Opleidingsniveau redders?

Auteur Topic: Opleidingsniveau redders?  (gelezen 29419 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #80 Gepost op: 20 maart 2004, 19:39:35
Ho ho, we hebeen het over redders, niet over strandbewakers van de reddingsbrigade. Als je niets aan boord hebt, niet ver uit de kust wil en hulp van anderen nabij is dan hoef je niet zo'n hoge opleiding te hebben. Alleen moet je wel goed hulp in kunnen roepen (van redders bv).

Henk
Henk,
Wanneer gaan jullie met een brandweerwagen rijden die ook als ambulance kan dienen? Kunnen jullie als jullie niet hoeven te varen ook de brandweer en ambulance helpen. Jullie hebben genoeg papieren en jullie weten toch alles beter.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #81 Gepost op: 20 maart 2004, 22:37:18
Ho, dit gaat niet over ons, maar over redders in algemene zin. Wij zijn nog lang niet zover. Onder redders versta ik de First responder, Niet een vervanger van brandweer, reddingsdiensten en ambulance, maar onderdeel daarvan, iemand die instaat is met basis kennis te reageren op noodsituaties van verschillende aard, medisch én technisch. Met goede uitrusting en opleiding. Meer voor mensen van de KNRM en andere instanties (overheid) met geld, want iemand opleiden tot een dergelijk niveau kan alleen met voldoende middelen.

Onze opleidingen voldoen nog lang niet aan wat een redder zou moeten weten. Als eerste zou ik bv (net als de KNRM) naar Schotland willen, lekker in hoge golven rubberbootjes die omslaan in- en uitklimmen, maarja geen geld  :'(

Maar de vraag was wat ik vind dat een redder voor opleiding zou moeten hebben, en dan is dat het antwoord.
Een opleiding die aansluit op wat een echte redder zoal tegen kan komen: brand, gewonden, beknelling, insluitingen hoog, laag, en onderwater, opsporing noem het maar op.

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #82 Gepost op: 20 maart 2004, 23:00:55
Henk,

Wat zijn de kerntaken, als je wilt ingezet worden voor medische en technisch First Responder, zal je behoorlijk moeten investeren naast opleidingen ook in materiaal. En tot op welk niveau wil je de First responders opgeleid hebben?

Medische > EHBO of Medic First Aid, AED, DAN
Technisch > Brandwacht 1 klasse met . . . . . .
Duiker > PADI rescue diver


Wat blijven dan je primaire inzetdoelen?
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #83 Gepost op: 20 maart 2004, 23:12:17
Henk,

Wat zijn de kerntaken, als je wilt ingezet worden voor medische en technisch First Responder, zal je behoorlijk moeten investeren naast opleidingen ook in materiaal. En tot op welk niveau wil je de First responders opgeleid hebben?

Medische > EHBO of Medic First Aid, AED, DAN
Technisch > Brandwacht 1 klasse met . . . . . .
Duiker > PADI rescue diver


Wat blijven dan je primaire inzetdoelen?

één organisatie met maar één doel: snelle reactie voor hulp aan de mens in nood. Met als basis kennis de door jou omschreven opleiding. Daarnaast specialisaties, op het gebied van gevaarlijke stoffen ed, net als bij de brandweer nu. Maar eerst komt de First Responder, de naam zegt het al. Die kijkt welke/of specialisaties nodig zijn en schuwt niet bv de SIGMA meteen aan te laten rukken. Hij heeft ook niet meteen een TAS bij zich, maar een hulpverlenings vaar/voertuig.

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #84 Gepost op: 20 maart 2004, 23:18:08
één organisatie met maar een doel snelle reactie voor hulp aan de mens in nood. Met als basis kennis de door jou omschreven opleiding. Daarnaast specialisaties, op het gebied van gevaarlijke stoffen ed, net als bij de brandweer nu. Maar eerst komt de First Responder, de naam zegt het al. Die kijkt welke/of specialisaties nodig zijn. Hij heeft ook niet meteen een TAS bij zich, maar een hulpverlenings vaar/voertuig.

Henk

Henk,

halverwege dit jaar worden per hulpverleningsregio de zogenaamde "veiligheidsburo's" opgericht. Hierin zijn alle OOV organisaties verankerd. Reddingsbrigades of andere waterhulpverleningsdiensten zouden ook hier een vaste stem in moeten hebben, naast de gele (ambulance), rood (brandweer), blauw (politie) en oranje (reddingsbrigades en HOGE). Alleen moet hier dan wel een wettelijke basis voor zijn of gecreeërd worden.
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #85 Gepost op: 22 maart 2004, 12:36:07
Laten we eerst goed voor de opleiding voor het varend redden de middelen beschikbaar stellen. Voordat we brandweer of andere taken gaan uitvoeren. Kan me wel helemaal richten op het blussen van branden en medische wonderen willen gaan verrichten We moeten ons bij onze hoofdtaak houden. Als we ons te veel gaan verbreden doen we alles een beetje maar niets goed.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #86 Gepost op: 22 maart 2004, 12:55:39
Nogmaals 91001, dit geldt niet voor de redders op het strand die braaf hun brevetten halen, maar voor reddingsdiensten die niet bij een brandende boot aangekomen werklees toe willen kijken tot de brandweer op een boeren praam naar de boot wordt toegesleept en het PI vrijgeeft om de verkoolde resten bijelkaar te rapen. Aan de kust laten jullie dit soort werk over aan de KNRM, en dus hoeft de opleiding niet aangepast teworden voor een boot die geen EHBO trommel aan boord wil, maar ik heb het over redders, aan boord van reddingsboten op het ruime water van de rest van Nederland, van de KNRM, 't Spant, Seamack de Beer, Blaricum 1 Gooijer enz enz. Die en hun collega's op het land van bv de brandweer, die enkele minuten na de melding van een incident met een alarmploeg ter plekke kunnen zijn.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #87 Gepost op: 22 maart 2004, 13:06:04
Heeft dit niet alleen meerwaarde als je over goede middelen beschikt om brand te blussen.
De meeste rubbertutters hebben een brandbusser aan boord maar geen grote brandbluspomp. De grotere botenm van de knrm kunnen op 1 van de motoren een pomp zetten waardoor ze een goede brandbluspomp hebben. Verder kan je ook niet aan boord stappen om brand te blussen zonder persoonlijke beschermingsmiddelen.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #88 Gepost op: 22 maart 2004, 13:14:12
Heeft dit niet alleen meerwaarde als je over goede middelen beschikt om brand te blussen.
De meeste rubbertutters hebben een brandbusser aan boord maar geen grote brandbluspomp. De grotere botenm van de knrm kunnen op 1 van de motoren een pomp zetten waardoor ze een goede brandbluspomp hebben. Verder kan je ook niet aan boord stappen om brand te blussen zonder persoonlijke beschermingsmiddelen.

9910001

De boten hier hebben allen de beschikking over een brandweerpomp, zie de foto van Blaricum die een bootje in de Eemhof blust. Als je kans ziet om na enkele minuten te arriveren zal de brand nog niet zo hevig zijn als dat je wacht op tot de echte brandweer arriveert. Bovendien ligt bij de first respont de nadruk op het redden van mensenlevens, en dan zal je toch een beetje kennis moeten hebben over het creëren van bv een vluchtroute. Als je geen verstand hebt van brandblussers heb je aan zo'n apparaat ook weinig, heb je een goede (gecertificeerde) cursus gehad dan kun je er kleine wonderen mee verrichten.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #89 Gepost op: 23 maart 2004, 10:12:42
Een keer in het jaar oefenen met blusmiddelen is meer dan voldoende. Je kan eerder arriverendweer maar dat kan alleen als je al op het water bent. Dit gezien de wettelijke aanrijtijd van een brandweer van 8 min. Verder is het de opvarende eraf en veilig aan land brangen goed blussen red je niet omdat je niet dicht langs zij kan komen met een rubbertutter.

9910001
9910001