GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (aanrijding en ontsporing trein) Sauwerd - Winsum 18-11-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (aanrijding en ontsporing trein) Sauwerd - Winsum 18-11-2016  (gelezen 21871 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

viffer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Citaat van: Bollie link=msg=1462694 date=1479917951
Als ik ProRail en/of Arriva was zou ik alles verhalen op de verzekering van het transportbedrijf/chauffeur...

Daar kan art 185 WVW wel aan meehelpen


Rojod

  • ZZP'er
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Als ik het zo zie lijkt het mij een koud kunstje de weg via tunnel onder de spoorweg door te doen? Als ze in Japan een 'sinkhol' in 7 dagen kunnen herstellen, dan is een tunneltje maken toch een koek en een ei...?


andries

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
Ach mensen,

weet je wat, laten we gewoon de chauffeur de schuld geven, die zal vast wel met zijn telefoon aan het spelen zijn geweest of wat dan ook.

Mensen die het allemaal beter weten. STAP ALLEMAAL EENS EEN DAG BIJ EEN VRACHTWAGENCHAUFFUER IN DE CABINE, ZO DAT JULLIE WETEN WAT VOOR DODE HOEKEN ER AAN ZITTEN . Sorry dat ik hoofdletters tik maar het is zo gemakkelijk om de chauffeur de schuld te geven.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Laagstaande zon om 12:17?

@hierboven
Het is de schuld van de chauffeur, je heb een voetbalveld aan zichtruimte en een rood witte trein valt echt wel op tussen al dat groen...


En als de trein de vrachtwagen als eerst geraakt zou hebben ligt niet de hele trein uit het spoor... De trein heeft er uitgelegen in de lengte richting, dat krijg je alleen maar als je hem in de zijkant raakt en niet van voren want op dat moment zou door de snelheid en de massa van de trein en de vrachtwagen eerder verwachten dat er minimaal een hoek van 45% t.o.v. de rijrichting van de trein uit zou leggen en meer schade zou hebben aan de voorkant.

Terwijl als de trein aan de zijkant is geraakt(wat overeen komt met de het beeld) dan is een "zacht" tikje en de snelheid van de trein en de massa genoeg om de trein in de lengte richting uit het spoor te wippen...

Nogmaals de chauffeur is hoofdzakelijk en als enige schuldig aan dit ongeval...


guest12562

  • Gast
Iemand op voorhand de schuld geven is imo niet fair, boer, chauffeur, pro rail, de gemeente of weet ik wie nog meer.
Laat het onderzoeken en kom met een verhaal met feiten. En oordeel dan.

Ik denk dat de verzekeringen van de belanghebbende niets liever willen weten wie schuldig is, want die willen alles doen om te voorkomen dat zij moeten betalen.


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
@hierboven je heb helemaal gelijk....

 O0


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Citaat van: andries link=msg=1462770 date=1479962148
Ach mensen,

weet je wat, laten we gewoon de chauffeur de schuld geven, die zal vast wel met zijn telefoon aan het spelen zijn geweest of wat dan ook.

Mensen die het allemaal beter weten. STAP ALLEMAAL EENS EEN DAG BIJ EEN VRACHTWAGENCHAUFFUER IN DE CABINE, ZO DAT JULLIE WETEN WAT VOOR DODE HOEKEN ER AAN ZITTEN . Sorry dat ik hoofdletters tik maar het is zo gemakkelijk om de chauffeur de schuld te geven.
Ik begrijp dat er dode hoeken zijn, maar aanrijdend naar de bewuste overweg zijn de meest relevante zichtbelemmeringen voor de chauffeur de (deur)stijlen.
M.a.w. het gezichtvelds van de chauffeur was zowel voorwaarts als zijdelings vrij en had de aanrijdende trein aannemelijk kunnen waarnemen.
Laagstaande zon zou juist aanleiding moeten zijn om extra goed te kijken, maar dat geldt ook bij laagstaande zon voor chauffeurs en andere verkeersdeelnemers bij benadering en oprijden van welke willekeurige kruising of rotonde dan ook!

Daarnaast zijn de verkeersborden bij benadering van een op overwegen incl. het Andreaskruis en wegbelijning in de zin van de wetgeving theoretisch voldoende om het wegverkeer te waarschuwen voor nadering van een overweg.
Alle voortekenen, verkeersborden en aanwijzingen van het naderen van de overweg zijn dus of bewust genegeerd, of gemist door allerlei afleidende oorzaken.

Welke borden, waarschuwingslampen, wegbelijningen, knipperinstallaties, overwegbomen en verkeersbelemmerende je ook toepast, er zijn en blijven altijd personen die ondanks die borden en waarschuwingssignalen overwegen toch nog bewust blijven oversteken. Of het nu om voetgangers, fietsers of bestuurders gaat, je ziet het dagelijks gebeuren dat personen toch nog even snel willen oversteken. En dan worden er overwegbomen, palen, verkeersborden, schikhekken en ander straatmeubulair aangereden, of wordt men door de trein gegrepen met nog grotere schade tot gevolg en veel menselijk leed. En vervolgens krijgt Prorail weer publiekelijk de schuld voor de levensgevaarlijke overweg!

Het is te gemakkelijk om Prorail de schuld te geven van alle overweg ellende, maar de factor "menselijk gedrag" of toepasselijker "menselijke misdragingen" is bij verre de grootste boosdoener van alle overweg ellende.

Parallel aan deze discussie staat ook het aanrijden van pijlwagens. Hier worden ook alle waarschuwingen als rood kruis, latten ed. (bewust) genegereerd of is de bestuurder/chauffeur afgeleid of is er sprake van ernstige overschatting of nonchalantheid.
Zo ook op het inrijden van vrachtwagens op de start van files.
Allemaal een kwestie van continue blijven opletten in het verkeer, dus ook op een afgelegen landweg.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Je zou kunnen beginnen met de machinisten de opdracht te geven om op een bepaalde afstand, aan te geven door een bord langs de spoorlijn bij onbewaakte overgangen een luid signaal te laten geven.
In veel landen zoals Zwitserland etc. geven de treinen duidelijk aan dat ze er aan komen zeker op punten waar het uitzicht niet optimaal is.
Zoveel treinen gaan er hier nu ook weer niet voorbij dus maar een beperkte hinder voor de aanwonenden.
Overigens wat is er tegen om de overgang bewaakt te maken ? Zijn er bepaalde nadelen. Wat zal het kosten en hoe lang gaat dat het duren ?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #98 Gepost op: 24 november 2016, 15:47:56
ProRail heeft tientallen miljoenen nodig voor aanpak onbewaakte overgangen

Gepubliceerd: 24 november 2016 15:05
Laatste update: 24 november 2016 15:40
  
Om alle tot op heden onbewaakte spoorwegovergangen in Nederland te vervangen, heeft spoorbeheerder ProRail zeker 70 miljoen euro nodig.
Directeur Pier Eringa van ProRail doet de uitspraken in de nasleep van een ongeluk op een onbewaakte overgang in het Groningse Winsum. Daarbij raakten vorige week achttien mensen gewond.

ProRail wil binnen enkele jaren volledig af van de ongeveer honderd onbeveiligde spoorwegovergangen. Voor het verwijderen of beveiligen is volgens de organisatie gemiddeld een kleine acht ton per locatie nodig.

lees verder: http://www.nu.nl/binnenland/4355787/prorail-heeft-tientallen-miljoenen-nodig-aanpak-onbewaakte-overgangen.html?redirect=1
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #99 Gepost op: 24 november 2016, 17:01:15
https://www.youtube.com/watch?v=tQ-gbXhPNlI
RTL Nieuws
Gepubliceerd op 23 nov. 2016
Citaat
Sinds de verschrikkelijke crash van vrijdag is Gert Kiers voor het eerst weer terug op de plek van het ongeluk. Bij een onbewaakte overgang in Winsum knalde een trein in volle vaart op zijn melkwagen. Twaalf mensen raakten gewond, waaronder Kiers zelf.
Samen sterk in de hulpverlening!