functioneren van de bewakingspost

Auteur Topic: functioneren van de bewakingspost  (gelezen 18266 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #60 Gepost op: 7 maart 2004, 13:39:48
Dave,

denk je nu echt dat als er voor Zandvoort 5 hulpverleningsboten en 2 patrouille boten van de Reddingsbrigade aan het "dobberen" zijn, dat het KWC wil gebruiken.
Nee, om de simpele rede dat reddingsbrigades door hun autonomie een hele andere invulling geven aan de term "hulpverleningsboot". Dat zelfde geldt voor hun inzetbaarheid.
De KNRM heeft in een convenant met het KWC vastgelegd alwaar zij aan moeten voldoen om diverse "declaered units" langs de kust te hebben met hun inzetcriteria.
Beide kunnen en worden via RAC gealarmeerd alleen in geval van een situatie binnen de gemeente grens gaat als eerste de reddingsbrigade en voor incidenten buiten die grens gaat de KNRM. Maar zij kunnen elkaar wel assisteren op elkanders gebied.
Omdat een dergelijke richtlijn ontbreekt op de Randmeren ontstaat er een soort van "wild west"-tafreel, tussen bijna identieke boten van reddingsbrigades, KNRM en andere waterhulpdiensten.

Nou Rolf, daar speelt wel wat meer mee. De randmeren zijn gemiddeld maar zo'n kleine mijl breed en daardoor zou ook in jullie standaard (tot 1 km uit de kust=gemeentegrond) het hele gebied onde de RB vallen. Het strand zelf is slechts enkele dagen per jaar echt in trek, en dan zullen er nog slechts een paar duizend mensen op het strand zitten.  Dat is niet echt spectaculair. Daarintegen raken zo'n 250 mensen op Gooi- Eem en IJmeer in de problemen en die zullen toch geholpen moeten worden. De KNRM heeft geen idee wat hier aan de hand is, het is ONMOGELIJK dat met één KNRM boot op te lossen: als de KNRM dat in z'n eentje zal wiillen klaren, er liggen nu zo'n 7 volwaardige (Almere niet mee geteld) niet KNRM reddingsboten  die af en toe de handen vol hebben met gezamenlijk soms wel 15 klussen per dag, (als je dat wild West wil noemen, OKE) zullen ze hier minimaal 5 boten neer moeten leggen en er is niet eens geld meer voor ééntje!! De zeven vette jaren liggen achter de KNRM, nu even wat magere jaren voor hen.

Dus nee, het gebrek aan afspraken is niet de oorzaak van de apparte status van de Randmeren.

Bovendien zorgen de 24 uurs inzetbaarheid, de snelle, grote goed uitgeruste boten en de aanwezigheid van marifoons op alle (behalve dan Almere) boten er voor dat wij volledig door de kustwacht worden geaccepreerd als reddingsboten. Alleen de eigenwijsheid van sommige schippers (niet willen samenwerken, eigen plan trekken) en die stomme gebiedjes zorgen ervoor dat het KWC liever de KNRM ziet komen. Anders was er hier niets aan de hand.

Henk


Dave

  • Gast
Reactie #61 Gepost op: 7 maart 2004, 14:56:57
... Nee, om de simpele rede dat reddingsbrigades door hun autonomie een hele andere invulling geven aan de term "hulpverleningsboot". Dat zelfde geldt voor hun inzetbaarheid.
Die autonomie, is dus precies het probleem bij jullie... RedNed had het allang moeten afschaffen en alle boten uniform moeten maken!

Citaat

Omdat een dergelijke richtlijn ontbreekt op de Randmeren ontstaat er een soort van "wild west"-tafreel, tussen bijna identieke boten van reddingsbrigades, KNRM en andere waterhulpdiensten.

Het zit zo. Het Gooimeer is een van de drukst bevaren wateren in Nederland, dus zijn het ook relatief veel klussen. Wanneer je het over 'wilt west' tafrelen hebt, moet je eens een drukke zomerse dag komen kijken... Ik weet zeker dat je nog nooit zo moe bent geweest na een dagje varen ;D

Dave


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #62 Gepost op: 7 maart 2004, 16:47:13
Henk en Dave,

uit jullie betoog blijkt maar weer, dat van enig gecoördineerd multi-disciplinair overleg absoluut geen sprake is. Ik zou als ik in jullie schoenen zou staan, daar maar eens werk van gaan maken, alvorens derden iets te verwijten.

Het lijkt mij namelijk van primair belang om eens wat dingen op papier te zetten, zoals wie is waarvoor verantwoordelijk voor. Binnen welke wettelijk kader manouvreren wij eigelijk en kunnen wij daar rechten en verplichtingen aan onttrekken.

Het lijkt mij van onschatbare waarde om dat soort perikelen, reglementen en wetsteksten eens een onderzoek naar te plegen en daar gezamelijk een les uit te leren. En vervolgens eens met elkaar om de tafel te gaan, zodat er een goede hulpverlening tot stand kan komen.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #63 Gepost op: 7 maart 2004, 18:23:43
Henk en Dave,

uit jullie betoog blijkt maar weer, dat van enig gecoördineerd multi-disciplinair overleg absoluut geen sprake is. Ik zou als ik in jullie schoenen zou staan, daar maar eens werk van gaan maken, alvorens derden iets te verwijten.

Het lijkt mij namelijk van primair belang om eens wat dingen op papier te zetten, zoals wie is waarvoor verantwoordelijk voor. Binnen welke wettelijk kader manouvreren wij eigelijk en kunnen wij daar rechten en verplichtingen aan onttrekken.

Het lijkt mij van onschatbare waarde om dat soort perikelen, reglementen en wetsteksten eens een onderzoek naar te plegen en daar gezamelijk een les uit te leren. En vervolgens eens met elkaar om de tafel te gaan, zodat er een goede hulpverlening tot stand kan komen.

Helemaal mee eens, maarja, we hebben hier nu eenmaal te maken met een  aantal clubs die niet op onze uitnodiging om wat primaire afspraken te maken ingaat. HOGE wordt niet erkend door de RB hier. Men heeft angst dat het met ons om de tafel gaan zitten inhoudt dat men in ons meer ziet als een passant. De voorzitster van Almere stelt zich zelf op het standpunt dat als wij met een klus bezig zijn en zij arriveren dat we deze aan hen uit handen moeten geven. Wij hebben al diverse brieven, uitnodigingen en gestuurd: geen reactie. Wij gaan nu een periode in waarbij wij ons qua opleiding en SARinzet dusdanig gaan onderscheiden dat men niet meer om ons heen kan, zie het aantal inzetten van ons dit jaar in verhouding tot de rest. en onze opleiding Medic First Aid, oxyden First Aid Provider, iedereen bij ons heeft z'n vaarbewijs en de meeste Marcom B bedieningscertificaat, ren woensdag begint de opleiding advanced oxyden First Aid Provider en het ISO genormeerde examen medic First Aid en AED.

Nachtkijker in ons bezit, zuurstof koffer is besteld, AED is next.

Wij gaan ervoor!

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #64 Gepost op: 7 maart 2004, 21:23:06
Henk,

optie, enige jaren geleden, 15 jaar terug, zijn zowel Zandvoort en IJmuiden begonnen met het vast leggen van richtlijnen, inzetcriteria, inventarislijsten enz. Op een gegeven moment kom je tot elkaar en wissel je info uit. Vervolgens komt er een nieuw boekwerk, welke ook naar de andere reddingsbrigades gaat en dan is er het begin van een samenwerking volgens bepaalde richtlijnen. Ondertussen heeft de gehele regio het zelfde boekwerk, maar gebruikt alleen z'n eigen onderdeel, maar is wel op de hoogte van de procedures bij een andere reddingsbrigade in de regio.

Nu kan je je vastleggen op bijvoorbeeld de werkwijze welke is omschreven in het OPPLAN SAR etc, maar is dat toepasbaar of is er een andere manier waarop je kan werken. Tevens kan je je wel gigantisch uitrusten en maximaal opleiden, maar is daar wel vraag naar en kan jij je leden blijven handhaven?

Om een mooi voorbeeld te geven; In Australie hebben de Surf Rescue medewerkers de beschikking over helikopters. Moet dat ook binnen de kustreddingsbrigades een dergelijke verschuiving van reddingsmateriaal gaan gebeuren? Voor elk antwoord dat jij ja zegt, kan ik een negatief antwoord verzinnen en voor elk afkeurende rede weet ik een positieve rede. Suggestie: begin met je huiswerk, leer de reglementen en probeer deze toe te passen, zonder je doelstelling voorbij te lopen. Als dat op papier staat kan een andere hulpverlenende instantie niet om je heen.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Dave

  • Gast
Reactie #65 Gepost op: 7 maart 2004, 23:14:38
Henk,

...Suggestie: begin met je huiswerk, leer de reglementen en probeer deze toe te passen, zonder je doelstelling voorbij te lopen. Als dat op papier staat kan een andere hulpverlenende instantie niet om je heen.

Dit is nou precies wat wij doen!

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #66 Gepost op: 8 maart 2004, 13:49:01
Henk/ Dave,

Het ehbo gedeelte wil ik wel geloven dat jullie daar goed voor zijn opgeleid. Maar in hoe verre zijn jullie opgeleid voor de varend redden. Het enige wat ik hoor is een opleiding voor vaarbewijs (alleen theorie), en marifoongebruik (marcom B is ook alleen intressant met een GDMS marifoon anders gewoon basiscertificaat). Verder is een nachtkijker leuk maar ik zou toch voor een radar gaan als je zicht wilt hebben in heet donker. Welke opleidingen worden er gegeven in de sar procedures, in hoe verre is er een gericht oefenplan opgesteld, wie houdt er toezicht op de opleidingen en de oefeningen.

9910001

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #67 Gepost op: 8 maart 2004, 13:58:05
Wij maken gebruik van professionele richtlijnen, die landelijk erg hoog worden aangezien.

Het grootste gedeelte van de leden is afkomstig van een brigade uit de regio, en heeft daar de basis beginselen voor het varend redden reeds genoten. Maar zoals wij steeds al schrijven, vinden wij de vaar opleiding van RedNed nou niet echt van deze tijd, dus is dit voor ons de basis.

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #68 Gepost op: 8 maart 2004, 15:12:15
Dus iets waar je niet achter staat is wel je basis, zijn er dan andere opleidingen welke er gevolgt worden tot het praktisch varen welke wel van deze tijd zijn. Mijn ervaring is dat er maar weinig echt effectieve opleidingen bestaan die je goed leren varen. De opleiding in stonehaven hoor ik veel positieve verhalen over verder zijn er wel andere opleidingesinstututen maar daar hoor ik niet veel verhalen over (niet goed als slecht dus). Verder zijn veel van deze opleidingen erg duur. Hierdoor is er bij mij interesse hoe jullie dit gat opvullen welke er is, kan me voorstellen dat er onvoldoende middelen zijn om deze opleidingen te volgen.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #69 Gepost op: 8 maart 2004, 16:22:44
Dus iets waar je niet achter staat is wel je basis, zijn er dan andere opleidingen welke er gevolgt worden tot het praktisch varen welke wel van deze tijd zijn. Mijn ervaring is dat er maar weinig echt effectieve opleidingen bestaan die je goed leren varen.
Laat ik voor mij zelf praten, ik was 7 toen ik voor het eerst bij de redding ging, om te zwemmen. Vanaf mijn 13e zat ik op de post en ging mee op de vlet of BRB... ik heb het dus al op vroege leeftijd geleerd... Natuurlijk volg je de opleiding bij de redding waar je lid van bent, maar dat wil niet zeggen, dat ik mij kan vinden in alle stof, die RedNed in haar opleidingen stopt. Wanneer ik nu naar de opleidingseisen voor de vaaropleiding kijk mis ik onderdelen waarvan ik geloof dat het nodig is voor de uitvoering van de bewakingstaak. Ook zijn er onderdelen die ik niet van toepassing vind en die er in mijn opinie best uit gehaald mogen worden.

Citaat
Hierdoor is er bij mij interesse hoe jullie dit gat opvullen welke er is, kan me voorstellen dat er onvoldoende middelen zijn om deze opleidingen te volgen.

9910001
Onze vaar opleiding bestaat voor een groot gedeelte uit de praktijk. Wij evalueren alle klussen en tijdens deze evaluaties leren wij van elkaar...

Daarnaast hebben wij eens per week een oefenavond, waar wij belangrijke punten oefenen op het water, of op de wal.

Dave