Wat is er mis met gewoon een basisopleiding en afwachtende houding?
In sommige gebieden slaagt men er nu blijkbaar nog niet in om voldoende op te komen. Het lijkt me dat er te weinig plofkraken e.d. zijn om een voldoende niveau van kennis en ervaring te behouden. Wat betreft elektriciteit leert men dat ik weet de jeugdbrandweer al de basisgevaren. Vorderen langs de muur met handrug naar buiten zodat je een eventuele loshangende draad niet verkrampt zou vastgrijpen, bijvoorbeeld.
Bij een plofkraak lijkt het me niet nodig dat de brandweer meteen de geldautomaat opzoekt. De bovenliggende woonst evacueren en blussen bijvoorbeeld weer wel. De automaat is toch al overleden na de knal, dan kan je nog wel even wachten op EOD.
Misschien kan men ook een veeboer meesturen voor wanneer er een zeug door de stalvloer is gezakt, in mijn opziens zou de brandweer daar meer in geschoold moeten worden: uitgebreidere kennis hulp aan dier.
Men kan ook iets doen aan het feit dat vrijwilligers nog steeds met hun Corsa naar de kazerne moeten rijden met de 4 knipperlichten op, zich ondertussen houdend aan de verkeersregels, om vervolgens in een knalrode Atego te stappen met 54948575 ledlichtjes en 2 sirenes.