Ik heb ook geen idee, gelukkig zijn er hier op het forum heel veel brandweermannen en brandweerofficieren. Het lijkt mij stug als er vandaag niemand tijd heeft om even kort en bondig samen te vatten;
- waarom je uitstromend aardgas in de open lucht wilt neerslaan;
en
- hoe je aardgas kan verdunnen met water.
Laat ik voorop stellen dat ik zelf ook tegenstander ben van het gebruik van water bij gaslekkages om eerder genoemde redenen. Het gasbedrijf wordt niet vrolijk van water in de leidingen.en het effect is minimaal. Ik heb ons repressief handboek er nog even op nageslagen en daar staat ook nadrukkelijk in vermeld dat aardgaswolken niet neergeslagen mogen worden met water. Er staat zelfs dat het neerslaan de stijging van het gas verminderd en de kans op explosies groter worden.
Toch zal ik proberen de vragen te beantwoorden, zoals het "vroeger" geleerd werd.
(Aard)gas is niet oplosbaar in water en kan dus niet verdund worden. Bij windstil weer zou een aardgaswolk kunnen ontstaan die niet bij de lekkage (zware concentratie / rijk mengsel) maar wel ergens verderop in combinatie met de buitenlucht een ideaal explosief mengsel zou kunnen vormen. Om dat te voorkomen zou je een straal in kunnen zetten met het doel een venturi-effect te creëren en de aardgaswolk in beweging te krijgen. Het inzetten van een straal had dus niets te maken met het verdunnen van het aardgas. Het was ook belangrijk dat de straal niet in de buurt van de lekkage ingezet werd, maar dat is ook niet nodig als daar de concentratie verzadigd is. Aldus de theorie....
Het lastige is nu echter de juiste gevaarsinschatting te maken en de juiste positie van het explosief mengsel te vinden. Een explosiegevaarmeter zal direct in alarm gaan, maar dan weet je nog veel. Kortom, het middel is veelal erger dan de kwaal, zeker in relatie tot de benodigde tijd om de gasleiding af te sluiten. Het beste is m.i. ramen en deuren van omliggende panden te sluiten, ontstekingsbronnen weg te nemen en even geduld te hebben.