Jul 2004 - Hoogwerker valt op bedrijfspand

Auteur Topic: Jul 2004 - Hoogwerker valt op bedrijfspand  (gelezen 24511 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jaap Goos

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 10 juli 2004, 21:16:07
Ik denk dat Japio bedoeld dat als je werkruimte nodig hebt en het dak is mogelijk onbegaanbaar je meer ruimte hebt in de bak van de hoogwerker als de bak van een ladder.
Jaap


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #41 Gepost op: 11 juli 2004, 16:34:41
Goed. Iedereen heeft zijn strategie op basis van de allereerste indrukken kunnen geven.
Na een grondige inventarisatie en terugkoppelingen van de verschillende hulpverlenende instanties wordt het volgende plaatje behandeld tijdens het eerste motorkapoverleg:

-  een slachtoffer in levensgevaar (niet bekneld) op het dak van het kleine gebouwtje in de gevarenzone van de instabiel liggende hoogwerker;

- een dodelijk slachtoffer (onder hoogwerkerarm en -korf bekneld) op het dak van het kleine gebouwtje;

- het kleine gebouwtje (1 bouwlaag) blijkt een dienstgebouw te zijn en hoort bij de telecommast. Het bevat technische installaties mbt kabeltv en mobiele telefonie;

- een zeer instabiele situatie (zowel hoogwerker als mast liggen verre van stabiel, af en toe verschuift de hoogwerker een klein stukje, gepaard gaand met veel gekraak);

- zolang de hoogwerker niet stabiel is, kan het beknelde, dodelijke slachtoffer niet geborgen worden;

- geen personen meer in het pand van Sligro. Als een wonder zijn daar geen gewonden gevallen;

- geen gevaarlijke stoffen in het geding in het pand van Sligro (levensmiddelengroothandel);

- onduidelijkheid over de bouwkundige situatie van het Sligro-pand;

- een gesprongen (hoofd)waterleiding doordat een stempel van de hoogwerker zich door de leiding heeft geboord;

- een 10 KV- en een gasleiding die mogelijk eveneens geraakt zijn, er staat echter niets onder stroom en er is geen gaslucht waarneembaar;

- de dieseltank van de hoogwerker stroomt leeg;

- de traumahelicopter komt vanuit Brugge en is binnen enkele minuten ter plaatse. Met deze heli kunnen ook personen worden vervoerd;

- Er is inmiddels opgeschaald naar 'grote hulpverlening', er komt een twee TS ter plaatse en het speciale THV-team met HA + HVH, 1e TS, HV, AL, OVD en HOVD zijn reeds ter plaatse;

- Zodra alle leidinggevenden ter plaatse zijn wordt er een CTPI opgestart;

- De regionale pers stroomt inmiddels toe, gezien de aard en complexiteit van het ongeval en de ernst van de verwondingen verwacht men ook landelijke media-aandacht.

Wat besluit je na het eerste motorkapoverleg?
Wat heeft prioriteit?
Hoe ga je de boel stroomlijnen?
Kan je de aanstaande werkzaamheden bijvoorbeeld opdelen in fases en daaraan een risicofactor koppelen?
Wat doen we met het in levensgevaar verkerende slachtoffer dat op het dak van het dienstgebouwtje ligt in de gevarenzone van de instabiel liggende hoogwerker?
Hoe halen we die van het dak af?
Wat doen we met de omstanders die er vanaf het begin-af-aan bij waren en eerste hulp hebben verleend?
Wat doen we met het dodelijke slachtoffer?
Wat doen we met het Sligro-pand?
Waar moet het in levensgevaar verkerende slachtoffer naar toe en hoe gaan we vervoeren?
Wat doen we met de toegestroomde pers?

Ga je gang!

Hieronder enkele nieuwe foto's. Helaas is door de grootte van het incident het totaalplaatje wat moeilijk in beeld te brengen.



De ravage bij Sligro binnen:


Nogmaals de overzichtfoto: rechtsboven het dienstgebouwtje waarop de slachtoffers liggen (foto in een later stadium genomen).


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #42 Gepost op: 11 juli 2004, 17:09:59
Met deze informatie in de hand zou ik het plan de campagne als volgt opstellen:

Prioriteit heeft het slachtoffer in levensgevaar. De kraan is instabiel, maar het slachtoffer is niet bekneld dus kan die met een load en go weg gehaald worden als het echt levensbedreigend is.

Daar zou ik dus in eerste instantie op inzetten. Ladderwagen kan slachtoffer snel naar beneden brengen. Ik stel voor het slachtoffer tijdens gereedmaken voor transport van dak naar beneden medische hulp te geven die op dat moment noodzakelijk is. Verdere behandeling beneden  uitvoeren.

Personele inzet hiervoor is: bemanning ladderwagen (chauffeur en assistent), 2 brandwachten ter assistentie van ggd op dak en de ggd.

Afhankelijk van de grootte van de tank van de hoogwerker ga ik er maar vanuit dat een groot gedeelte al is weggestroomd en dat de lekkage indien noodzakelijk gedicht moet worden met de daarvoor benodigde middelen. Hiervoor zou ik 2 brandwachten inzetten. Ook zorgen dat in ieder geval een straaltje hogedruk met schuim hosemaster klaar ligt.

Op dit moment heb ik dus de bemanning van een TS, HV en AL ingezet.

De volgende zaken gebeuren naar mijnsinziens na het moment dat de nog levende slachtoffers zijn veilig gesteld.

Het dodelijke slachtoffer onder de hoogwerker heeft geen prioriteit. Het betreft een zeer instabiele situatie waarbij we geen onnodig risico moeten gaan nemen. Eerst de hoogwerker stabiliseren met een aangevraagde telescoopkraan.

Het pand van Sligro is ontruimd. Dit zou ik overdragen aan de inspecteur bouw en woningtoezicht en hier een constructeur naar de aantasting van de constructie laten kijken. Brandweer heeft hier op dit moment weinig te doen.

De gesprongen hoofdwaterleiding kan door het nutsbedrijf worden afgesloten. Geen inzet brandweer noodzakelijk.

De mogelijk geraakte gas- en elektriciteitsvoorziening hebben de aandacht. Zolang deze intact zijn levert dit geen gevaar op. In ieder geval uit voorzorg de betreffende bedrijven in kennis stellen en onderzoek laten instellen in hoeverre beschadigingen zijn opgetreden.

Samenvattend hebben we dus te maken met hetvolgende:

1 instabiel slachtoffer op dak niet bekneld (prioriteit)
1 bekneld slachtoffer onder mast hoogwerker (geen prioriteit)

Ik zou gezien deze situatie geen verdere personele bijstand nodig hebben gezien deze mensen verder weinig kunnen betekenen en heb dan ook voldoende aan de aanwezige TS, HV en AL.

Wie andere suggesties of ideeën?


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #43 Gepost op: 11 juli 2004, 17:48:03
Ik kan me compleet vinden in de aanpak van Shave, maar wil daar het volgende aan toevoegen:

- met behulp van twee hijskranen zouden de hoogwerker en de mast gestabiliseerd moeten worden om verdere problemen daarmee te voorkomen.
- het slachtoffer in levensgevaar zou naar mijn mening zo snel mogelijk naar het dichtstbijzijnde traumacentrum moeten worden gebracht, in België of in Nederland en dan per traumahelikopter
- de pers moet op grote afstand worden gehouden, maar een persvoorlichter zou een korte verklaring kunnen afleggen over de huidige situatie
- de omstanders moeten op een afgeschermde plek worden opgevangen en door slachtofferhulp moet ondersteuning worden verleend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #44 Gepost op: 11 juli 2004, 19:06:52
het Sligropand is leeg,en dat houden we ook zo totdat de mast van het pand af is.
Wel laat ik de nutsbedrijven TP komen om toch elektra,gas en water af te sluiten,er is nu nog niets aan de hand maar voorkomen is beter dan genezen.

De brandstoftank van de kraan proberen we te dichten.


Het beknelde slachtoffer heeft helaas geen prioriteit meer,de zwaargewonden gaat nadat het behandeld is door de ambulancedienst met de hoogwerker/ladderwagen horizontaal naar beneden.

De instabiele kraan wil ik proberen te stabilseren door hem in 2 andere kranen te hangen,en zonodig en waar nodig met sjorbanden vastzetten.

De pers wil ik zo min mogelijk terplaatsen hebben,daar maar een opvang voor vinden in de buurt bij een ander bedrijf.Zonodig een persconferentie beleggen


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 11 juli 2004, 19:40:53
Niks aan toe te voegen, behalve dat we eerst de kraan dienen te stabiliseren alvorens wij kunnen gaan afdichten. De brandstof die wegloopt is een zaak voor de afdeling milieu van de desbetreffende gemeente 8)
Ik ga nog steeds met shave mee....makkie man als een ander alles al verzint :P
Jaap


Pieter Joziasse

  • Oprichter HVforum
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 546
  • Oprichter HulpverleningsForum
    • Medisol - De AED specialist van Europa
Reactie #46 Gepost op: 11 juli 2004, 20:21:33
Kleine (waargebeurde) aanvulling /wijziging op de casus: Bij aankomst van de eerste ambulance blijkt er op dat moment nog sprake te zijn van 2 zwaargewonde slachtoffers: Beiden zijn bedreigd in de vitale functies, maar leven nog wel.

Tijdsduur tussen eerste en tweede ambulance is ca. 5 minuten.
De AED specialist van Europa


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #47 Gepost op: 11 juli 2004, 20:47:09
Kleine (waargebeurde) aanvulling /wijziging op de casus: Bij aankomst van de eerste ambulance blijkt er op dat moment nog sprake te zijn van 2 zwaargewonde slachtoffers: Beiden zijn bedreigd in de vitale functies, maar leven nog wel.

Tijdsduur tussen eerste en tweede ambulance is ca. 5 minuten.


Klopt. Maar die fase zijn we in de case inmiddels voorbij :-)

Gr
Erik


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #48 Gepost op: 11 juli 2004, 20:58:07
Leuke reacties. Tijd voor wat discussie.

Ten eerste:
Ik constateer een redelijk 'vijandige' houding tegenover de pers.
Even resume: de slachtoffers liggen op het dak van het dienstgebouw en zijn dus niet zichtbaar vanaf de openbare weg. De situatie op zich is wel goed zichtbaar: gekantelde hoogwerker/mast op dak Sligro, brandweermaterieel ervoor enz enz. Kortom: een persfotograaf kan hier leuke plaatjes van schieten zonder dat het risico bestaat dat slachtoffers ed in beeld komen. Bovendien is een meewerkende houding richting pers (en dat is niet een summiere mededeling via een persvoorlichter!!) iets wat je in een later stadium als hulpverleningsdienst wellicht nog eens goed kunt gebruiken.

Ten tweede:
De brandstof die wegloopt is een zaak voor de afdeling milieu van de gemeente.
Dus als we daar als brandweer met onze neus bovenop staan, niets aan doen dan maar? Lijkt mij een beetje vreemde gedachtengang.

Gr
Erik


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #49 Gepost op: 11 juli 2004, 21:06:50
Het stabiliseren van die instabiele hoogwerker is een absolute prioriteit, eerder kan je het zwaargewonde slachtoffer op het dak niet weghalen. Zoals al eerder aangegeven is, kan dit naar mijn idee het beste gebeuren door 1 of 2 andere telescoopkranen. Na gestabiliseerd te hebben, slachtoffer dmv redvoertuig horizontaal naar beneden vervoeren Het vervoeren van deze persoon mag het ambulancepersoneel beoordelen, hetzij per ambulance, hetzij per traumahelicopter. Het dodelijke slachtoffer ligt bekneld onder de hoogwerkerarm, heeft geen prioriteit....alleen afdekken indien veilig en verantwoord benaderen van het slachtoffer mogelijk is. De bouwkundige staat van Sligro mag de expert van bouw en woningtoezicht beoordelen. In ieder geval ruim afzetten van desbetreffende pand door politie. Hoofdwaterleiding is zaak van de nuts-bedrijven, alsmede de 10 KV en de gasleiding die beide mogelijk geraakt zijn. Het opvangen van de diesel is taak van brandweer, opvangen eventueel in overmaats vat. De milieudienst wordt ingeschakeld voor de reeds weggestroomde diesel. De omstanders die eerste hulp hebben verleend, moeten opgevangen worden en er moet slachtofferhulp ingeschakeld worden voor deze mensen. Als laatste moet de pers op afstand gehouden worden en kan een persvoorlichter in een later stadium of tijdens een persconferentie een verklaring afgeven.

Tot zover maar weer even

Sander