C2000

Auteur Topic: C2000  (gelezen 34214 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #60 Gepost op: 29 augustus 2004, 22:30:54
Ik denk door de technische mogelijkheden van C2000 dat een OVD ook de OSC kan zijn. Echter denk ik ook dat je op de wal een OVD kan hebben en op het water een OSC.
En Henk waarom moet een OVD met iedereen praten? waarom moeten omstanders hulp bieden?
Een eerste hulp ok maar wanneer de "profs"komen doe dan een stap opzij.
In het verleden heb ik van jou ook wel eens iets  gelezen over hobbiesten met geluidsapparatuur voor discoshows. Ik zie dat hetzelfde. Dit zal danig afnemen wanneer er overgegaan wordt op C2000.


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #61 Gepost op: 29 augustus 2004, 23:00:45
Ik ben het wel met muisstroom eens, een OVD en een OSC kunnen prima op hun eigen terrein hun werk doen. het lijkt mij ook lastig om én het overzicht op het land te hebben, én het overzicht op het water.

Ik vraag me trouwens wel af wat het bereik is van C2000 op het water, er staan daar immers niet zo veel steunzenders!  :)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #62 Gepost op: 29 augustus 2004, 23:27:53
Ik denk door de technische mogelijkheden van C2000 dat een OVD ook de OSC kan zijn. Echter denk ik ook dat je op de wal een OVD kan hebben en op het water een OSC.
En Henk waarom moet een OVD met iedereen praten? waarom moeten omstanders hulp bieden?
Een eerste hulp ok maar wanneer de "profs"komen doe dan een stap opzij.
In het verleden heb ik van jou ook wel eens iets  gelezen over hobbiesten met geluidsapparatuur voor discoshows. Ik zie dat hetzelfde. Dit zal danig afnemen wanneer er overgegaan wordt op C2000.



Omdat 98% van alle hulpverlening geluidloos door de watersporters cq beroepsvaart onderling wordt opgelost zie ik niets in geheime hulpverlening.


Sinds wanneer is er georganiseerde hulpverlening op Het Veluwemeer/Wolderwijd/Drontermeer? Daarvoor hoorde je nooit wat uit die gebieden, maar dacht je dat het kwam omdat er pas de laatste tijd door onverklaarbare oorzaak mensen keer op keer in nood raken?? Daarvoor redde in die contreien niemand, maar hielp men elkaar. Met alleen wat minder herrie en stampei dan dat wij er van maken. Bovendien als er echt iemand in nood is, komt de professionele hulpverlening te laat. Je kan niet net als op het land binnen een paar minuten ter plaatse zijn. Ik vind het altijd zo arrogant om te denken dat je het als hulpverlener beter zonder het publiek kan. Ik heb een hekel aan hobbyisten in het zwarte circuit die "drive in shows" hebben, maar daarom kan ik toch nog niet iedereen verbieden om naar andere muziek te luisteren dan door mijn luidsprekers ten gehore gebracht??

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #63 Gepost op: 30 augustus 2004, 10:56:32
Zelf ben ik van mening alleen varen als je gealarmeerd wordt en niet eerder.

9910001

Geldt dat alleen voor reddingsboten of ook voor watersporters en de beroepsvaart. En zo ja moeten we dan de wettelijke hulpverplichting welke geldt op het water afschaffen en hoe gaan we dat aanpakken. (Internationaal gezien nogal lastig.)


Henk


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #64 Gepost op: 30 augustus 2004, 11:11:23
Alle hulpverleningsdiensten moeten gewoon hulp verlenen indien hun dat gevraagd wordt, dus niet aan de scanner gekluisterd liggen en op iedere melding meevaren/-rijden/-vliegen etc.
Het is immers geen wedstrijd!
Wel mag je meedenken met de meldkamer als je denkt dat je er dichter bij bent of andere slimmigheidjes weet. Jij weet niet wat de achterliggende gedachte van de centralist is om juist die boot, wagen of heli te sturen! FF bellen dus.

Verder is een ieder natuurlijk verplicht om hulp te verlenen aan iemand in nood als je daar toevallig langs komt, of dat nu op het land is of op het water en dat doet ieder naar zijn kunnen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #65 Gepost op: 30 augustus 2004, 12:18:28
Alle hulpverleningsdiensten moeten gewoon hulp verlenen indien hun dat gevraagd wordt, dus niet aan de scanner gekluisterd liggen en op iedere melding meevaren/-rijden/-vliegen etc.
Het is immers geen wedstrijd!
Wel mag je meedenken met de meldkamer als je denkt dat je er dichter bij bent of andere slimmigheidjes weet. Jij weet niet wat de achterliggende gedachte van de centralist is om juist die boot, wagen of heli te sturen! FF bellen dus.

Verder is een ieder natuurlijk verplicht om hulp te verlenen aan iemand in nood als je daar toevallig langs komt, of dat nu op het land is of op het water en dat doet ieder naar zijn kunnen.


Niet alle knrm stations wachten tot ze gealarmeerd worden als ze horen dat iemand in problemen is maar varen alvast uit. Zonder het meteen een wedstrijd te noemen is snelheid niet altijd even onbelangrijk.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #66 Gepost op: 30 augustus 2004, 12:29:43
et wel gebruikelijk dat er een belletje naar de kustwacht aan vooraf gaat, verder zal een knrm boot zich wel atijd inmelden bij de kustwacht.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #67 Gepost op: 30 augustus 2004, 12:40:13
Juist de marifoon is bedoeld om bij noodsignalen, iedereen die in de buurt is om hulp te verlenen.

Hoewel er geen uitluisterplicht is, op 16 voor iedereen, is iedereen verplicht te reageren op een Mayday..
(natuurlijk binnen de spelregels van marifonie)

Ook word er (metname) op het water ruimere binnenwater, vaak assistentie gezocht bij omstanders, om slachtoffers over te nemen en naar de wal te brengen. (metname bij grote aantallen drenkelingen)

En juist op het water in omstanderhulp enorm van belang en kan je niet zoals henk zegt zomaar een denkbeeldige afzetlint plaatsen om omstanders uit de buurt te houden..
Zowel omstanders, als alle reddingsboten melden zich in bij de kustwacht of bij de OSC.. (Conform de internationale SAR afspraken )

De angel zit er bij in dat C2000, dus gesloten systeem is voor de hulpdiensten alleen.. (dat hoort ook zo) en daarom moeten de hulpdiensten bij ongevallen op het water dus ook een aparte marifoon hebben..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #68 Gepost op: 30 augustus 2004, 15:32:52
Is de C2000 apparatuur er niet om contact te houden met de hulpverleners op het land. Kan me goed voorstellen dat het erg prettig is om contact te hebben met de ambu op het land als je een patient ssn boord heb.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #69 Gepost op: 30 augustus 2004, 17:41:11
Is de C2000 apparatuur er niet om contact te houden met de hulpverleners op het land. Kan me goed voorstellen dat het erg prettig is om contact te hebben met de ambu op het land als je een patient ssn boord heb.

9910001

Dat voordeel zie ik niet. Als wij een SO hebben bestelt de kustwacht een Ambu waar ik hem hebben wil. Ik stabiliseer en vervoer naar dat punt. Wat wil je allemaal bespreken over c2000? Moeten we weer stil gaan liggen voor de communicatie, allemaal tijdverlies. Nee, laat de OSC dat maar regelen. De meeste vergeten dat dat Den Helder Rescue is, tot er iemand anders door haar is aangewezen.

Henk