Reddingbrigade zonder toeters en bellen

Auteur Topic: Reddingbrigade zonder toeters en bellen  (gelezen 50306 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #60 Gepost op: 18 juli 2004, 13:52:20
Zeer interessant hoe druk mensen zich kunnen maken om een deeltaak.
Zou het niet slim zijn om eerst eens onderzoek te plegen alvorens deze discussie oeverloos voort te zetten?
Het gaat in de eerste plaats om kwaliteitsverbetering voor de klant dus ook het verbeteren van de eigenlijke taak van de strandwacht, namelijk toezichthouder aan een zeebad om ongevallen te voorkomen.

Waar heeft de brandweer de vervoerstaak van de reddingsbrigade overgenomen?
Hoe zit het met de aanrijtijden en aanwezigheid van professionals voordat daadwerkelijk vervoer vanaf het strand plaatsvindt?
Is deze overname in het algemeen een kwaliteitsverbetering voor de klant?
Wat is de invloed van dit alles op de beschikbaarheid van de strandwachter voor de eigenlijke beveiligingstaak?
Kosten - baten analyse en hoe kunnen processen worden verbeterd?

Kees  8)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #61 Gepost op: 19 juli 2004, 08:13:02
Je kunt natuurlijk samen met de brandweer in gesprek gaan om samen te komen tot een samenwerkingsverband, waarin een ieder zich kan vinden. Ik ben van mening dat je tot een kwaliteitsverbetering komt.
Hier worden wij door de brandweer serieus genomen


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #62 Gepost op: 19 juli 2004, 08:44:04
Joffry, het key-word is "redden", een dierenambulance vervoert uitsluitend.

En reddend zwemmen dan? dan vervoer je toch ook het slachtoffer ??  ;D ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #63 Gepost op: 19 juli 2004, 08:53:33
Zeer interessant hoe druk mensen zich kunnen maken om een deeltaak.
Zou het niet slim zijn om eerst eens onderzoek te plegen alvorens deze discussie oeverloos voort te zetten?
Het gaat in de eerste plaats om kwaliteitsverbetering voor de klant dus ook het verbeteren van de eigenlijke taak van de strandwacht, namelijk toezichthouder aan een zeebad om ongevallen te voorkomen.

Waar heeft de brandweer de vervoerstaak van de reddingsbrigade overgenomen?
Hoe zit het met de aanrijtijden en aanwezigheid van professionals voordat daadwerkelijk vervoer vanaf het strand plaatsvindt?
Is deze overname in het algemeen een kwaliteitsverbetering voor de klant?
Wat is de invloed van dit alles op de beschikbaarheid van de strandwachter voor de eigenlijke beveiligingstaak?
Kosten - baten analyse en hoe kunnen processen worden verbeterd?

Kees  8)


Klant? ik ken helemaal geen klanten, verder allemaal leuke en interessante vragen die gesteld worden maar in de praktijk verdedigd eenieder nog steds zijn/haar eigen koninkrijkje/dienstje. Stel de vragen maar aan de direct verantwoordelijken van de desbetreffende diensten, benieuwd wat er voor antwoorden komen.
 ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #64 Gepost op: 19 juli 2004, 12:26:49
Blijft jammer dat ook wij in het algemeen niet verder komen dan het verdedigen van het koninkrijkje toch?
Kan het overigens goed begrijpen wanneer mensen dit doen als het hun boterham betreft, maar vrijwilligers?
De badgast (klant) heeft een bepaald verwachtingspatroon t.o.v. de geboden dienst (de strandwacht).
Naar mijn idee is het de bedoeling dat verwachte en gebodene zo goed mogelijk op elkaar aansluiten.

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #65 Gepost op: 19 juli 2004, 13:07:05
Kees, binnen je doelstelling! Niet alle behoeften van je "klant" zullen persé door jou bevredigd moeten worden. In het rijtje hoort wat je kan, wil en mag bieden. Zaterdag beklaagde een reddingsboot zich bij de KLPD te water dat een hier beginnend bergertje aan "hun" vastgelopen zeilboot aan het trekken was.

Je moet wel een beetje het schuurtje bij het huisje laten dunkt mij.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #66 Gepost op: 20 juli 2004, 00:34:15
volkomen met je eens Henk

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #67 Gepost op: 20 juli 2004, 09:44:50
Welnu, dan moet je je afvragen of gewonden vervoer over het strand een reddingsbrigadetaak is. Daarover met de gemeente/opdrachtgever duidelijkheid in brengen. Als gevonden wordt dat het niet zo is zul je ook nooit T&B toestemming krijgen. Vindt men het wel een RB taak is de volgende stap het verwerven van de rechten om deze taak mogelijk te maken. Hier schiet mij nog een verschil te binnen: appart van het vervoer, zou je ook voor het met spoed ter plaatse gaan om (als! ;D) eerste hulp te verlenen T&B willen hebben. Dat dit wel een RB taak is lijkt mij een uitgemaakte zaak.

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #68 Gepost op: 20 juli 2004, 11:14:18
Henk,

en daar wringt de schoen nu net. Zit het slachtoffervervoer, zijnde geen drenkeling, in het kerntaken pakket van een reddingsbrigade of voert de reddingsbrigade deze taak uit omdat zij, de goedbedoelde vrijwilligers, zich geroepen voelen en de andere hulpverlenende instanties het wel een makkelijke oplossing vinden?

In mijn optiek is het geen "landje pik" maar een door de jaren heen groeiend dilemma, omdat vroeger de politie dit slachtoffervervoer altijd deed, was zelfs wettelijk vastgelegd. Maar door inkrimping van politie eenheden werd er naar een andere oplossing gezocht en daar stonden de reddingsbrigades te trappelen.

Totdat er leden wakker werden en eens goed gingen kijken wat er nu daadwerkelijk aan de hand was en welke taken en met welk materiaal er gewerkt werd en uiteraard met welke opleidingsmogelijkheden, zodat er een verantwoorde en kwalitatieve hulpverlening op poten kan worden gezet. Helaas moet je dan ook tijdens een evaluatie concluderen dat er een groep vrijwilligers tussen lopen die niet klaar zijn voor een dergelijke officieel gecertificeerd beroep, terwijl aan de andere kant de Nederlandse wet ook hier nog niet aan toe is.

Dus concludeerend . . . . . . . . . . . .  :-X

By the way, het snel ter plaatsen gaan kan immers ook met een boot, zodat je daar geen OGS op een voertuig voor nodig hebt. Tijdens drukke dagen ben ze vele malen sneller met een boot. En daar zit ook het eerste hulp pakket in. Dus alleen voor het slachtoffervervoer kan je OGS afdwingen.

Oke dan niet tijdens de "zomer" van 2004
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #69 Gepost op: 27 juli 2004, 00:11:12
Vanuit de praktijk blijkt dat het voor de hand ligt dat brigades een aantal taken uitvoeren die formeel onder anderen vallen. Uiteindelijk vallen alle brigadetaken overigens onder andere diensten, zie voor uitleg: http://www.reddingsbrigade-bloemendaal.nl/users/srk/documenten/DeRedbrig.doc
Overigens is het binnen de regelgeving van de hulpdiensten heel gewoon dat er een overlap is. Neem bv. de politiewet die zegt "hulp verlenen aan hen die hulp behoeven"
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!