Maa 2004 - Brand tankwagen in tunnel

Auteur Topic: Maa 2004 - Brand tankwagen in tunnel  (gelezen 28995 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Reactie #80 Gepost op: 21 maart 2004, 21:53:49
Ik ben even aan het zoeken geweest op het internet, de foto'skwamen mij zo bekend voor, en ja hoor ik heb ze gevonden.
Ik hou mij nu afzijdig van de casus. Ik weet immers hoe hij afloopt.
De rest succes!! ;D
Groetjes Jaap

Je hebt geen flauw idee hoe de casus verder gaat verlopen Jaap!

De foto's zijn (net als bij de vorige casus) afkomstig van een echt incident in Frankrijk. Maar deze dienen 'alleen maar' als ondersteuning bij mijn verzinsels.... kortom : overeenkomsten met het incident in Toulon berusten verder geheel op toeval!

Dus doe vooral mee (uiteindelijk zit jij praktisch bovenop de Velser- en Wijkertunnel dus bent je een soort ervaringsdeskundige.... ;))

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #81 Gepost op: 21 maart 2004, 21:55:19
Ik vraag aan mijn manschappen om eventueel en indien mogelijk een verkenning uit te voeren via de zuidzijde.
Ik verwacht niet dat zij gaan blussen. Water is voor eigen bescherming en als lijn om indien nodig snel teurg buiten te geraken.
Er zitten mogelijks nog slachtoffers in de voertuigen in de tunnel.
Ik heb toch ook een beeld nodig van de situatie aan de zuidzijde en achter de tankwagen. Zij zullen zeker niet tot aan de tankwagen geraken daar zal de hitte te hoog zijn en dat is ook zeker niet de bedoeling.
Indien zij merken dat toegang tot de tunnel niet mogelijk is ivm hitte of iets anders zal ik dat weten en kan ik actie ondernemen naar aanleiding van die informatie.

De rookgassen kunnen warm zijn maar de tankwagen staat niet in de tunnel maar in de tunnel ingang. De meeste hitte gaat recht omhoog en deels in de tunnel.
Brandweermannen hebben toch een degelijke opleiding genoten en weten wat ze kunnen en moeten. redden van eventuele slachtoffers is toch een prioriteit van de brandweer.

Ik meld toch ook dat we pas met een blus inzet beginnen nadat de ploeg aan de zuidzijde de tunnel heeft verlaten ivm de uitstroom van benzine op bluswater.

Hoe wil je die verkenning uit laten voeren als je aan de noordzijde aangekomen bent. Als je die mensen eerst 200 meter + de tunnel ingangen terug wilt laten lopen ben je weer hele kostbare tijd kwijt. Je hebt zelf gezien hoe de situatie daar is.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #82 Gepost op: 21 maart 2004, 21:56:31
ffemt19,

Als je de foto van de zuidzijde bekijkt zie je dat de beplating aan de buitenwand al verkleurd is door de hitte, en dat zelfs enkele meters buiten de tunnel het asfalt al aan het uit gassen is.

Persoonlijk zou ik daar al niet eens meer over denken om dan nog die tunnel in te gaan.

Al staan er nog auto's in die tunnel dan is het toch verloren zaak en moet je daar geen risico voor gaan lopen. Alle hulp is dan toch tevergeefs :-\


Rene112

  • Gast
Reactie #83 Gepost op: 21 maart 2004, 22:02:18
rené, Hele mooie foto's maar volgens mij zijn de 2 foto's op dezelfde plaats genomen. Maar volgens de casus 1x noord en 1x zuidzijde en daar gaan we maar verder op borduren.

Goed gezien, maar meteen weer vergeten dus!

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #84 Gepost op: 21 maart 2004, 22:16:42
Oké, ploeg aan de zuidzijde meld dat toegang onmogelijk is door hitte en rook. Zij zijn geen vuur.
Redden van eventuele slachtoffers zal te laat zijn.
Deze ploeg houd zich daar stand-by en legt een aanvalsleiding met waterkanon. Voeding vananf hydrant via TAS. Nog niet spuiten wel opstelling maken in een veilige zone
Go home we got it !!!  We finish what others can't


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #85 Gepost op: 21 maart 2004, 22:20:47
Oké, ploeg aan de zuidzijde meld dat toegang onmogelijk is door hitte en rook. Zij zijn geen vuur.
Redden van eventuele slachtoffers zal te laat zijn.
Deze ploeg houd zich daar stand-by en legt een aanvalsleiding met waterkanon. Voeding vananf hydrant via TAS. Nog niet spuiten wel opstelling maken in een veilige zone
Mogelijk dat het  in belgië anders is geregeld maar hier gebruiken we voor waterkannonen altijd toevoerleidingen i.p.v. aanvalsslangen. waar gaan zij waterkanon plaatsen?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #86 Gepost op: 21 maart 2004, 22:34:59
ik zou 2 waterkanonen zo dicht mogelijk bij het vuur zetten,en ze allebei een nevelstraal laten produceren.Zodoende een groot koelend en blussend vermogen creeren,in een later stadium als de vuurhaard minderd een aantal stralen lage druk inzettem om met de worplengte verder in de tunnel te kunnen blussen.De andere zijde van de tunnel gebruiken voor de afvoer van hitte en rook,dus vanaf die zijde misschien wel een paar sproeistralen inzetten om het ventileren te bevorderen(venturiwerking)

Hebben we de zaak onder controle,is het zaak om de boel vol te laten lopen met schuim.Zodat we de eventuele brandende vloeistoffen op het wegdek kunnen afblussen,en ter voorkomening van uitdampen van de overige vloeistof


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #87 Gepost op: 21 maart 2004, 22:40:52
Mogelijk dat het  in belgië anders is geregeld maar hier gebruiken we voor waterkannonen altijd toevoerleidingen i.p.v. aanvalsslangen. waar gaan zij waterkanon plaatsen?

Niet op de helling maar ergens boven bij de reling.
Indien ze iets moeten doen (spuiten) altijd met sproei of nevelstraal zeker niet met volle straal want dat heeft op de rookgassen geen of weinig effect.

De blusaanval op de tankwagen zou ik in eerste instantie ook met kanonnen doen en later pas met aanvalsleiding met schuim, eerst grootste vuur neerslaan. Dan afblussen met aanvalsleing met schuim.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Rene112

  • Gast
Reactie #88 Gepost op: 21 maart 2004, 23:00:48
Ik hoef toch niet uit te leggen wat het effect is van waterstralen of waterkanonnen op een grote vloeistofbrand (benzine) ??? ??? ???

Het is wel een methode om de brandende benzine zo snel mogelijk naar het diepste gedeelte van de tunnel te krijgen ;)

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #89 Gepost op: 21 maart 2004, 23:03:08
Ik probeer een gooi te doen voor de medische kant.

Bij zoveel so ers heb je toch echt hulp nodig.
De eerste ambu  zal via CPA opschalen waardoor extra ambu`s en de OVDG of ML terplaatsen komen.
Deze zal denk ik wel een GNK laten allarmeren buiten de ambu`s die beschikbaar zijn.(opschaling 1)
D.m.v triage zal gekeken worden welke so ers het eerste verzorgt worden.

So ers verzamelen en naar een gewonden nest brengen.
Koelen moet natuurlijk direckt gebeuren.

Ook zal er contact opgenomen moeten worden met ziekenhuizen en brandwonden centra`s in de regio.
Voor opvang van t1 en t2 so ers.

T1 en T2 so ers worden behandelt door ambu team , MMT hierbij geassisteerd door SIGMA team.

Bij veel T3 so ers verwijzen naar behandelcentum.

(Opshaling 2
Wanneer het aantal T3 so erg toeneemt zal de benodigde hulpverlening plaatsvinden in een behandelcentrum.
Een dergelijk centrum kan bemand worden door een tweede SIGMA)

so ers worden bij triage voorzien van een gewonden kaart waar hun gegevens op komen.

Nu hou ik er effe mee op.
Als er iets niet klopt dan laat je maar horen.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN