Wanneer je dat wilt doen moet je je wel even realiseren dat ook het ambu personeel terug moet trekken en je zelf (brandweer) met het slachtoffer bezig moet blijven. 2 man ademlucht is dus niet voldoende.
Wanneer je er een ongeval gevaarlijke stoffen van maakt zul je toch in ieder geval overleg moeten hebben met de rogs. Dit zal in de praktijk 5 minuten duren. In deze tijd kan ook al het slachtoffer bevrijd zijn.
Op het busje zitten geen gevaarsindentificatie borden dus de stof zal wel niet zo heel erg gevaarlijk zijn. Het is een bedrijfsbus met aan de zijkant in ieder geval een bedrijfsnaam. Het is altijd het proberen waard om er achter te komen door te bellen wat er in kan zitten. Lijkt me een taak voor de politie. Dit natuurlijk pas als de chauffeur niet weet wat er in zit.
Algehele leiding ligt bij de ovd-en maar de uitvoering ligt bij bevelvoerder brandweer en broeder eerste ambulance of mmt.
In de werkcirkel (waarvan ik me afvraag of je die wel echt neer moet zetten omdat je prioriteit ergens anders hoort te liggen )horen zo min mogelijk personen te zijn. Een ieder hoort te weten dat je als je niet echt een directe taak bij het ongeval hebt je er niet met je neus bovenop moet gaan staan.
Gezien situatie met geur en ervan uit gaande dat de chauffeur niet meer weet wat hij bij heeft. Zou ik in dit geval kiezen voor een snelle bevrijding met zo veel als mogelijk met ademlucht. De broeder van de ambulance hierbij zeker niet uit het oog verliezen omdat je zelf niet meer in de gaten hebt of de geur/irritatie erger word.
Bevrijding:
Aan kant waar het slachtoffer niet ligt een kantelpunt maken. Aan kant van slachtoffer spreider er onder (wanneer je op een zachte ondergrond moet tillen een soort van "stempel" maken) stukje tillen en ik ga er hierbij vanuit dat iedereen weet dat je zoveel als nodig moet onderstoppen om het voertuig wel omhoog te krijgen voordat je aan het einde van je spreider zit. en slachtoffer eronder uit en direct naar een plaats brengen waar je geen last meer hebt van de geur. Zodra dit is gebeurt kun je eens gaan kijken wat er nu precies in zat. (je kunt nu bij eventuele vrachtbrieven. accuklemmen losmaken, etc etc.
Ik zou er zeker niet voor kiezen om het voertuig dmv een hv1 op te tillen. reden hiervan is: Dit zijn situaties die niet vaak voorkomen en er niet zo heel vaak gewerkt word met de kraan dit mogelijk meer gevaar op levert voor het slachtoffer dan hij er plezier (bevrijd) van heeft. Dit is denk ik ook het geval voor een takelbedrijf omdat de auto op zijn kop ligt.
juist in dit soort busjes kunnen juist de gemeenste stoffen vervoert worden,denk maar aan de vele koeriersbedrijven.Weet jij wat er allemaal vervoerd word in die dingen?Dus alle reden om van het ergste uit te gaan,jammer voor het slachtoffer maar eigen veiligheid gaat nog steeds voor een slachtoffer.
Dat is ons allemaal geleerd in de brandweeropleiding.
Pas als zeker is dat er een onschuldige stof in dat busje zit kun je verder gaan,verder de ongevalledienst komt niet verder dan de 5 metercirkel.Zolang er nog steeds aan de bevrijding van het slachtoffer wordt gewerkt,komen er alleen mensen in de 3 meter cirkel die van belang zijn voor de bevrijding.
Aj,ik praat uit ervaring hoe het is om teveel mensen op de plaats ongeval te hebben.Ik heb al eens een agent verzocht weg te gaan,omdat hij zich met mijn werk begon te bemoeien.Sporenonderzoek plaats ongeval pas als alles is afgerondt,en het slachtoffer weg is.Wat er buiten de 5 metercirkel gebeurt is prima,dat jullie daar de sporen veilig stellen OK