Mercedes/DAF met DPU (vervanging)

Auteur Topic: Mercedes/DAF met DPU (vervanging)  (gelezen 3995 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

m.j.oosthoek

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2005, 19:52:32
Ik ben van mening dat het niet nodig is om als brandweer in een scania torpedo te gaan rijden, argumenten als dat het een 2e hands is en dat deze dan goedkoper is vind ik niet terecht. Dan kan er ook gekozen worden voor een frontstuur cabine. Als we het dan toch over de prijs hebben....
En of het nou MAN, Mercedes, DAf wordt maakt mij niet zoveel uit, ik ben er van overtuigt dat dit allen goede chassis zijn.

Had deze reactie niet in de andere topec moeten staan bij scaniaof vergis ikme nu heel erg


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #11 Gepost op: 18 oktober 2005, 00:02:38
Klopt helemaal Rinus, in de snelheid heb ik het bij de verkeerde topic gepost. Misschien kan de beheerder dit bericht even een zetje geven naar de goede topic over scania?


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2005, 17:16:43
Er is nog een hoop onduidelijk als het gaat om de vervanging van het rampenbestrijdingsmaterieel van BZK.

Eén ding is momenteel al wel duidelijk. BZK gaat het aantal brandweercompagnieën terugbrengen. Dit betekent concreet dat BZK er vanuit gaat dat er per regio maximaal 2 compagnieën over blijven. Dit geld in ieder geval voor het materieel dat BZK beschikbaar stelt. Als een regio 4 volledige compagnieën op de been wil houden dan moet men voor twee compagnieën zelf voorzien in haakarmvoertuigen, VC's en de haakarmbakken (HVH en DPH).

Dat BZK deze weg in gaat slaan is al te merken aan de hoeveelheid C2000 verbindingsmiddelen die BZK aan de regio's vergoed. Daarnaast zijn er aanzienlijk minder nieuwe rampterreinverlichtingssets (RTV's) aan de regio's uitgeleverd dan er oorspronkelijk waren. De regio Noord- en Oost-Gelderland heeft nog maar 4 nieuwe "Powermoons" gekregen terwijl er maar liefst 8 HVH-basis in de regio aanwezig zijn.

Het is overigens aardig dat mensen gelijk roepen dat men toch niet zomaar een aantal dompelpompen weg kan halen. Hierbij moet men twee dingen even scheiden. Je hebt namelijk twee soorten behoeften als het om dit soort brandweermaterieel gaat. Enerzijds heb je de kant van de rampenbestrijding (hier kijkt BZK naar) en anderzijds heb je de reguliere brandweerzorg (hier kijken de meeste regio juist ook heel goed naar). Gebleken is dat de dompelpompen een erg handig instrument zijn bij grote branden. Dit betekent dat deze pompen inmiddels volledig deel uit maken van onze reguliere brandweerzorg. Hier heeft BZK natuurlijk geen boodschap aan. Mocht een regio meer dompelpompen willen houden dan zullen ze deze waarschijnlijk zelf moeten gaan financieren.

Het is trouwens de vraag of BZK niet hetzelfde kunstje uit gaat halen als met de Rijkstankautospuiten en de DAF 1300 vrachtwagens. Deze worden namelijk ook niet vervangen. Er zijn inmiddels wel regio's die het gemak van deze voertuigen inzagen en beide voertuigen zelf zijn gaan vervangen. En dat is natuurlijk slim van BZK: je introduceert een concept door de eerste periode te financieren en op het moment dat iedereen er helemaal aan gewend is geraakt laat je de rest door de regio's zelf betalen.

Tot slot worstelt BZK ook nog met de vraag wat er met alle VC's moet gebeuren. Met de komst van C2000 kan het wel eens zijn dat deze overbodig worden. Je kunt immers alle verbindingen prima vanuit de meldkamer organiseren. Daar heb je in principe geen VC meer voor nodig.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #13 Gepost op: 18 oktober 2005, 17:27:54
Beste Crashtender,

Allereerst dank voor deze duidelijke en zeer volledig reactie. Een en ander is mij duidelijker geworden.

We wachten rustig af hoe alles de komende jaren ingedeeld gaat worden.

Inderdaad spelen er heel veel zaken zoals je al noemde, waaronder de VW DAF 1300, DPU's enz enz.

Wel is het een stap in de goede richting want veel materieel is niet goed verdeeld, staat het niet te dicht op elkaar dan staat het wel weer tever van elkaar.

Wel bijft het een item dat de komende jaren de haakarmen vervangen moeten gaan worden. Ik neem aan dat dit ook is afgeschreven is.

Groet


Du Booton

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 18 oktober 2005, 18:50:53
De meeste regio's bouwen hun VC toch nog om naar C2000 als een soort van communicatie/ automatiseringscentrum.
Inderdaad zou je ook kunnen beslissen of je de zaak niet via C2000 en de AC kan laten lopen.
Ik denk dat de zaak duidelijk gaat worden wanneer de VC's vervangen moet gaan worden of men dan inderdaad nog nieuw spul aanschaft.

Groet.


BRANDWEERVOERTUIGEN.NL

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,060
  • Laat ieder in zijn waarde
    • www.brandweervoertuigen.nl
Reactie #15 Gepost op: 18 oktober 2005, 18:55:56
De meeste regio's bouwen hun VC toch nog om naar C2000 als een soort van communicatie/ automatiseringscentrum.
Inderdaad zou je ook kunnen beslissen of je de zaak niet via C2000 en de AC kan laten lopen.
Ik denk dat de zaak duidelijk gaat worden wanneer de VC's vervangen moet gaan worden of men dan inderdaad nog nieuw spul aanschaft.

Groet.

Heeeeeeeee, weer wakker Du Booton
Brandweerfotografie Ton van der Toolen  kijk ook op  www.brandweervoertuigen.nl  Op alle geplaatste foto's zit Copyright


Du Booton

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 18 oktober 2005, 19:01:25
Ja mijn onderdeel he, verbindingen  ;D

Heb je een persoonlijk bericht gestuurd.

Groet.


m.j.oosthoek

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 18 oktober 2005, 22:32:50
Ja mijn onderdeel he, verbindingen  ;D

Heb je een persoonlijk bericht gestuurd.

Groet.

Hoezo wou je zeggen dat c2000 zo goed werkte :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:


Du Booton

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 19 oktober 2005, 18:07:24
Ja dat wou ik zeggen, geloof je van niet dan ?


Groet.


m.j.oosthoek

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 19 oktober 2005, 21:29:48
Ja dat wou ik zeggen, geloof je van niet dan ?


Groet.

nou dan moeten jullie erg gelukkig zijn maar wat ben ik blij dat ik ook mijn oude mobilofoon nog in de auto heb zitten misschien gaat het nogwel eens goed werken
succes ermee
groeten,
rinus