blauw/oranje licht

Auteur Topic: blauw/oranje licht  (gelezen 46983 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #50 Gepost op: 28 september 2003, 20:24:34
De catamaran en het luchtkussen voetruig moeten het oranje licht voeren. Wij hoeven het niet, maar mogen het wel. Er staat dat het voeren van een blauw licht is voorbehouden aan politie en brandweer. Er staat geen voorbehoud wat betreft het gebruik van een oranje flits/zwaailamp. Bovendien wordt de oranje zwaailamp overal (ook bij de politie) gewaardeerd. Als wij de zwaailamp voeren en wij varen echt véél te hard houden ze ons echt niet aan.

Henk


Dave

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 29 september 2003, 00:30:15
Volgens mij valt de Seeker niet onder deze vaartuigen, zeker niet tijdens het varen. Je lijkt altijd nog meer een brandweer of politie boot dan de catamaran of luchtkussenboot. Het mag allebei niet dus moet de lamp er maar af.

9910001

Volgens mij gaat het erom of de kleur ORANJE of BLAUW moet zijn, niet of er wel of geen zwaailamp op een reddingsboot zou moeten zitten.

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #52 Gepost op: 29 september 2003, 11:19:38
Wel of geen zwaailamp, zelf zeg ik dat je gewoon een herkanbare boot moet hebben en een zwaailamp is dan niet nodig. Dus geen lamp, als je een lamp op je boot wilt zettendan moet je hem ook gebruiken als je voor noodgevallen vaart en dan moet je er ook toestemming voor hebben.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #53 Gepost op: 30 september 2003, 16:30:31
Wij laten op onze zeer herkenbare boot de zwaailamp zitten om aan te geven wanneer wij met een spoedklus bezig zijn. Bovendien is het gebruik in het BPR ervan omschreven op het moment dat wij met reddings/bergings werkzaamheden bezig zijn voor het waarschuwen van de overige scheepvaart. Die wordt daarmee geattendeerd op de werkzaamheden en mag geen hinderlijke golfslag veroorzaken en afstand houden. Zo staat het in het BPR en daar zult U het mee moeten doen.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #54 Gepost op: 30 september 2003, 16:33:51
Moet het wel van mijn hart dat je er geen misbruik van moet maken natuurlijk. Afgelopen zondag voer een collega vol gas van een klus terug naar de post met zwaailamp aan. Dan verpest je het voor jezelf en de collega's. Zal wel een vautje zijn, maar toch...

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #55 Gepost op: 1 oktober 2003, 11:14:58
Volgens mij mag je dan alleen je zwaailamp aan doen als je ter plaatse bent,  tijdens het varen heb je volgens mij geen last van golfslag. Verder waren er andere lampen en borden in plaats van een zwaailamp.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 2 oktober 2003, 10:06:57
Volgens mij mag je dan alleen je zwaailamp aan doen als je ter plaatse bent,  tijdens het varen heb je volgens mij geen last van golfslag. Verder waren er andere lampen en borden in plaats van een zwaailamp.

9910001

Jammer dat je het niet wilt begrijpen.
Het voeren van een zwaailamp is niet de toppic, maar de KLEUR van de zwaailamp dat is de toppic.

Het voeren van een zwaailamp op een redingsboot is, zeker op een druk bevaren water zoals wij het kennen in onze regio, eerder een must dan een optie. Wij gebruiken hem dus om aan te geven dat we met spoed naar een klus toe varen, en vervolgens om de overige scheepvaart te attenderen dat we een hulpverlening aan het uitvoeren zijn.

Waarom kan jij je niet vinden met deze methode?

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #57 Gepost op: 2 oktober 2003, 11:40:38
Kan me pima vinden in het gebruik van een zwaailicht maar er moet wel een wetelijke basis voor zijn. Als hulpverlener moet je het goede voorbeeld geven dus ook met het houden aan de geldende regels. Dus eerst de zaken regelen en dan pas gaan gebruiken. Het gebruik van de lampen zal ongetwijveld wel gedoogd worden door de politie maar het is tog te gek voor woorden dat dit niet netjes geregeld kan worden. Ik ben nog niet overtuigd dat je een oranje lamp mag gebruiken om hard te varen, dit omdat het een andere betekenis heeft en je mag geen verwarende verlichting voeren.

9910001

ps is er wel toestemming om te hard te varen bij een actie???
9910001


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #58 Gepost op: 4 oktober 2003, 22:00:06
Wel stoer zo'n blauw licht maar wettelijk mag de KNRM en de reddingsbrigade ze niet gebruiken.
Als ze wel op een schip of voertuig zitten dan word dit door de plaatselijke politie door de vingers gezien of ze letten gewoon niet goed op.
In geval van een aanvaring of aanrijding is de schipper of bestuurder zwaar de lul.
Het bestuur van de brigade ook want die heeft toestemming gegeven om dat blauwe lampje te plaatsen.
De KNRM heeft al een tijdje besloten om een inventarisatie te houden omtrent dit blauwe gedoe.
conclusie: Enkele KNRM stations hebben al hun blauwe lampjes moeten verwijderen.
Dat oranje lichtje is het probleem niet, daar moet je gewoon lekker mee spelen als je wilt opvallen.
Hoi!

Is het niet hetzelfde als op auto's? Je mag best een blauw zwaailicht er op zetten, maar niet gebruiken?


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #59 Gepost op: 4 oktober 2003, 22:14:54

Nog even voor de duidelijkheid :

Ik ben voor de KNRM
Ik ben tegen blauw(licht) op het water, slechts uitgezonderd is de politie, want het gebruik van blauw door politie staat wel omschreven in de wet.

Henk


Ik zag het ook niet als een persoonlijke aanval Henk!  ;)

Maar wat als ik een ABC instabiel slachtoffer aan boord heb. die wil ik toch wel met redelijke spoed aan een steiger hebben waar mijn collega's het kunnen overnemen van me. (Golden hour en zo) Zeker als je dan een haven inkomt lijkt het me voor het overige scheepvaartverkeer duidelijker dat je met een urgentie de haven binnenkomt.
Maar ik ga eens uitvissen hoe het op ons station geregeld is.