Waterongevallen OSC of OVD ?

Auteur Topic: Waterongevallen OSC of OVD ?  (gelezen 16547 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #40 Gepost op: 30 augustus 2004, 13:27:34
Details (MBT tot de kanalen in de marifoon dan), Henk, misschien niet onbelangrijk, maar zoals je al zegt dat brandweer eenheden de rol van de OSC niet begrijpen.. ;D (Let op de omzichtige formulering..) ;D

Sterkt me in de gedacht te Incident Management een belangrijke item moet worden in de komende jaren.. en de CTPI vormen is de eerste stap..

Maar ja, zolang er reddingsboten zijn, die niet eens weten wat een CTPI is en dat ze zich daar moeten melden, moet er ook aan de andere kant iets gebeuren..


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #41 Gepost op: 30 augustus 2004, 13:51:31
''Ik heb nog even gebeld met de Heer Bijen van het Agentschap Telecom, lid van de internationale frequentie toewijzingscomissie voor de binnenvaart, maar ook voor hulpdiensten geldt: marifoonkanalen mogen alleen in een marifoon vanwege de door mij al eerder genoemde specifieke technische eisen gesteld aan een marifoon (geen ontheffing mogelijk) en een bedieningscertificaat is altijd vereist voor een ieder die een marifoon bediend.''

iedereen zal me wel erg bot en onprofessioneel vinden, maar bijvoorkeur trek ik mij van dit soort mensen(lees instanties) niets aan, ze hebben teveel regels gesteld, hebben het te moeilijk gemaakt, waardoor fatsoenlijk communiceren (wat wel een absolute noodzaak is) hierdoor wel erg moeilijk gemaakt.
bij ons op de VC zit een orginele marifoon, maar er mag niet aangekomen worden, want niemand is daar voor opgeleidt, de grootst mogelijke onzin, we leggen onszelf teveel beperkingen op, in ''nood'' situaties zijn alle middelen geheiligd met of zonder opleiding, en ''mijn'' kanaal 83 komt niet van mij zelf, maar ik hoor Den Helder Rescue daar nog al eens op uitwijken, zeg het maar.
antennes die niet zouden werken is ook een fabel, ze werken altijd, alleen is de misaanpassing wat groter, de meeste mobilofoons mogen met een misaanpassing van 25% nog altijd werken, laat staan een portofoon, dit is eigenlijk de slechtste antenne die er is.

en communiceren via C2000, we zullen het moeten afwachten of dit een succes wordt, de moblifoon en marifoon hebben het altijd goed gedaan(ook de porto's)
dit alles uiteraard mits voldoende dekking, datzelfde geld ook voor C2000, daar veranderd niets, maar teveel verschillende kanalen maakt het ook niet echt handig

de OVD moet wel met een ieder goed kunnen communiceren, en hoe dat is eigenlijk niet intressant, regels of geen regels(een regel mag overtreden worden, mits goed onderbouwd, een wet moet je naleven)
Nemo me impune lacessit


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #42 Gepost op: 30 augustus 2004, 14:39:42
Peter D, je schreef eerder: "Ik heb het al eens eerder vermeld,op de een of andere manier wordt er telkens weer bij de brandweer aangeklopt voor reddingen op het water.
Dus waar liggen de problemen nu? "

Waar de problemen liggen wil ik graag duidelijk maken: die liggen bij de minister van BZK, hij is verantwoordelijk voor de wijze waarop de hulpverlening in Nederland is opgezet.
Uitgerekend in het waterrijke Nederland is de wet en regelgeving voor hulp op de overgang van land en water een zooitje.

Met als gevolgen: een slechte afstemming tussen OVD en OSC, ernstige ongelukken (doden) bij hulpverleners en onderwaardering voor de brigades.

Daar komt het kostenplaatje nog bij, een Kustwacht die een strak convenant met de KNRM heeft, waarbij dit de Kustwacht niets kost (want de KNRM neemt geen geld aan van de overheid). En dan dure waterongevalleneenheden van de brandweer met vervolgens weer de hekkesluiters, de reddingsbrigades die het vaak met een fooi moeten doen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #43 Gepost op: 30 augustus 2004, 14:40:46
Maar ja, zolang er reddingsboten zijn, die niet eens weten wat een CTPI is en dat ze zich daar moeten melden, moet er ook aan de andere kant iets gebeuren..

Peter, mag jij mij uitleggen waarom een reddingsboot moet weten wat een CTPI is. Dit is voor de bootbemanning totaal niet relevant. Zij hoeven alleen te weten door wie ze worden aangestuurd (meestel de leidinggevende van de eigen organisatie, of eventueel de OSC bij bv een grote zoekactie). Wat er heel flauw gezegd 'daar boven' gebeurd is voor de hulpverlener aan boord totaal niet belangrijk. Wat wel belangrijk is, is dat de coördinator/leidinggevende/commandant (what's in a name) weet hoe de gehele structuur in elkaar zit en wie voor hem het aanspreekpunt is.

Volgens mij zou de verdeling heel simpel kunnen zijn:
op het water de OSC (en dit kan dus de KNRM, Reddingsbrigade, maar ook bv politie of brandweer zijn, afhankelijk van het ongeval). Op de kant de OVD.

(ben trouwens blij dat ik aan de kust zit en eigenlijk alleen met een OSC te maken heb, de brandweer kan niet tegen zand aan hun schoenen  ;D
[img]/img]


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #44 Gepost op: 30 augustus 2004, 14:50:11
...we leggen onszelf teveel beperkingen op, in ''nood'' situaties zijn alle middelen geheiligd met of zonder opleiding ...

Inderdaad een weinig professionele reactie en houding.
los van het feit dat een reddingsoperatie voor de betrokken diensten tot het normale werk behoort en van een noodsituatie (voor die diensten en de daarvoor werkende personen) kan dus niet gesproken worden.

Het is maar te hopen dat er in jouw noodsituatie geen Orion bij je in de buurt staat anders zou je daar ook nog mee opstijgen, brevet of niet, want dat is schijnbaar in een noodsituatie niet noodzakelijk  :'(
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #45 Gepost op: 30 augustus 2004, 14:50:15
iedereen zal me wel erg bot en onprofessioneel vinden, maar bijvoorkeur trek ik mij van dit soort mensen(lees instanties) niets aan, ze hebben teveel regels gesteld, hebben het te moeilijk gemaakt, waardoor fatsoenlijk communiceren (wat wel een absolute noodzaak is) hierdoor wel erg moeilijk gemaakt.
bij ons op de VC zit een orginele marifoon, maar er mag niet aangekomen worden, want niemand is daar voor opgeleidt, de grootst mogelijke onzin, we leggen onszelf teveel beperkingen op, in ''nood'' situaties zijn alle middelen geheiligd met of zonder opleiding, en ''mijn'' kanaal 83 komt niet van mij zelf, maar ik hoor Den Helder Rescue daar nog al eens op uitwijken, zeg het maar.
antennes die niet zouden werken is ook een fabel, ze werken altijd, alleen is de misaanpassing wat groter, de meeste mobilofoons mogen met een misaanpassing van 25% nog altijd werken, laat staan een portofoon, dit is eigenlijk de slechtste antenne die er is.

en communiceren via C2000, we zullen het moeten afwachten of dit een succes wordt, de moblifoon en marifoon hebben het altijd goed gedaan(ook de porto's)
dit alles uiteraard mits voldoende dekking, datzelfde geld ook voor C2000, daar veranderd niets, maar teveel verschillende kanalen maakt het ook niet echt handig

de OVD moet wel met een ieder goed kunnen communiceren, en hoe dat is eigenlijk niet intressant, regels of geen regels(een regel mag overtreden worden, mits goed onderbouwd, een wet moet je naleven)

Het zou handig zijn als je citeerfunctie gebruikt, want dat komt de leesbaarheid ten goede..,
Hoewel een detail, Kanaal 83, is een duplex kustwacht kanaal en dus niet geschikt voor onderling verkeer tussen de boten.
Dat er goede communicatie tussen allerlei partijen moet zijn is en open deur.. En elke bemanning voor een VC kan voor nog geen 150 euro opgeleid worden om de marifoon te bedienen..
En als de VC ook OSC-functie, of de ontmoetingsplaats is voor het CTPI dan is 1 marifoon misschien wat weinig. maar dat zijn de DETAILS..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #46 Gepost op: 30 augustus 2004, 15:39:46
Nu is het niet erg handig om iemand van een reddingsboot bij een CTPI neer te planten, dit omdat je dan uit de boot moet stappen en op het land moet overleggen. Dit is de reden dat op het water een CTPI meestal niet erg functioneerd. Je kan wel even met de boten langszij komen voor een kort overleg. Hiervoor spreekt het voorzich dat er 1 boot is welke de leiding krijgt op het water en 1 persoon op het land. Vanaf het water wordt alles op het water gecoordineerd en op de land worden de zaken voor op het land klaar gemaakt. EEn OVD blijft meestal op het land en zal dus daar de leiding op zich nemen, de boot welke het beste is uitgerust zal de leiding op het water op zich nemen.

9910001
9910001


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #47 Gepost op: 30 augustus 2004, 16:23:40
precies 9910001...dat is volgens mij de enige juiste (en simpele) oplossing! en trouwens voor de meeste gebieden op dit moment al de daadwerkelijke werk methode.
[img]/img]


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #48 Gepost op: 30 augustus 2004, 17:16:57
beste Peter ik zou de citeerfunctie wel willen gebruiken, maar weet niet hoe dit moet.

voor wat betreft de opleiding voor de marifoon , is gesteld (5jaar geleden al) C2000 komt er aan en dan is dat niet meer nodig.(val me niet aan we moeten het er gewoon mee doen) en ja hij wordt eventueel gewoon gebruikt met of zonder certificaat, en mijns inziens terecht, wij willen wel maar mogen niet.(opleiding)

dat als C2000 komt, het naast elkaar gebruikt zal moeten worden, beseffen veel Bobo's op BZK nog niet, dus wederom helaas.

kanaal 83 duplex is mij bekend, maar DHR doet het er mee.

en ja wat jacques stelt dat ik de orion pak, helaas ik kan niet vliegen, maar nood aan de man vindt ik vast een piloot.

het verbaasd mij iedere keer weer dat iedereen praat over protocol's, regelgeving en afspraken, maar dat heel vaak in de aanloop van een groot incident dit juist fout loopt en veel inschattingsfouten en het niet toepassen van de afspraken en geleerde regels, het met elkaar goed communiceren gewoon fout gaat.

dan heb ik het niet over de mensen op de ambu, de brandweer auto of de reddingsboot, die doen allen gelijk hun werk waar ze voor opgeleid zijn en ervaring in hebben, echter de onderlinge communicatie gaat vaak mis, werkt langs elkaar heen en gaat ieder zijn eigen weg, de politie heb ik niet genoemd, die kunnen in aanvang vaak alleen maar het verkeer proberen te regelen.

frustreerd dit nou niet, sommigen van jullie proberen dit al jaren in goede lijn te krijgen.
Ik sta al jaren aan de kant, ben zelf geen hulpverlener(soms deel ik voor de lol de koffie uit,soms ook wel 10uur achter elkaar, maar dat vind ik leuk) maar sta daar vaak wel met een doel(zakelijk), ik hoor vaak de volledige communicatie(meerdere kanalen tegelijk) zie wat er wel en niet gebeurd en frons dan mijn wenkbrouwen, en ja dan pak ik niet die orion, maar als het moet wel een brandweer auto of iets dergelijks.(uiteraard na toestemming, of zelfs op verzoek)

en ja dan gebruiken we wel eens verbindingsmiddelen op kanalen waar we mischien niet thuis horen, maar dit is uitsluitend in het voordeel om tot een betere communicatie bij het incident te verkrijgen.

vaak wordt er ook te laat een eigen netwerk opgezet, of gebeurd dit zeer gebrekkig, of zijn de middelen gewoon niet aanwezig.

al met al probeer ik door mijn soms domme, onprofessionele, scherpe en soms licht kwetsende (beslist niet beschadigend bedoeld)opmerkingen een beidrage te leveren aan de discussie.

veel regelgeving, richtlijnen en wetgeving liggen binnen handbereik naast mij, maar weet iedereen nou precies wat er instaat, of zelfs waar het staat, ik moet een verhaal soms 6 keer lezen voor ik 1 keer er een conclusie uit kan trekken, en vaak blijkt het dan nog voor meerdere uitleg vatbaar.
ik wil alleen maar aangeven dat het heel moeilijk is om alles goed toe te passen en dan ook de verschillende diensten nog eens op elkaar aan te laten sluiten, met overal mensen die allen een individu zijn en vaak toch nog hun eigen gang gaan.
Nemo me impune lacessit


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #49 Gepost op: 30 augustus 2004, 18:55:22
Even terug naar de TOPIC,

voor dat wel allerlei details erbij halen die niet relevant zijn voor de discussie..

Als je incidentproces bij de hand neemt en toepast op waterongevallen, dat maak je altijd een Command Team Plaats Incident. Naast een OVD en een Coordinator van Politie, Ambulancediensten zal ook de OSC is daar dan een onderdeel van moeten zijn.

Of ze allemaal nu aan de wal zijn of allemaal aanboord van een schip, maakt niet zoveel uit.. Als ze maar bij elkaar zijn en de acties op elkaar afstemmen.

Moeilijk, nee hoor, gewoon doen en elkaars taal leren spreken..
Dus een OSC kan dus ook aan de wal zitten..
De boot met de leiding, zal niet noodzakelijker wijs de best uitgeruste boot zijn. (bij kleine incidenten misschien wel, maar dat hoeft niet noodzakelijk te zijn..)

Coordineren is iets anders dan redden.. Soms kan je coordineren vanaf een reddende boot, maar soms (of juist heel vaak is dat helemaal niet handig..

Als je als brandweer je dogma's kwijt moet raken, moet je dat als KNRM en Reddingsbrigades ook..  ;D