Zonder individuele hulpverleners nu persoonlijk te willen krenken/aanvallen zou ik toch graag eens e.e.a. willen opmerken over het doelmatig functioneren van de hulpverlening in Nederland.
Het komt op mij namelijk sterk over alsof er de laatste jaren een complete hulpverleningsindustrie is ontstaan die zichzelf qua omvang geen grenzen meer kan stellen.
Het simpelste ongevalletje/voorval leidt momenteel al tot een kettingreactie van acties, die naar mijn idee vaak zwaar overtrokken/onnodig zijn, de kosten extreem opdrijven, onpraktisch zijn en ook heel veel ergernis veroorzaken.
Als voorbeeld hiervan wil ik aanhalen een ongeval dat op 24-11-16 gebeurde op de A73 t.h.v. Roermond.
Een busje van (een groenteboer?) kantelde door een "x" oorzaak op de autoweg.
Het is spitsuur en de weg zat al reeds overvol vanwege te weinig asfalt.
Het verkeer loopt meteen vast en binnen de kortste keren staat er een enorme file.
In plaats van de weg p.z.s.m. vrij te maken, schakelt de meldkamer v/d politie externe bedrijven in die de autoweg volledig komen afzetten.
Met rijdende afzettingen komen vanuit alle hoeken en gaten externe bedrijven ter plaatse.
Er gaat ook brandweer, politie en ambulance ter plaatse om alles vast te leggen.
Meer dan drie uur is dus de autoweg dus volledig afgesloten geweest voor alle verkeer omdat men bezig was met vastleggingen etc.
Naar de economische schade, de frustratie en ergernis die dit langdurige afsluiten veroorzaakt bij duizenden mensen vraagt niemand.
Drie uur staan automobilisten dus volledig stil vanwege een simpel gekanteld busje...
Geen gewonden, geen chaos, niets!
Het betrof hier dus niet meer dan blikschade, waarbij het naar mijn mening geheel verantwoord zou zijn de weg per direct weer vrij te maken.
Dit vrij maken zou goed kunnen gebeuren met behulp van een ergens centraal op een oplegger opgestelde bulldozer.
Wrak van de weg af duwen naar de berm in en dat 's nachts of op een rustiger tijdstip verder opruimen.
De show die er nu van wordt gemaakt, gedurende het drukste moment van de dag, is echt niet gerechtvaardigd.
Het lijkt wel alsof iedereen een graantje mee wil pikken van het feit dat er een ongeluk gebeurde.
Al die externe bedrijven sturen nl. achteraf hun facturen naar de overheid en krijgen deze betaald.
Naar mijn stellige overtuiging moet de hulpverlening veel pragmatischer te werk gaan in ons overvolle land.