EHBO nieuwe stijl

Auteur Topic: EHBO nieuwe stijl  (gelezen 11365 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Gepost op: 15 oktober 2005, 17:31:48
Ik sprak vandaag iemand die op school met een EHBO cursus 24ste druk begonnen is.

Daarbij vielen een paar opmerkelijke uitspraken.

Het afdrukken van slagaders (met name de liesslagader) mag niet meer i..v.m. sexuele itimidatie.

Reanimatiehandelingen gebeuren uitsluitend op de poppen. Met als gevolg dat ze geen enkele maal een ademhalingscontrole, circulatiecontrole of plaatsbepaling heeft uitgevoerd op echte mensen.

Stabiele zijligging gebeurd nog wel op elkaar.

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2005, 17:33:54
hardslag en ademhaling hebben wij wel gedaan op elkaar maar plaats bepalening niet.

slagaders moet je idd vergeten
flappus  niet elke verandering is een verbetering

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2005, 17:37:20
Drukpunten mochten we vorig seizoen bij de herhalingen al niet meer doen.

Maar als ik het tegen zou komen voer ik het echt wel uit!
  Ta

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2005, 17:38:02
wij hebben hem neit gehad bij de volwassen curus maar wel bij de jeugd en ik zou hem ook nog gewoon doen
flappus  niet elke verandering is een verbetering

Anne

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2005, 17:47:50
Met misschien wel als gevolg dat er, als het erop aan komt, op de verkeerde plek gereanimeerd wordt. Want een pop is anders als een mens.

Wij hebben nog wel plaats bepaling gedaan op elkaar en dan merk je duidelijk het verschil met iemand die wat meer vet heeft en die zonder. Ook verschilt het nog wel eens met het vinden van de halsslagader.

Vindt het jammer dat het niet meer mag, i.v.m. sexuele intimidatie. Iemand die er echt problemen mee heeft kan toch aangeven dat hij/zij er niet van gediend is als anderen aan hun zitten.

Groet Anne
Groet Anne

firemanr

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2005, 17:52:17
Vind het een raar gegeven dat er geen liesslagader meer afgedrukt mag worden omdat er dan aan sex. intimidatie gedacht wordt....  net of dat je op dat moment DAAR aan denkt..... :-X

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 15 oktober 2005, 18:02:58
Vind het een raar gegeven dat er geen liesslagader meer afgedrukt mag worden omdat er dan aan sex. intimidatie gedacht wordt....  net of dat je op dat moment DAAR aan denkt..... :-X
Tja inderdaad een merkwaardig verhaal, misschien is er bij de betreffende afdeling/vereniging iets in het verleden misgegaan ?

Bij ons wordt de slagader nog wel gevoeld, zelfs bij minimaal 4 verschillende personnen om te laten zien dat het bij de een wel eens gemakkelijker is als bij de ander. Dat is dan wel de halsslagader.

Drukpunten worden verder nogwel behandeld maar dan buiten het OK kader om.

Het wordt steeds vreemder bij dat OK ... ???
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2005, 18:04:17
Ach... het wordt ieder jaar minder. Een normale EHBO-er trekt zich daar gewoon lekker geen hol van aan. Het Oranje kruis is niet de wet, en van de wet mag je gelukkig nog wel gewoon doen wat nodig is. Ik kijk er niet van op, maak me er niet druk over en kijk eens rond of het onderhand niet eens tijd wordt voor een alternatief. En als het OK zo door gaat, stapt men vanzelf wel over. Kwestie van tijd voor men het OK vergeten is in de "professionele" eerste-hulpverlening.
Arts  www.alphalog.nl

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2005, 18:05:13
Precies...

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2005, 20:27:06
We hadden het er nog de vorige week over op de herhaling.

De kader zij dat je de slagaders niet meer dicht mag drukken  omdat je meer schade kan maken aan de weefsels die door die slagader gevoed worden.

Ik zelf vindt dat je slagaders soms wel beter dicht kan drukken omdat :

1 let op gevaar :  je so bloed  als je met jouw hand de wond dicht drukt zou je eventueel besmet kunnen worden.

2 De ambu is meestal zo ter plaatse dus van weefsel afsterving lijkt mij nog geen sprake.

3. een ander kan zo makkelijk het so verbinden.

er zullen vast nog wel meer voor en tegens zijn.