HV word na 4 jaar al weer vervangen

Auteur Topic: HV word na 4 jaar al weer vervangen  (gelezen 13276 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

jur

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #40 Gepost op: 24 januari 2004, 17:03:35
De 2 Rotterdamse HV-3's worden dit jaar vervangen door 2 HV-2's (Daf LF45/Somati)!
De Gezamenlijke Brandweer beschikt nog wel over een HV-3 (Chevrolet 3500/Gemco)

Waarom worden de HV-III eigenlijk vervangen door een HV-II?


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #41 Gepost op: 24 januari 2004, 20:29:12
Waarom worden de HV-III eigenlijk vervangen door een HV-II?

Sorry weer deze neanderthaler op Brandweer-gebied, maar
* een HV1 is een vrachtwagen met kraan
* een HV2 is een haakarmbak met kraan en een container
* een HV3 is een 4x4 amerikaan met redgereedschap dat ook op elke TAS zit.

Waarom die verdeling, een ambulance is een ambulance en is geel en er zit altijd hetzelfde in (globaal)?
Elke hulpverlening start met communicatie.


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #42 Gepost op: 25 januari 2004, 10:13:12
Sorry weer deze neanderthaler op Brandweer-gebied, maar
* een HV1 is een vrachtwagen met kraan
* een HV2 is een haakarmbak met kraan en een container
* een HV3 is een 4x4 amerikaan met redgereedschap dat ook op elke TAS zit.

Waarom die verdeling, een ambulance is een ambulance en is geel en er zit altijd hetzelfde in (globaal)?

In een hv-3 zit zeker niet altijd hetzelfde als op een TAS.Soms zit er ook zwaarder gereedschap op.
Tevens hebben sommige korpsen geen hv-gereedschap op de tas zitten en dan rijdt er dus een hv-3 mee, als aanvulling op de tas


AP

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 25 januari 2004, 10:43:29
HV-2 een haakarmwagen met container en kraan??????


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #44 Gepost op: 25 januari 2004, 11:08:04
Sorry weer deze neanderthaler op Brandweer-gebied, maar
* een HV1 is een vrachtwagen met kraan
* een HV2 is een haakarmbak met kraan en een container
* een HV3 is een 4x4 amerikaan met redgereedschap dat ook op elke TAS zit.

Waarom die verdeling, een ambulance is een ambulance en is geel en er zit altijd hetzelfde in (globaal)?

Van die HV-verdeling klopt sowieso al niets.

Grofweg is de volgende indeling te maken:

HV1 = (groot model, meest uitgebreide bepakking + kraan)
HV2 = (klein model, minder uitgebreide bepakking)
HV3 = (beperkte bepakking)
Daarnaast behoort (volgens de standaardbestekken van BZK) op iedere tankautospuit een basisset hulpverleningsmateriaal te zitten. De HV's fungeren in die zin dus eigenlijk altijd als aanvulling.

Een HV1 en een HV2 zijn er in vele uitvoeringen. Je kunt kiezen voor een 'normaal' model brandweervoertuig, maar je kunt ook kiezen voor een haakarmvoertuig met een hulpverleningshaakarmbak daarop. Een HV3 is vrijwel altijd een 4x4 aangedreven terreinvoertuig met een beperkte hulpverleningsuitrusting. Dat hoeft dus niet perse een Amerikaan te zijn, maar dat kan ook een Range Rover, Mercedes G-klasse oid zijn.

De redenen voor deze verdeling en de redenen waarom het ene korps een HV1 kiest, de ander een HV2 en weer een ander een HV3 en de vierde een combinatie van een HV3 en een HV1 (haakarmvoertuig + bak)?

Heb je even?

Gr
Erik


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #45 Gepost op: 25 januari 2004, 14:09:26
Van die HV-verdeling klopt sowieso al niets.

Grofweg is de volgende indeling te maken:

HV1 = (groot model, meest uitgebreide bepakking + kraan)
HV2 = (klein model, minder uitgebreide bepakking)
HV3 = (beperkte bepakking)
Daarnaast behoort (volgens de standaardbestekken van BZK) op iedere tankautospuit een basisset hulpverleningsmateriaal te zitten. De HV's fungeren in die zin dus eigenlijk altijd als aanvulling.

Een HV1 en een HV2 zijn er in vele uitvoeringen. Je kunt kiezen voor een 'normaal' model brandweervoertuig, maar je kunt ook kiezen voor een haakarmvoertuig met een hulpverleningshaakarmbak daarop. Een HV3 is vrijwel altijd een 4x4 aangedreven terreinvoertuig met een beperkte hulpverleningsuitrusting. Dat hoeft dus niet perse een Amerikaan te zijn, maar dat kan ook een Range Rover, Mercedes G-klasse oid zijn.

De redenen voor deze verdeling en de redenen waarom het ene korps een HV1 kiest, de ander een HV2 en weer een ander een HV3 en de vierde een combinatie van een HV3 en een HV1 (haakarmvoertuig + bak)?

Heb je even?

Gr
Erik

Het kan te maken hebben met de risico's in de gemeente ;D


jur

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #46 Gepost op: 25 januari 2004, 23:21:56
Sorry weer deze neanderthaler op Brandweer-gebied, maar
* een HV1 is een vrachtwagen met kraan
* een HV2 is een haakarmbak met kraan en een container
* een HV3 is een 4x4 amerikaan met redgereedschap dat ook op elke TAS zit.

Waarom die verdeling, een ambulance is een ambulance en is geel en er zit altijd hetzelfde in (globaal)?

*EDIT*  OEPS! Door mijn duffe kop iets te snel gelezen... Maar goed... mijn vraag is dus WAAROM worden de HV-III's in Rotterdam nu weer vervangen door HV-II's?


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #47 Gepost op: 25 januari 2004, 23:36:54
Het spijt me zeer, maar ik vind dit een ontzettend arrogante opmerking. Ik ben absoluut geen "Neanderthaler" op brandweergebied.
Als je iets beter zou lezen dan kun je toch duidelijk uit mijn vraag halen dat ik wil weten WAAROM de HV-III's van Rotterdam vervangen gaan worden door HV-II's? Ik vraag helemaal niet naar een verklaring van het verschil tussen beide voertuigen.

Bovendien is een HV-III niet noodzakelijkerwijs gebouwd op een vierwielaangedreven Amerikaan. Diverse korpsen hebben een HV-III (gehad, o.a. Rotterdam) op een Mercedes-Benz-chassis.

En op je uitleg over de verschillende types hulpverleningsvoertuigen zal ik maar niet in gaan, want die klopt van geen kant!

Jur, ontspan!!!!! Ik durf toe te geven dat ik, Rescue Ranger, de neanderthaler op brandweergebied ben. Ik begin nu het verschil te snappen tussen een HV1 en een HV3. Dat een HV3 bijvoorbeeld veel meer lokaal aangeschaft wordt, terwijl regionaal de mogelijkheden geschapen worden voor de aanschaf van een HV1. Zodat een HV1 een veel groter inzetbereik heeft dan een HV3. En dat de Brandweer in Nederland nogal verschilt betreffende aanschaf en inzet van materiaal. Zijn daar dan geen vaste stelregels voor?

In een geel busje moeten de volgende materialen zitten: . . . . . . . . .  . Maar bij de Brandweer is dat dus anders.

Eén ding hebben ze allemaal gemeen, ze zijn rood  8)

 ??? Of toch niet  ???
Elke hulpverlening start met communicatie.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #48 Gepost op: 30 mei 2005, 09:44:01
ik zit net dit topic te lezen en ik vraag me af of er fotos zijn van alle andere amerikaanse HV voertuigen, in nederland, die zijn verwijderd hier, maar ik zou ze graag nog een keer zien, kan dat?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Nick

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 31 mei 2005, 00:06:46
Check de site van Hellevoetsluis  die heeft een "amerikaanse"HV 3

http://www.brandweer-hellevoetsluis.nl/