blauw/oranje licht

Auteur Topic: blauw/oranje licht  (gelezen 47258 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #60 Gepost op: 4 oktober 2003, 22:15:59
Bij de KNBRD kijken ze op tegen de KNRM...

Zo lang ben ik niet hoor Dave!  ;D


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #61 Gepost op: 4 oktober 2003, 22:18:42
Ook bij de ambulance afdeling is men ook tot de conclusie gekomen dat blauwe lichten overdag slecht zichtbaar zijn. Flitsende koplampen werken beter. Dus ben ik voor een oranje zwaailamp/flitser op een reddingsboot tijdens een uitruk, ook al om aan te geven dat je een uitwijkplicht hebt ten overstaan van de overige scheepvaart.

Henk

Moet je niet in het donker en bij mist doen. wordt je zelf helemaal kleurendoof!! :)


Dave

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 5 oktober 2003, 13:29:59
Zo lang ben ik niet hoor Dave!  ;D

 ;D ;D

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #63 Gepost op: 5 oktober 2003, 18:25:09
Van opkijken is er bij mij als knbrd er geen sprake, ze hebben verschillende taken en dus verschillend materiaal. Bij is het al een tijdje duidelijk dat de knrm ook gewoon uit mensen bestaat, wel als voordeel hebben deze mensen dat ze de zaken goed hebben geregeld. Verder heeft een lamp voordeel, maar ook nadelen, een zwaailamp geeft veel licht in het donker en dus geeft het minder zicht op het water.

9910001
9910001


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #64 Gepost op: 5 oktober 2003, 18:36:55
Van opkijken is er bij mij als knbrd er geen sprake, ze hebben verschillende taken en dus verschillend materiaal. Bij is het al een tijdje duidelijk dat de knrm ook gewoon uit mensen bestaat, wel als voordeel hebben deze mensen dat ze de zaken goed hebben geregeld. Verder heeft een lamp voordeel, maar ook nadelen, een zwaailamp geeft veel licht in het donker en dus geeft het minder zicht op het water.

9910001

Bravo! Mooi gesproken 9910001!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #65 Gepost op: 6 oktober 2003, 08:58:21
Mooie woorden ja, maar de praktijk is anders. Het is niet te voorkomen dat je opkijkt tegen een instantie als de KNRM. Vind je het gek, alles war wij graag zouden willen hebben, heeft de KNRM.

1 geld

2 onafhankelijkheid

3 landelijke dekking op elk belangrijk water.

4 Een goede PR, met uitstekende beroepskrachten in dienst

5 mooi speciaal voor het doel ontworpen materiaal.

6 goed geoliede fondsenwerving.

7 een fijne, met beide benen op de grondstaande directie, (oa Sib Wiebenga) met het doel "redden" als eerste, enige doel hoog in het vaandel.

8 een samenwerkingsovereenkomst met de kustwacht waardoor overal waar ze ten tonele verschijnen de leiding krijgen.

Een instantie die alles, zonder overheidshulp zo goed voor elkkaar heeft daar heb ik omeindige bewondering voor en als zo'n Valentijn even langs komt bij windkracht 7 op de Noordzee om te kijken of alles wel goed met je gaat, kijk ik tegen die mensen op. Want er is geen kans dat we ook maar een beetje in hun schaduw kunnen staan. Welke van al die punten heeft één andere waterhulpverlenings instantie voorelkaar? En dan kan je wel zeggen dat dat je niks doet, maar geloof ik je dan ook??

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #66 Gepost op: 6 oktober 2003, 11:20:20
Dit is wel off topic, maar ik ga er toch op door. Tuurlij heeft de KNRM het goed elkaar, maar er tegen op kijken is anders. Vanuit mijn oogpunt zijn er verschillende taken, er zijn brigades die er dichter in de buurt komen en die zullen er meer last van kunnen hebben. Maar als brigade krijg je in 50 jaar niet voor elkaar waar de KNRM al bijna 180 jaar mee bezig is. Het verhaal dat de knrm automatisch de leiding krijgt klopt ook niet helemaal, als er marine vaartuigen in de buurt zijn dan krijgen die de leiding, ook vaartuigen van KLPD of RWS kunnen de leiding krijgen. Het aartuig wat het beste geschikt hiervoor is en de cappacitiet heeft krijgt de leiding.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #67 Gepost op: 6 oktober 2003, 12:24:12
Maar we zitten nou eenmaal niet bij de marine, noch bij de klpd. En RWS heb ik nog nooit van gehoord dat ze mee doen aan een reddingsactie, maar het zou kunnen. Het is on topick omdat de enige reden dat je ook zo'n mooi zwaailampje wil het KNRM look a like syndroom is. Als wij een havenbinnenvaren met een slachtoffer vragen we geen voorrang maar gaan we overal omheen. De lamp is er alleen voor het begrip dat we van de watersporters vragen, zo van we varen niet (alleen) omdat we het zo leuk vinden maar we gaan iets doen waar haast bij geboden is. Ik vind het zo raar dat iedereen steeds maar weer begint over voorrang op het water. Wat wil je nu voor voorrang van bootjes die niet harder kunnen dan 20 km per uur. Daar ga je toch omheen, en is die ruimte er niet ga je toch niet wachten tot ie weg is met je SO, ik kan me hier helemaal niets bij voorstellen. Op het land ja, maar op het water ???.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #68 Gepost op: 6 oktober 2003, 13:59:37
Dus als ik het goed samen vat zit de lamp er alleen op voor het begrip van de andere watersporter, zullen deze niet begrijpen als je vol gas met een herkenbare reddingsboot langs scheurt. Volgens mij krijg je niet meer begrip voor minder sociaal vaargedrag door een zwaailamp. Zelf hoef ik geen lamp op mijn boot omdat het vanaf het strand vaar en wel duidelij is als ik haast heb.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #69 Gepost op: 6 oktober 2003, 15:46:38
Dus als ik het goed samen vat zit de lamp er alleen op voor het begrip van de andere watersporter, zullen deze niet begrijpen als je vol gas met een herkenbare reddingsboot langs scheurt. Volgens mij krijg je niet meer begrip voor minder sociaal vaargedrag door een zwaailamp. Zelf hoef ik geen lamp op mijn boot omdat het vanaf het strand vaar en wel duidelij is als ik haast heb.

9910001



Als ik naar een boot in problemen vaar, vaar ik heel hard. Dat is per definitie a-sociaal hier, want hier geldt een max snelheid van 20 km per uur in de vaargeul en 9 km erbuiten. A- sociaal, tenzij je iemand te hulp schiet. Er varen hier zomaar 300 bootjes op 20 KM2. Daar moet je tussen door laveren. Het is aardig als iedereen dan een vaste koers, vaste snelheid houdt, dan kan ik mooi inschatten waar de gaten vallen waar ik dan zonder veel snelheidsverlies doorheen kan. We praten over verschillende dingen vrees ik, want een oranje boot die met een kleregang van het strand wegvaart is duidelijkeen reddingsboot. En veel anders vaart er niet, meestal kun je aan het strand de horizon wel zien. Bij ons vaak niet. Door de zeiltjes.

En dan is het mooi als je kan laten zien dat je uitgerukt bent, ze zien ons dan en weten dat we er zo zijn.

Door de zwaailamp.

(die je met mist niet aanhebt, maar in het donker wel.)

Henk