Apr 2004 - Auto te water

Auteur Topic: Apr 2004 - Auto te water  (gelezen 14825 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #40 Gepost op: 28 april 2004, 20:18:04
en dan heb je een kraan op plaats ongeval staan,zal de haak ook aan de auto moeten worden bevestigt.En als deze auto 6 meter onderwater ligt,heb je duikers nodig ;).
Kunnen de duikers beter eerst een reddingspoging ondernemen,anders kost het je zeker verloren tijd


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #41 Gepost op: 28 april 2004, 20:29:38
als je het "alleen" door een berger wilt laten doen dan komt de brandweer ook niet zo snel meer. tenminste bij ons. EN er word dan een rekening naar de berger gestuurd. Dit zijn dan namelijk klussen voor derden....

het blijft een taak voor de brandweer en pas in een iets verder traject voor een berger.

René,
Komen er nog meer problemen in deze casus waar we op in moeten spelen? diepte etc.etc.?


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #42 Gepost op: 28 april 2004, 22:31:58
Misschien mis ik iets, maar ik begrijp niet helemaal waarom er zo negatief wordt gereageerd op de suggestie van een berger, terwijl bijna iedereen wel een HV1 ter plaatse wil. Als deze niet voor handen is lijkt een berger mij de meest logische vervanging. De berger dient puur als aanvulling, niet om een bepaalde taak van de brandweer over te nemen. En uiteindelijk moet het voertuig toch geborgen worden, en dus kun je er beter mee verlegen zitten dan om verlegen.

Het is trouwens niet de bedoeling om zelf een berger te gaan bellen maar om dit via de AC/politiemeldkamer te laten doen.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


AS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #43 Gepost op: 28 april 2004, 22:38:05
Ja ben ook wel benieuwd of er nog dingen zijn die meespelen.

Jaap en Ruud, uit het mooie Beverwijk  ???
Naast het verhaal over een berger ter plaatse.
de vragen :
-Welke acties hebben op dit moment voor jou als hulpverlener de grootste prioriteit?

-Een automobilist die is gestopt, roept dat hij het water in gaat springen. Hoe ga je hier mee om?

-Hoe zou je het beste een reddingspoging kunnen uitvoeren?

-Welke informatie is belangrijk om door te geven aan de hulpdiensten als ze straks ter plaatse komen?


Hoe pakken jullie het aan ?


Groetjes uit het veeel mooiere plaatsje dan Beverwijk 8)
Wijk aan Zee   ;D


RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #44 Gepost op: 29 april 2004, 09:21:58
Ik ben in elk geval blij dat er over wordt nagedacht. Even voor de duidelijkheid, in mijn vorige mail heb ik ook een reden gegeven om snel een berger ter plaatse te willen hebben. En dat is niet om het voertuig na afloop te bergen, dat is inderdaad een taak van de politie om dat te regelen. Ik kan me echter ook goed voorstellen, dat op de boden van de ringvaart een lekkere laag prut/blubber ligt. En de praktijk heeft bewezen dat het dan nog wel een moeilijk is om in het voertuig te kunnen komen als deze op z'n kop ligt.

En hoe de cases verder af te handelen, ik denk dat ik weinig meer kan toevoegen op voorgaande reactie's.

En ja ik geef toe, het is nou eenmaal hoe het plaatselijk geregeld is.

Ruud

(Wat ik nu ga tikken heeft verder niets met de cases te maken, maar is een praktijk voorbeeld. Melding was auto te water A9 thv Heemskerk. Daarop rukken uit, TS HV Heemskerk, TS HV Beverwijk en duikwagen Velsen. Ik was die dag aan het werk als berger. Direct na de melding zijn wij gaan rijden. En kwamen tp samen met de ambu en duikwagen. De auto lag op zijn kop tussen twee slootkanten, zo strak er kon geen deur open. En dan is het gewoon erg makkelijk een kraanwagen te hebben om direct de auto om te trekken. Het aanrijden van de HV1 duurde wat langer, omdat het voor hem op de andere rijbaan was, moets dus eerst keren. Dit wil dus alleen maar zeggen, bekijk eens de aanrijtijd van de HV1 in jou gebied, en eventueel die van een plaatselijke berger. En ja, je hebt gelukt als je beschikt over een HV1 of TS/HV met lier in je gemeente.)


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #45 Gepost op: 29 april 2004, 13:00:16
het is en blijft een feit dat je het liefst een goede kraan in de buurt wil hebben.

Maar ik denk dat ik je dan verkeerd begrepen heb en dacht dat de berger de taak van de brw over ging nemen? Daar was ik het niet mee eens!
Wij gaan als we een waterongeval hebben binnen onze eigen gemeente, en daar hebben we vaak hoge kademuren, de volgende voertuigen mee:
1x hv2
1x wo
1x ladderwagen

Voordat er een hv1 tp is ben je al snel weer wat tijd kwijt. Vandaar dat de ladderwagen mee gaat.

Maar even een ander vraagje? Als je zelf niet op de bergingswagen gezeten had was deze dan ook zo snel ter plaatse?
Ik ga ervan uit van niet en zeker niet als het avond/nacht is..... je kunt dan denk ik beste in eerste instantie brw alarmeren daarvan zijn de opkomsttijden redelijk bekend en als aanvulling met een opkomsttijd van????? een berger met kraan.


Dave

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 29 april 2004, 18:20:00
Bij ons in de regio hebben we dan zeker mazzel... Hilversum, Bussum en Huizen hebben allen de beschikking over een (vorigjaar opgeleverde) HV1...

En wanneer er een berger moet komen? De fa Dorrestijn zit in Blaricum... is om de hoek  ;D ;D ;D

Verder heeft de brandweer indien nodig binnen 5 - 10 minuten 3 reddingsboten ter plaatse...

Dus, tja... als ik jullie zo hoor zitten wij in een bevoorrechte positie...

Dave


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #47 Gepost op: 29 april 2004, 19:14:14
Bij ons in de regio hebben we dan zeker mazzel... Hilversum, Bussum en Huizen hebben allen de beschikking over een (vorigjaar opgeleverde) HV1...



Dave
ik vrees dat de voertuigen waar jij het over hebt toch nog steeds hoogwerkers zijn ;)
En dat er alleen in Hilversum een HV1 staat


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #48 Gepost op: 30 april 2004, 18:05:08
Leuke casus. Laat ik eens een poging wagen.

Ik zou, als ik als brandweerman(per fiets  ;D) ter plaatse kom, vragen aan omstanders of de hulpdiensten reeds zijn gewaarschuwd. Ik ga er vanuit, dat dit reeds gebeurd is gezien het tijdstip incident(14.07 uur) en het moment dat ik ter plaatse kom(14.09 uur). Maar je weet nooit...dus ik vraag het voor alle zekerheid maar even na. De centralist weet aan de hand van procedures hoe op te schalen in geval van een waterongeval.
Mocht er nog niet gealarmeerd zijn, zou ik meteen 112 bellen, mijzelf bekend maken met de alarmering: waterongeval, auto te water, minimaal 2 inzittenden. Tevens juiste locatie, beste aanrijroute meegeven aan AC. Ook melden dat er een omstander het water wil gaan(mogelijk 3e SO)
Bijkomend aandachtspunt: Stilleggen van ALLE scheepvaartverkeer. Het is een mooie lentedag, midden op de dag>mogelijk veel pleziervaart aanwezig.

Welke acties hebben prioriteit voor jou als hulpverlener?

Ik zou in eerste instantie dus navragen of er al gealarmeerd is, wat men aan de hulpdiensten heeft gemeld, uitvragen van het echtpaar wat ze precies hebben gezien. Ook zou ik een omstander bij dit echtpaar laten blijven. Het is toch ook een schokkende ervaring voor deze mensen. En ik kan er niet nog 2 SO's bijhebben :(. Dus gerust laten stellen. Daarna zal ik een verkenning uitvoeren rondom de plaats ongeval. Daarbij lettende o.a. op:

*Proberen locatie voertuig te bepalen aan de hand van verlichting, bandensporen en uitvragen van eerder genoemd echtpaar.
*Is er een aanrijding aan voorafgegaan of is de auto direct het water in gereden.

Vrijmaken werkplek voor mijzelf en aanrijdende hulpdiensten. Omstanders verzoeken om opzij te gaan, 2 personen letten op naderend scheepvaartverkeer. 1 persoon voor opvang hulpdiensten.

Dan nog even het idee om een berger mee te laten alarmeren. Ik denk dat dit een goed idee is. Met de kraan van zo'n voertuig kan je toch ff iets meer. En als er geen HV-1 in het dorp aanwezig is, is een berger een welkome aanvulling denk ik. Je kan hem maar vast ter plaatse hebben. Sommige bergingsbedrijven beschikken ook over opgeleide duikers, misschien kan daar ook dankbaar gebruik van worden gemaakt, indien het waterongevallenvoertuig te lang op zich laat wachten. Voertuig aanpikken en op de kant??, waarna bevrijding kan worden gestart.

Dus even samenvattend:

*Navragen of er gealarmeerd is en zo nodig zelf alarmeren.
*Stilleggen scheepvaartverkeer
*Uithoren van echtpaar en gerust laten stellen
*Verkennen en werkplek vrijmaken/vrijhouden

Dit zijn volgens mij de prioriteiten die je moet stellen.

Hoe ga je om met de automobilist die te water wil gaan?

Ik zou hem dit in eerste instantie afraden. Vragen naar zn zwemkwaliteiten. Heeft hij die, dan kan hij mij assisteren met een reddingspoging(mits allebei aangelijnd) Heeft hij die niet, dan zou ik hem vragen om aan de kant te blijven en mij de reddingspoging te laten doen. Hij kan mij assisteren met het vasthouden van de lijn om iets dergelijks. Ik zou hem dus gebruiken voor hand en spandiensten. Omstanders erop toe laten zien dat ie niet alsnog te water gaat.

Hoe zou je het beste een reddingspoging uit kunnen voeren?

Ik zou een reddingspoging wagen, maar alleen als er een touw of iets dergelijks aanwezig is. Eigen veiligheid vooropgesteld uiteraard. Je hebt te maken met minimaal 2 SO's. Dus bij aanwezigheid van een touw, aangelijnd te water met een lifehammer(indien aanwezig) Schijnt dus niet zo super te werken onder water heb ik gelezen, maar ja beter iets dan niets bij me. De reddingspoging doen, eventueel in samenwerking met automobilist>beiden aangelijnd. Slachtoffers proberen uit auto te bevrijden>hopelijk niet bekneld. Ik hoop dat er dan inmiddels al GGD ter plaatse is om slachtoffers over te nemen. Zelf ben je denk ik flinkt uitgeput.
Indien geen touw aanwezig, zou ik denk ik geen reddingspoging doen, hoe moelijk ook. Puur om mijn eigen veiligheid en dat van omstanders. Ik zou me bezighouden met:

*Contact onderhouden met AC/voorlopig inzetplan bepalen??
*Automobilist tot bedaren te (laten) brengen
*Gerust (laten) stellen van ouder echtpaar en informatie verkrijgen via deze mensen.
*Verkennen van plaats ongeval en voertuig proberen te localiseren.
*Opvang regelen voor hulpdiensten
*Werkplek vrijmaken en vrijhouden

Welke informatie is nodig om door te geven aan hulpdiensten?

*Jezelf bekendmaken
*Aantal personen in voertuig>minimaal 2, misschien meer.
*Diepte ringvaart>KAN 6 meter zijn
*Locatie waar voertuig onder is gegaan>indien bekend.

Tevens:

Zorgen dat je zelf(indien reddingspoging uitgevoerd) niet onderkoeld raakt+eventueel automobilist.

Ik denk dat ik het zo ongeveer zou aanpakken. Ik sta open voor andere suggesties

Groeten

Sander


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #49 Gepost op: 30 april 2004, 21:59:39
sander,

In eerste instantie moet je als duiker proberen de personen er uit te krijgen als het voertuig nog onder water is. Wanneer je dit pas op de kant doet dan gaat er weer een aantal minuten overheen voor het touw/kabel op een fatsoenlijke manier aan de auto vast zit. Je moet eerst een goed punt bepalen en dan ook nog eens goed vastmaken en ga er maar van uit dat je onderwater niets ziet. De kabel MOET wel goed vastgemaakt worden anders heb je kans dat de wagen weer losschiet en dan benje nog verder van huis.
Uit eigen ervaring spreek ik dat het zo ie zo al niet mee valt om een auto onderwater aan tepikken en dan op een nette manier weer op de kant te zetten je zult eerst de wagen "leeg" moeten laten lopen anders is deze veel te zwaar. laat staan dat er nog mensen inzitten en die berger maar eenbeetje extra gas geeft.... Kun je al raden wat er gaat gebeuren. Voertuig niet optimaal vast..... teveel water erin.... extra haast door so.....
Is niet de eerste voorkeur. Is het zo dat het niet anders kan dan moet je het op deze manier doen maar dan ben je meer aan het bergen dan nog aan het "levensreddend" duiken.