bij een autobrand kunnen situaties ontstaan waarbij besluiten genomen moeten worden over bijv. de eigen veiligheid. De verantwoording daarvoor hoort bij een bevelvoerder thuis.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #35 Gepost op: 1 juni 2004, 22:35:39
Fikkie en Shave bedankt voor de onderbouwde motivatie van het uitrukken met 4 personen. Ik vind het persoonlijk, net als rene, dat veel klussen met vier personen goed geklaard kunnen worden.

Pyromaan kan jij vertellen wat jij zo gevaarlijk of onverantwoord vindt?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #36 Gepost op: 1 juni 2004, 23:10:14
René,

Volgens de opleidingsmethode in onze regio is het ter plaatse aanwezig zijn van een bevelvoerder alleen noodzakelijk bij een incident waarbij gewonden aanwezig zijn.

Nog steeds wordt er hierin bij ons praktijdexamen gedaan waarbij de HBT als bevelvoerder optreedt bij een gedelegeerde opdracht of als zelfstandige bevelvoerder bij incidenten optreedt waarbij geen gewonden zijn. Hierbij wordt een certificaat verkregen na goed uitvoeren van de diverse deelopdrachten.

Waarschijnlijk zit brandweer Nederland ook hier weer niet op 1 lijn :-\


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #37 Gepost op: 1 juni 2004, 23:29:14
Shave, fikkie. Als jullie in het weekend een klussie voor drie personen bv containerbrand en jullie zijn met z'n 9'n op de wacht. Blijven er 6 achter. Als er dan een woningbrand komt, wie neemt dan autoladder mee, of staat het voertuig dan even buiten dienst of in de vertraging?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #38 Gepost op: 2 juni 2004, 17:16:48
René,

Volgens de opleidingsmethode in onze regio is het ter plaatse aanwezig zijn van een bevelvoerder alleen noodzakelijk bij een incident waarbij gewonden aanwezig zijn.

Nog steeds wordt er hierin bij ons praktijdexamen gedaan waarbij de HBT als bevelvoerder optreedt bij een gedelegeerde opdracht of als zelfstandige bevelvoerder bij incidenten optreedt waarbij geen gewonden zijn. Hierbij wordt een certificaat verkregen na goed uitvoeren van de diverse deelopdrachten.

Waarschijnlijk zit brandweer Nederland ook hier weer niet op 1 lijn :-\
inderdaad,als er bij ons geen bevelvoerder opkomt voor een niet spoedeissende klus en er is wel een HBT.Wordt er niet uitgerukt.Laat de BVD maar komen en anders een OVD


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #39 Gepost op: 2 juni 2004, 17:57:49
Afhankelijk van de locatie waar de melding is kan de reserve chauffeur een redvoertuig meenemen en kan de TS die bij de buitenbrand staat doorrijden naar de woningbrand als back-up.

Dit is aan de bevelvoerder om te beslissen. Ook is het zo dat wanneer een inzet langer duurt dan een half uur voor aanvulling van de beroepsploeg dient te worden gezorgd zodat de uitruk blijft gewaarborgd. Bij buitenbranden etc. Kun je makkelijk weg voor een spoedeisende klus dus de noodzaak is dan niet zo groot om dat te doen. Een normale kleine brand is binnen 30 minuten makkelijk te klaren, normaal gezien ;)