GRIP 1 Zeer grote brand (leegstaande loods) Nieuwpoortweg - Schiedam 11-11-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (leegstaande loods) Nieuwpoortweg - Schiedam 11-11-2016  (gelezen 9704 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rene501

• Forum gebruiker
Citaat van: 112fotograaf link=msg=1460924 date=1478884051
Verontrustend deze melding. Een wagen aan de andere kant van de veiligheidsregio moet hier naartoe om te komen herbezetten. Aanrijdtijd tussen de 30 - 40 minuten. Maassluis enigste post welke in de buurt nog volledig inzetbaar is. Post Maassluis is vrijwillig en heeft een aanrijdtijd van ongeveer 8 tot 12 minuten (opkomsttijd niet meegerekend). Hoe kan er nu nog een goede brandweerzorg gegarandeerd worden?

Lastig om alleen van de P2000 meldingen uit te gaan... dit geeft namelijk geen volledig beeld van de inzetbare eenheden.

Mijn ervaring is namelijk dat het regelmatig voorkomt dat wordt opgeschaald naar een compagnie en vervolgens niet alle TS'n van het 2e peloton nodig blijken te zijn. Eén van die TS'n kan vervolgens vanuit de uitgangsstelling (eventueel tijdelijk) restdekking geven voor een gebied rondom de brandlocatie. Er zijn dus meer smaken dan alleen P2000-informatie ;-)

Rene501

• Forum gebruiker
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1461100 date=1478952682
Schandalig! VRR zou zich moeten schamen om zoveel hoge heren in te zetten. Als je de alarmeringen voor Grip ziet kunnen heel wat functionarissen weer een uurtje schrijven!

Flauwekul!

Inzet bij een compagnie-brand is in vrijwel heel Nederland de volgende officieren : 2x OvD, 1x HOvD (mono), 1x AGS, 1x 'stafofficier' op afstand voor o.a. restdekking, dus 5 officieren waarvan 4 ter plaatse.
Als er ook multi is opgeschaald naar Grip 1 komt daar nog een Leider Copi (vaak HOvD van brandweer) bij.

De overige functionarissen uit het lijstje zijn geen officieren maar vaak ondersteunende functies. Overigens worden er in de VRR (en in vele andere regio's) ook mensen meegealarmeerd ter informatie. Zo weet een commandant o.i.d. dat er een incident speelt, of kan iemand anticiperen op eventuele verdere opschaling. Niks mis mee en ik geloof er niets van dat daarvoor 'uren geschreven' worden...

joops

• gepensioneerd ambtenaar en oud bestuurder ABVA-KABO
  • Forum gebruiker
Citaat van: Rene501 link=msg=1461266 date=1479069552
Lastig om alleen van de P2000 meldingen uit te gaan... dit geeft namelijk geen volledig beeld van de inzetbare eenheden.

Mijn ervaring is namelijk dat het regelmatig voorkomt dat wordt opgeschaald naar een compagnie en vervolgens niet alle TS'n van het 2e peloton nodig blijken te zijn. Eén van die TS'n kan vervolgens vanuit de uitgangsstelling (eventueel tijdelijk) restdekking geven voor een gebied rondom de brandlocatie. Er zijn dus meer smaken dan alleen P2000-informatie ;-)

Gaat 2 kanten uit, niet alle ingezette voertuigen zijn zichtbaar. Bv de 173632 staat in de lijst voor herbezetting Frobenstraat, maar de herbezetting Bosland zie je alleen doordat ze 2 inzetten vanuit die kazerne gehad hebben. Ook via twitter melden ze dat ze op de Nieuwpoortweg als aflossing ingezet zijn. 3 van de 4 Barendrechtse wagens waren bij de brand. De TS van Heenvliet heeft voor herbezetting in Barendrecht gestaan. Ook niet zichtbaar, maar wel gevolg van de brand. Ook VG zuid en Ridderkerk hebben personeel ingezet in Barendrecht.

Wel is zichtbaar dat het nablussen nog steeds bezig is, met aflossing om  19:00  en 21:21 uur en inzet verzorgingseenheid om 21:22 uur

guest12562

• Gast
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1461264 date=1479067881
Ik geloof niet dat ik ergens:
1. Heb beweerd voorstander van een SIV te zijn, om exacter te zijn: af te wijken van de landelijke afspraken over het maatgevend scenario (brand in bouwwerk);
2. Mij een voorstander heb getoond van luchtdrukschuim (behalve bij enkele relevante scenario's);
3. In dit topic heb bedoeld enige relatie te leggen naar andere ontwikkelingen binnen de brandweer, noch mij daarover te hebben (willen) uitspreken.

Alle andere onderwerpen - die er met de haren worden bijgesleept - zitten anderen klaarblijkelijk erg hoog. Maar het is geen verklaring waarom we in dit soort gevallen niet gewoon de HD-haspels opgerold laten, open water zoeken en lage druk gaan afleggen. De mythe van de 'eerste tik uitdelen' wint het kennelijk nog steeds van een zinvolle aanpak met veel, heel veel water. Dat afleren kost geen geld, heeft niets te maken met brandveilig leven en al helemaal niets met eventuele misstanden aan de top, al dan niet gecombineerd met bezuinigingen. Althans: ik zie het verband niet.

Klop maar wat Towerladder zegt is wel waar het o.a. om draait, geen brandweerman zal tegen een rookmelder zijn, maar inmiddels heeft het gros van de burgers wel ergens gehoord dat je een rookmelder in huis moet hebben. Dit voorkomt echter geen brand, dus voorlichting over brand moet er blijven. Ik zei allen dat de focus/het geld verschoven moet worden, want er moet blijkbaar meer geďnvesteerd worden in de operationele diensten om wat Brandpreventje zegt nog veel bij te brengen, want de ontwikkelingen gaan te langzaam en het kost dus tijd en geld. Het is dus zeker niet waar dat het geen geld kost, ik denk dat we er voorlopig nog niet zijn er zijn nog heel veel collega's die overtuigd moeten worden van hetgeen hier geschreven wordt en daar heb je oefeningen voor nodig om te bewijzen dat het zo werkt. Patronen welke doorbroken moeten worden.
Dat er andere onderwerpen bij worden gesleept is niet raar, want ze worden uit hetzelfde potje betaald en dan is de cirkel weer rond zit boven.

Het gaat om het leveren van kennis en kwaliteit, daarin moet je investeren in tijd en in geld.

Ow en Rene is durf die uitspraak niet te doen over dat uurtje schrijven, er hangen denk ik gewoon piketten aan en dat heeft zijn beperkingen qua bewegingsvrijheid, dus zijn het geen uurtjes maar wss vaste vergoedingen schat ik zo in.

Markvniel

• Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Citaat van: Thor link=msg=1461046 date=1478940065
@:178791 - Officier van Dienst Havenmeester

RPA was ook met twee vaartuigen aanwezig. Hoe worden die gealarmeerd, gaat dat via de officier van dienst havenmeester, eigen initiatief en hebben ze nog wat kunnen doen, o.a. bluswaterlevering voor de autospuiten, straatwaterkanonnen etc. ?

Ik heb wat beelden en alles terug zitten kijken maar nergens gezien dat er 2 schepen van de RPA (Havendienst Rotterdam) ingezet zijn. Ik ken de wateren daar ook een beetje en volgens mij is het lastig om daar met deze schepen ook te komen.
Kan iemand mij vertellen welke schepen dit geweest zijn?
Het begin van het live filmpje van FlashPhoto waar 2 RPA boten op te zien zijn is van een heel andere brand ;-)

Dat deze officier opgeroepen wordt is volgens mij een standaard GRIP proceduren in de VRR

Kortom benieuwd naar wat meer info?
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Markvniel link=msg=1461292 date=1479107452
Ik heb wat beelden en alles terug zitten kijken maar nergens gezien dat er 2 schepen van de RPA (Havendienst Rotterdam) ingezet zijn. Ik ken de wateren daar ook een beetje en volgens mij is het lastig om daar met deze schepen ook te komen.
Kan iemand mij vertellen welke schepen dit geweest zijn?
Het begin van het live filmpje van FlashPhoto waar 2 RPA boten op te zien zijn is van een heel andere brand ;-)

Dat deze officier opgeroepen wordt is volgens mij een standaard GRIP proceduren in de VRR

Kortom benieuwd naar wat meer info?

Mark bedankt voor je toelichting. Dan ben ik door die flits van die twee RPA boten bij een andere brand aan het begin van het filmpje op het verkeerde been gezet.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1461181 date=1479022730
Geruststellen dat ze met HD zijn begonnen......wanneer leert brandweer Nederland dit soort kansloze inzetten en tijdverlies voor een goede inzet nu eens af? Ze rijden met de TS nog net niet de dikke rook in, het lijk wel winkelend publiek!

Dat is voorwaar geen Grieks. Zou dat alles de betreffende brandweerleiding ook niet zijn opgevallen ? Mag toch aannemen dat hier de nodige lering uit gaat worden getrokken.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Mag toch hopen dat de brandweerleiding van Nederland dit ook op pakt en een gedegen bijscholing en opleiding geeft aan de manschappen en bevelvoerders. Een goed gesprek kunnen houden, en formulieren invullen is heel belangrijk als bevelvoerder. Maar de eerste minuten van een incident zijn bepalend. Zijn de oefeningen, instructies, bijscholingen als aangepast aan deze techniek? Zijn de oefendagen op oefencentra, Troned, Weeze, etc al voorbereid op lage druk inzetten?
Nee daar wordt alles met HD geoefend, dus als je daar nooit LD toepast, of van de oefenleiding een opmerking krijgt over waarom je daar niet voor kiest zal het nooit automatisme worden. En ik kan het weten want heb zelf ook al een paar keer in de praktijk HD ingezet terwijl het LD had moeten zijn.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Ah oké als ie zo bedoelt wordt kan ik daar een aardig stuk in mee gaan.

Citaat van: tower-ladder link=msg=1461250 date=1479062424
Rookmelders hebben zeker nut, dat zal geen enkele brandweerman betwisten. Wat ik denk bedoeld wordt dat de repressieve dienst stil heeft gestaan en zelfs uitgekleed is omdat management denkt(dacht hoop ik) dat je de opkomststijden en slagkracht kunt terug schroeven als er maar rookmelders geplaatst worden.

Allemaal personen waaraan een vaste piketvergoeding wordt betaald en zodra de pieper gaat de teller begint te lopen!?

GRIP 1   1400693   BRW Rotterdam-Rijnmond (Leider CoPI)
GRIP 1   1400874   BRW Rotterdam-Rijnmond (Voorlichter) (1e piket)
GRIP 1   1400999   BRW Rotterdam-Rijnmond (Monitorcode)
GRIP 1   1430020   Politie Eenheid Rotterdam (PersInfo Rotterdam-Rijnmond)
GRIP 1   1430066   Politie Rotterdam-Rijnmond (Persvoorlichting)
GRIP 1   1430065   Politie Rotterdam-Rijnmond
GRIP 1   1400852   Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (AC Havenbedrijf)
GRIP 1   1420203   Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (CvD-G Groepscode)
GRIP 1   1420209   Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (GAGS Groepscode)
GRIP 1   1420500   Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (GAGS piket)
GRIP 1   1420210   Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (HS-GHOR Groepscode)
GRIP 1   1400892   Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Incident Plotter)
GRIP 1   1400890   Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Informatiemanager) (1e piket)
GRIP 1   1420205   Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (OMAc Groepscode)
GRIP 1   1400987   Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (OvD Bevolkingszorg Schiedam)
GRIP 1   1400853   Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (OvD Scheepvaartzorg) (1e piket)
GRIP 1   1420215   Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (TCVC Groepscode)

Citaat van: Rene501 link=msg=1461267 date=1479070052
Flauwekul!

Inzet bij een compagnie-brand is in vrijwel heel Nederland de volgende officieren : 2x OvD, 1x HOvD (mono), 1x AGS, 1x 'stafofficier' op afstand voor o.a. restdekking, dus 5 officieren waarvan 4 ter plaatse.
Als er ook multi is opgeschaald naar Grip 1 komt daar nog een Leider Copi (vaak HOvD van brandweer) bij.

De overige functionarissen uit het lijstje zijn geen officieren maar vaak ondersteunende functies. Overigens worden er in de VRR (en in vele andere regio's) ook mensen meegealarmeerd ter informatie. Zo weet een commandant o.i.d. dat er een incident speelt, of kan iemand anticiperen op eventuele verdere opschaling. Niks mis mee en ik geloof er niets van dat daarvoor 'uren geschreven' worden...

Rene501

• Forum gebruiker
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1461493 date=1479225349
Allemaal personen waaraan een vaste piketvergoeding wordt betaald en zodra de pieper gaat de teller begint te lopen!?

Als iemand een vaste piketvergoeding heeft en hij/zij krijgt 'ter informatie' een incident op de pager door, zou ik niet weten welke teller er gaat lopen.

In dit lijstje zie ik bijvoorbeeld diverse GHOR-functionarissen staan die alleen bij GRIP-2 of een hele specifieke monodisciplinaire opschaling van de witte kolom, in actie gaan komen.

Als ik piket heb, vind ik het ook goed om op de hoogte te blijven van (opgeschaalde) incidenten in mijn gebied waarbij ik (nog) niet in actie hoef te komen. Tegenwoordig kan ik dan via MOI even snel op mijn tablet of telefoon de belangrijkste informatie bekijken en meelezen.
Niet iedereen denkt er zo over, maar ik vind het persoonlijk juist horen bij de functie van in dit geval HOvD.