Gebruik van P2000 door ambulances

Auteur Topic: Gebruik van P2000 door ambulances  (gelezen 13634 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #10 Gepost op: 3 januari 2007, 23:23:22
Wie weet of er toevallig al capcodes zijn voor de ambulancediest Midden en West Brabant ?

Als de medische sector van MWB ooit P2000 gaat gebruiken, dan is dat eenvoudig te controleren via een van de vele online monitoren. Selecteer de betreffende regio (bijvoorbeeld bij PD5HW) en als je geen berichten ziet dan wordt het zeker niet gebruikt. Bij jouw buren van Zuidoost-Brabant zijn wel berichten te zien, maar vooralsnog zijn dat slechts testberichten. Overigens alleen voor de GHOR, niet voor de ambulances...

Groeten, Peter.

SteKel

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 21 juli 2007, 15:31:43
Hallo,

Ik heb wat vragen over het gebruik van P2000 bij de CPA Haaglanden.

Veel regio's - zo niet de meeste - gebruiken een monitorcode en geven nadere info bij de meldingen, zoals ongeval of onwel. Waarom wordt er bij de CPA Haaglanden niet gewerkt met een monitor capcode en waarom wordt er nooit aanvullende info bij de meldingen gezet?

Ik heb weleens gehoord dat men nogal huiverig is voor meekijkers, maar is dit de echte reden? Want waarom kennen andere regio's die terughoudendheid niet? Komt dit beleid van de huidige leiding, zodat er ooit een kans op bijstellen bestaat, of is dit ergens keihard vastgelegd en niet voor wijzigen vatbaar?

Ik ben heel benieuwd!

Dank en groet,
Gerard
Groeten uit Den Haag, Gerard  

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #12 Gepost op: 21 juli 2007, 19:54:10
Veel regio's - zo niet de meeste - gebruiken een monitorcode en geven nadere info bij de meldingen, zoals ongeval of onwel. Waarom wordt er bij de CPA Haaglanden niet gewerkt met een monitor capcode

Misschien omdat ze er geen behoefte aan hebben? Naar mijn idee wordt dit -in tegenstelling tot jouw bewering- zeker niet door elke regio gebruikt, ik schat het gebruik op zo'n 50%. Doorgaans zit zo'n monitorcode in de lichtkrant die op de meldkamer hangt (vroeger in een pager die op de meldkamer lag, maar dat is inmiddels achterhaald geloof ik) en niet elke meldkamer heeft daar behoefte aan.

Immers, wat heb je eraan dat de melding op de lichtkrant verschijnt? Enerzijds kan de melding wel op de lichtkrant verschijnen, maar elke pager is een zelfstandige ontvanger en kan het bericht alsnog missen. Het geeft dus wel een bevestiging dat het bericht is verzonden/uitgezonden, maar je zult nooit weten of het (door iedereen) is ontvangen. Of omgekeerd, het bericht is gemist op de lichtkrant, maar misschien 'in het veld' wel ontvangen. Naar mijn altijd even bescheiden mening is zo'n lichtkrant niets meer dan een stukje overbodige luxe en heeft het totaal geen meerwaarde. Overigens niet altijd, bijvoorbeeld Noord-Holland-Noord heeft verschillende monitorcodes in gebruik waardoor ze kunnen zien of er juist gealarmeerd is (lang verhaal, teveel details), maar in de regel voegt het erg weinig toe.

en waarom wordt er nooit aanvullende info bij de meldingen gezet?

Waarom zouden ze dat wel doen? Zodat de hele wereld het mee kan lezen? Veel regio's hebben in de loop der jaren hun meldingen steeds verder ingekort, puur omdat alles op internet verschijnt. De CPA Gooi en Vechtstreek is zelfs om die reden volledig van P2000 verdwenen. Als de pieper maar gaat. Vervolgens neemt men telefonisch, hetzij via C2000 contact op met de meldkamer en men weet exact wat er aan de hand is.

Ik heb weleens gehoord dat men nogal huiverig is voor meekijkers, maar is dit de echte reden? Want waarom kennen andere regio's die terughoudendheid niet? Komt dit beleid van de huidige leiding, zodat er ooit een kans op bijstellen bestaat, of is dit ergens keihard vastgelegd en niet voor wijzigen vatbaar?

Elke regio hanteert zijn eigen beleid. Typisch Nederlands, elke regio mag zelf het wiel uitvinden, eigen beleid uitstippelen en eigen regels hanteren. En ja, zoals ik in de voorgaande alinea al schreef, het heeft meer dan alles te maken met meelezen en dan met name via internet. Had alles niet open en bloot op internet gestaan dan was er veel meer te beleven geweest....

Groeten, Peter.

SteKel

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 22 juli 2007, 09:41:40
Hoi Peter,

Helder verhaal! Wat ik me nog wel afvraag, is welk belang zwaarder weegt als reden voor het inkorten van de meldingen: de privacy van de betrokken patiënten of slachtoffers, het voorkomen van ramptoerisme of misschien beide? Want ik zet serieus vraagtekens bij de effectiviteit van deze maatregelen, als je bedenkt dat het op analytische wijze beoordelen van alle aan elkaar gerelateerde meldingen - incluis die van de Brandweer - evengoed een vrij nauwkeurig beeld oplevert van de aard en omvang van incidenten. Dat is immers hetgeen waar de meesten op dit forum zich mee bezighouden.

Volgens mij zouden de bovengenoemde belangen alléén dan effectief gediend worden, wanneer de CPA's - net als Gooi en Vechtstreek - helemaal van P2000 zouden verdwijnen. Je zou zeggen dat dit ofwel een reeds ingezette trend is, ofwel niet alle CPA's hechten (even)veel waarde aan het feit dat er meegelezen kan worden.

Een goed voorbeeld hiervan is de CPA Rotterdam Rijnmond, die veel - zo niet de meeste - meldingen voorziet van een toelichting, variërend van opname, overplaatsing, ongeval, onwel tot zelfs mishandeling. In dat opzicht heb je natuurlijk helemaal gelijk als je zegt dat iedereen zo'n beetje zelf zijn eigen wiel zit uit te vinden. Opmerkelijk daarbij is wel, dat de opvattingen hierover kennelijk mijlenver uit elkaar liggen.

Bedankt voor je toelichting!

N.B.: Even een kleine aanvulling, want als je het over de duvel hebt... dit kwam zojuist voorbij.

livep2000
18:38:52 22-07-07AMBUA1 414 Mishandeling Carnisselaan 131 thv ROTTERDAM rt
1420999CPA Rotterdam-Rijnmond ( Monitorcode )
1420014CPA Rotterdam-Rijnmond ( Ambulance 17-114 )
livep2000
18:42:35 22-07-07AMBUA1 419 Schietpartij Mijnsherenplein 9 ROTTERDAM rt
1420999CPA Rotterdam-Rijnmond ( Monitorcode )
Groeten uit Den Haag, Gerard  

leerlingAMBU

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 31 juli 2007, 21:10:00
hallo

wie weet wanneer Ambulance Apeldoorn alles gaat uitzenden via de pager? p2000?
veel Regio's werken al met zo'n systeem, wij met nog een paar andere regio's niet...

wie weet het?

peteroff

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 31 juli 2007, 22:53:53
Antwoord:  NIET.

Alarmering gaat over C2000 (individuele gespreksgroep) en komt in het MDT op CityGis.
Deze werkwijze is prima. Sommige diensten werken met P2000 maar hebben daarnaast dus ook C2000. Eigenlijk is dat dubbel op. Wat daar hun reden van is weet ik niet.

P2000 gebruiken wij alleen voor de brandweer, traumaheli, Sigma, HovD en CovD.

Maar wat betreft je opmerking "andere regio's gebruiken ze al en wij niet": alle OOV diensten werken met C2000 (P2000) in Nederland. Ze werken alleen niet overal op precies dezelfde manier. Op dit forum is zat info te vinden. Succes!

leerlingAMBU

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 1 augustus 2007, 08:39:46
goedemorgen

ik zie ze wel steeds testen op www.online-p2000.nl

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #17 Gepost op: 1 augustus 2007, 14:05:40
ik zie ze wel steeds testen op www.online-p2000.nl

Ten eerste hoeft niet elke code in een bepaalde reeks ook daadwerkelijk van die gebruiker te zijn. Zo werkt de GHOR Groningen bijvoorbeeld met capcodes van de brandweer (vraag me niet waarom). De gemeentelijke rampenstaven gebruiken meestal brandweercodes, maar in Gelderland-Midden gebruikt men politiecodes. Zo zijn er nog tal van voorbeelden. Er zijn bepaalde capcodereeksen vastgelegd die standaard aan bepaalde hulpdiensten toebehoren, maar binnen een regio kan men daar alsnog een eigen wending aan geven, waardoor een P2000-site misschien denkt dat het een politiecode is, maar dat het uiteindelijk een andere gebruiker blijkt te zijn.

In jouw regio gebruiken de GHOR en de MKA-centralisten P2000. Geen ambu's, die worden via C2000 gealarmeerd.

Groeten, Peter.

leerlingAMBU

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 1 augustus 2007, 14:17:54
ja ik snap je. maar op www.online-p2000.nl en dan noord oost gelderland, ambulance aanklikken en je ziet dat er een voertuig moest naar Lichtenvoorde voor onderkoeling. Wat is dat dan? als ik die code intik op mijn pieper, krijg ik wel die melding

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #19 Gepost op: 1 augustus 2007, 14:27:29
ja ik snap je. maar op www.online-p2000.nl en dan noord oost gelderland, ambulance aanklikken en je ziet dat er een voertuig moest naar Lichtenvoorde voor onderkoeling.

Dat is geen voertuig, dat is dus iemand van de GHOR of een centralist zoals ik eerder al zei. Dat er toevallig "ambulancepost" in de omschrijving staat verandert daar niets aan. Men zou die code ook "Ambulance 3" kunnen noemen, maar dan is het niet meteen daadwerkelijk een ambulance :-)

Groeten, Peter.