Maa 2004 - Brand tankwagen in tunnel

Auteur Topic: Maa 2004 - Brand tankwagen in tunnel  (gelezen 28992 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #70 Gepost op: 21 maart 2004, 21:08:15
Ik zou nog wat extra schuim laten komen en voor de rest gewoon de wagens die nu al rijden voor mij.
nml.:
3 TAS
1 HV
1 GWT
1 OVD-B
1 Schuimblusbak
Ook mogen zu nog een extra TAS sturen.

Afspraakpunt voor alle diensten is de Noordzijde van de tunnel.

Om deze brand te blussen zullen we toch enkele liters schuimvormendmiddel (SVM) nodig hebben dus dit zal moeten aangevoerd worden.
Ook gaan we voldoende water moeten hebben dus dit moet door middel van GWT dus dit moet ook opgebouwd.

Dan zou ik 1 TAS naar de zuidzijde laten gaan om onder bescherming van een waterstraal een verkenning te doen in de tunnel zo ver ze kunnen (hitte). Eventueel zelfs met een warmtebeeldcamera.

Een andere TAS mag met water de eventuele brandwonden van de slachtoffers koelen en verzamelen op 1 plaats. Afspraak via AC naar RAV dat je x aantal slachtoffers hebt met brandwonden. En dat ze verzameld zijn aan de noordzijde van de tunnel.
OVD-G was al onderweg voor mij dus mogen ze nu ook een aantal ambulances sturen of wat zij nodig achten voor deze inzet.

De 3de TAS mag reeds een opstelling gaan maken voor een schuiminzet.
Daar mag dus ook de schuimblusbak komen.

Politie mag reeds beginnen met het ontruimen van een straal van 100 meter rond het incident.

Als de wind zo blijft en het weer natuurlijk zullen we voorlopig weinig gevolgen hebben van de eventueel irriterende (giftige) rook.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #71 Gepost op: 21 maart 2004, 21:10:34
Citaat
Substantie:  BENZINE (motorbrandstof)
UN Nummer:  1203
Gevaarsidentificatienummer:  33
ADR Etiket:  3
ADR klasse:  3
Classificatiecode:  F1
Verpakkingsgroep:  II
ERIC:  3-11
    
      
      
Informatie voor ongevalbestrijding  
ZEER BRANDBARE VLOEISTOF.
      
1. Kenmerken.
Geeft gevaarlijke dampen af.
 
Vlampunt lager dan 23°C.
 
Schadelijk voor ogen en luchtwegen.
 
Onmengbaar of slecht mengbaar met water (minder dan 10%) en lichter dan water.
 
      
2. Gevaar.
Verhitting van containers veroorzaakt drukstijging met de kans op een BLEVE gevolgd door een explosie.
 
Kan explosieve mengsels met lucht vormen.
 
Geeft bij brand of verhitting giftige en irriterende dampen af.
 
De damp kan onzichtbaar zijn en is zwaarder dan lucht. De damp verspreidt zich daarom over de grond en kan kelders en rioleringen binnendringen.
 
Kan bedwelmend werken en bewusteloosheid veroorzaken.
 
      
3. Persoonlijke bescherming.
Gebruik ademlucht.
 
Gebruik chemicaliën-overall als er kans is op contact met de stof.
 
Overweeg het dragen van standaard uitrukkleding onder de beschermende kleding.
 
      
4. Bronbestrijding.
      
4.1 Algemeen.
Blijf bovenwinds.
 
Verwijder alle ontstekingsbronnen (rookverbod).
 
Omgevingsgevaar! Laat mensen in de directe omgeving binnen blijven met ramen en deuren gesloten en alle ventilatie gestopt. Overweeg evacuatie van mensen in direct gevaar.
 
Betreed gevarenzone met zo weinig mogelijk mensen.
 
      
4.2 Lekkage.
Stop de lekkage indien mogelijk.
 
Gebruik elke mogelijkheid om verspreiding van het gelekt product te voorkomen.
 
Gebruik explosiemeter.
 
Gebruik vonkarm en intrinsiek veilig gereedschap.
 
Absorbeer de vloeistof in zand of aarde of elk ander geschikt materiaal of bedek de stof met schuim.
 
Laat de verantwoordelijke autoriteit waarschuwen als de stof in het water of in het riool terecht is gekomen.
 
Ventileer kelders en riolering, indien dit zonder risico´s voor personeel en omstaanders kan.
 
      
4.3 Brand (waarbij de stof betrokken is).
Koel container(s) met water.
 
Blussen met schuim of poeder. Vervolgens afdekken met een schuimdeken.
 
Nooit blussen met een gebonden waterstraal of sproeistraal.
 
Gebruik sproeistraal om de rook neer te slaan.
 
Voorkom onnodig wegstromen van blusmiddelen. Denk aan het milieu!.
 
      
5. Eerste hulp.
Als de stof in de ogen is gekomen eerst minimaal 15 minuten spoelen met water. Daarna de ogen zo snel mogelijk laten onderzoeken door een arts.
 
Personen die in contact zijn geweest met de stof of die dampen ingeademd hebben moeten direct onderzocht worden door een arts. Geef alle beschikbare productinformatie door.
 
Bij brandwonden de aangetaste huid onmiddellijk en zo lang moegelijk spoelen met koud water. Geen vastzittende kleding verwijderen.
 
Verwijder verontreinigde kleding onmiddellijk. Was daarna de besmette huid met zeep en veel water.
 
      
6. Voorzorgsmaatregelen bij opruimen stof.
Zorg voor een goede aarding van de pompen.
 
Gebruik explosieveilige pompen. Indien elektrisch aangedreven, minimaal klasse T3.
 
Gebruik gereedschap dat bestand is tegen minerale oliën.
 
Verzamel product in een vat met een ventiel voorzien van een absorptiefilter.
 
      
7. Ontsmetting na bronbestrijding.
      
7.1 Ontsmetting personeel.
Spoel besmette kleding en de adembescherming af met water en zeep voordat het gelaatsscherm of kleding uitgetrokken wordt.
 
Gebruik een chemicaliënoverall en adembescherming bij het ontkleden van ontsmetten van besmette collega´s of bij het werken met verontreinigd gereedschap.
 
Vang de spoelvloeistof op.
 
      
7.2 Ontsmetting materieel.
Afspoelen met water en zeep vóór het verlaten van de plaats van het incident.

info: www.ericards.net
Go home we got it !!!  We finish what others can't


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #72 Gepost op: 21 maart 2004, 21:18:53
rené, Hele mooie foto's maar volgens mij zijn de 2 foto's op dezelfde plaats genomen. Maar volgens de casus 1x noord en 1x zuidzijde en daar gaan we maar verder op borduren.

Aan de foto te zien brand het langer dan 6 minuten en is er al een gedeelte van de tank gescheurd wat aan het branden is.

Warmtebeeldcamera nog snel proberen aan zuidzijde om te kijken of je iets van de situtie binnen kunt zien hoe de rest van de tunnel erbij staat voertuigen etc etc.

Aan bestuurder vragen hoeveel liter hij bij heeft!

Proberen zo snel als mogelijk de boel te evacueren dit is in eerste instantie taak van politie. aan noordzijde toch proberen het schuimblusvoertuig in te zetten en proberen dit te doen met voeding van gwt. Aan de vlammen te zien lijkt de wagen namelijk redelijk aan de rand van de tunnel te staan. Lukt het om het grootste vuur eraf te krijgen dan met zijn allen er verder op duiken en anders de boel de boel laten slangen afkoppelen voertuig achteruit en helpen met evacueren. (dit met ademlucht op zodat je zelf "iets" meer bescherming hebt als de grote boem komt.) en de maakt bij de mensen meer indruk om te gaan zul je niet zo veel in discussie hoeven te gaan

Oopschalen naar compagnie is wenselijk gezien de hitte die in de tunnel aanwezig is en voor aflossing van personeel. Die moeten zo hard werken dat ze na een half uur echt wel gesloopt zullen zijn. Wanneer blijkt dat je hem toch onder controle kunt krijgen zijn ze snel genoeg afgemeld.

Voor de rookwolk mag de rogs zich gaan uitleven.

Over de gewonde mag de ggd zich ontfermen.

Het "voordeel" is wel dat hij in een tunnel staat en de vlammen en hitte bij een bleve in eerste instantie een heel eind door de tunnelingang tegengehouden zal worden.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #73 Gepost op: 21 maart 2004, 21:20:18
Eenmaal GWT opgebouwd en voldoende SVM terplaatse kunnen we een schuiminzet doen.

Voor het starten van de bluswerken wel de ploeg in de tunnel laten terug trekken uit de tunnel. Zij blijven wel aan de zuidzijde van de tunnel waar zij de zaak in het oog kunnen houden.

De vierde TAS mag zich melden aan de noordzijde van de tunnel. Bij de OVD-B voor eventuele inzet.
De haakarmvoertuigen mogen ook de commandohaakarmbak en de HV bak terplaatse brengen aan de noordzijde.

Trachten te weten te komen van de chauffeur hoeveel benzine hij nog bij heeft, hoeveel compartimenten zijn wagen eventueel heeft of een groot compartiment.
Indien de citern bij 1 compartiment gebarsten is, is het risico op een BLEVE volgens mij nog maar beperkt in dit stadium. De voertuigen moeten zich natuurlijk niet op de helling van de tunnel zetten. Dit is een drect gevaren gebied bij een eventuele explosie.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #74 Gepost op: 21 maart 2004, 21:32:23
Citaat
Voor het starten van de bluswerken wel de ploeg in de tunnel laten terug trekken uit de tunnel. Zij blijven wel aan de zuidzijde van de tunnel waar zij de zaak in het oog kunnen houden.

ffemt19,

Zou je het verstandig vinden om in deze situatie een inzet in de tunnel uit te voeren.

Ik denk aan hitte, uitlopende brandstoffen, kans op flash-over etc.??


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 21 maart 2004, 21:32:39
Ik ben even aan het zoeken geweest op het internet, de foto'skwamen mij zo bekend voor, en ja hoor ik heb ze gevonden.
Ik hou mij nu afzijdig van de casus. Ik weet immers hoe hij afloopt.
De rest succes!! ;D
Groetjes Jaap


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #76 Gepost op: 21 maart 2004, 21:33:37
FFemt19,

Ik denk niet dat ik er heel erg blij mee zou zijn als ik aan de zuidzijde als ik als blusploeg in de tunnel gestuurd word.

Je weet dat die tunnel 200 meter lang is en volgens de foto's is er al behoorlijk brand. Ik vind het niet erg om iets meer risico te nemen maar dit gaat me echt te ver!
Je kunt met hoge druk of lage druk echt niets beginnen hoor tegen een beetje tankwagen.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #77 Gepost op: 21 maart 2004, 21:34:56
Ik ben even aan het zoeken geweest op het internet, de foto'skwamen mij zo bekend voor, en ja hoor ik heb ze gevonden.
Ik hou mij nu afzijdig van de casus. Ik weet immers hoe hij afloopt.
De rest succes!! ;D
Groetjes Jaap
Is dan inderdaad beter om niet meer mee te doen. Wel jammer dat je je nieuwschierigheid niet kon bedwingen.


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #78 Gepost op: 21 maart 2004, 21:40:56
Je hebt helemaal gelijk, maar ik kon mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen ::)
Er staat jullie nog een hoop spectaculaire foto's te wachten dus ga lekker door zonder mij zou ik zeggen.
Jaap


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #79 Gepost op: 21 maart 2004, 21:42:41
Ik vraag aan mijn manschappen om eventueel en indien mogelijk een verkenning uit te voeren via de zuidzijde.
Ik verwacht niet dat zij gaan blussen. Water is voor eigen bescherming en als lijn om indien nodig snel teurg buiten te geraken.
Er zitten mogelijks nog slachtoffers in de voertuigen in de tunnel.
Ik heb toch ook een beeld nodig van de situatie aan de zuidzijde en achter de tankwagen. Zij zullen zeker niet tot aan de tankwagen geraken daar zal de hitte te hoog zijn en dat is ook zeker niet de bedoeling.
Indien zij merken dat toegang tot de tunnel niet mogelijk is ivm hitte of iets anders zal ik dat weten en kan ik actie ondernemen naar aanleiding van die informatie.

De rookgassen kunnen warm zijn maar de tankwagen staat niet in de tunnel maar in de tunnel ingang. De meeste hitte gaat recht omhoog en deels in de tunnel.
Brandweermannen hebben toch een degelijke opleiding genoten en weten wat ze kunnen en moeten. redden van eventuele slachtoffers is toch een prioriteit van de brandweer.

Ik meld toch ook dat we pas met een blus inzet beginnen nadat de ploeg aan de zuidzijde de tunnel heeft verlaten ivm de uitstroom van benzine op bluswater.
Go home we got it !!!  We finish what others can't